Luokkiin viety tuki
Erityisopettaja, yhteistyö ja luokkiin
viety tuki
Minulta
kysellään paljon, miten teen työtäni ja millä ajalla. Sitä on näin kirjankin
asiasta kirjoittaneena vaikea lyhyesti sanoin kirjoittaa blogiin. Helpompi on kertoa ja keskustella.
Muutoksen tuulia
Kun
aloitin työni ja urani reilut 20 v sitten laaja-alaisena erityisopettajana,
olin epäpätevä erityisopettaja. Koulutukseltani olin sekä lastentarhanopettaja että
luokanopettaja. Minulla ei siis ollut hajuakaan siitä, miten työskennellä.
Eihän minulla ollut opettajan pedagogisen osaamisen päälle erityispedagogista
osaamista lainkaan. Olin luokassa kuin esim resurssiopettaja tai apuope, johon minulle tuli muutamista oppiaineista
tietyt oppilaat ja menimme eteenpäin samaa, mitä muut luokassa. Nyt myöhemmin
pätevänä erityisopettajana ymmärrän, etteivät asiat muuttuneet oppilaiden
kohdalla mihinkään eikä minulla olisi ollut siihen osaamistakaan. Silloin ei
vielä perehdytty, mitä oppilaan pulman, käytöksen, vetäytymisen, ylipäätään levottomuuden tai muun taustalla voi olla. Onko se esimerkiksi
lukivaikeus, luetun ymmärtämisen pulmat, heikot oppimis – tai muististrategiat
tai vaikka oman toiminnan ohjauksen taitojen puutteellisuus jollakin osa-alueella
vai oman opettajan luoma oppimisympäristö, joka tarvitsee mahdollisesti
muutosta? Joskus se voi olla muut koulun ulkopuolelta johtuvat asiat. Tukea ei vielä rakennettu yksilöllisesti tai ryhmäkohtaisesti oikein
suunnaten.
Tuki viedään luokkaan
Oppilaan
tuki viedään suoraan ryhmään ja tuki on luokan kivijalka, joita suunnitellaan mm
pedagogisten asiakirjojen avulla. Ne luovat arkityön pohjaa ja kivijalkaa
ryhmien suunnitelmien pohjaksi. Tuki kuuluu nykyään jokaiselle opettajalle, ei
yksin erityisopettajalle, vaan aivan kaikille. Se on yhdessä annettavaa
oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Lisäksi, kun löydetään taustalla oleva pulma,
suunnitellaan mahdollisimman hyvä ratkaisu sen ympärille tueksi luokkaan. Kun
se tuki on vahva ja toimivat struktuurit opetustilanteessa, eriyttäminenkin
helpottuu entistä paremmin. Lisäksi
sillä saadaan estettyä turhia oppimisen tai keskittymisen haasteita. Tuki on
samanaikaisopetusta, välillä konsultoinnin keinoin annettavaa tukea opettajalle
opetukseen, lukituen rakentamista oppilaan ympärille luokkaan, työrauhakeinoja,
strukturointia, pienryhmissä oppimis – ja muististrategioita ja milloin mikäkin
on tarve ja se kesto. Yhteistyö on avainasemassa ja on paljon kiinni siitä,
miten yhdessä toimitaan. Tärkeää on arvostaa toinen toistemme pedagogista,
mutta erilaista osaamista. Oppilaiden oman vastuun löytäminen on tärkeää ja korostamme sitä.
Osa
strukturointilistasta kirjasta ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”, 2018.
Annetun tuen joustavuus, tarve ja
pedagogiset ratkaisut
Nykyään
työni on tarpeen mukaan joustavaa. Avainasemassa on yhteistyö opettajien
kanssa, joilla on aineenopettajina todella vahva oman aineensa pedagoginen
osaaminen. Mielestäni täydennämme hyvin toisiamme, opettaja vahvalla omalla
osaamisellaan ja minä erityispedagogisella. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea,
vaan voimme auttaa ja tukea toisiamme nykytyössämme. Yhteistyö ja
erityisopettajan konsultointi on siis todella avainasemassa nykykouluissa.
Sehän taas tarkoittaa sitä, että laaja-alaisena erityisopettajana on tärkeää
olla ajan tasalla uusista pedagogista keinoista, uusista opetusmenetelmistä, opetussuunnitelmasta,
arvioinnista yms. Kun opettaja tulee
keskustelemaan minulle yksittäisestä oppilaasta tai koko ryhmästä, alamme heti
yhdessä suunnitella tilanteeseen soveltuvaa ratkaisua. Mikä on oppilaan tai
luokan haasteen taustalla ylempänä luetelluista mahdollisista pulmista. Sen
perusteella ratkaistaan tapaanko oppilasta ehkä aluksi yksin, onko tarve esim
oppimisstrategioihin pienessä ryhmässä vaiko esimerkiksi koko ryhmän toiminnan
ohjauksen taidot matematiikassa samanaikaisopettajuutena? Ratkaisu siis haetaan
tilanteeseen mahdollisimman sopivaksi ja samalla määritetään yhdessä tarpeen
kesto onko se yksi tunti vaiko kolme
viikkoa. Oppitunteja pidän aina saman määrän viikottain, mutta voin joustavasti katsoa ajankohdat eli keskellä päivää pystyn tapaamaan opettajan suunnitellen hänen vapaatunnillaan. Vuosityöaikaa ja sen mahdollisuuksia joustavuuteen odotellessa...
Arkiaamua yhdeltä
viikolta. Lukujärjestys muuttuu viikottain ja ELA:lta varataan tarpeen mukaan
aikaa tilanteeseen sopiva määrä, jotta eteenpäin päästäisiin uudessa
ratkaisussa.
Tulevaisuus ja oikeat työkalut
Se,
että oppilaiden on viimeistään yläkoulussa löydettävä keinot ja oikeat työkalut omaan
oppimiseensa, on jatko-opintojen kannalta tärkeää. Toimiiko se, että minä istun
vieressä kaikki matematiikan tunnit erillisessä ryhmässä? Itse mietin tätä
pitkään omalta kohdaltani, kumpi on parempi se, että oppilas tottuu jatkuvaan
vierellä oloon vai se, että hänelle opetetaan keinoja, miten erilaisissa tilanteissa
toimitaan. Minulle tuli asia vastaan työskennellessäni 2 vuotta laaja-alaisena
erityisopettajana ammatillisella puolella ja vielä pidempään lukiossa. Usein
oppilaalla on oppimisen pulmien takana epäselvät tavoitteet, puutteelliset
työkalut ja heikko itsetunto oppijana. Lisäksi suurena haasteena oli usealla
ammatilliselle puolelle menevänä oman toiminnan ohjauksen haasteet. Ne taidot
opitaan parhaiten omassa oppimisympäristössä, joka on hyvä yhdessä suunnitella
pulmien tullessa esiin. Oppilaat itkivät joutuneensa aina matikassa, enkussa,
ruotsissa eroon muusta luokasta ja leiman tunne otsassa oli säilynyt tähän
päivään asti. Jostain syystä pienryhmissä olleet eivät taas tuoneet asiaa esiin
samoin kuin yleisopetuksessa olleet. Siinäpä olisikin jollekin tutkijalle
tutkimista, miksi yleisopetuksen oppilaat reagoivat voimakkaammin kuin kokoaikaiset
pienryhmäläiset pienryhmissä oloon? Tuohon minulle ei ole vastausta vain oma
kokemus ja siksi edelleen uskon, että osa oppilaista tarvitsee pätevän
erityisluokanopettajan luotsaamaa pienryhmää. Olemme yksilöitä ja kehitymme eri
tahdissa. Se on aivan luonnollista ja jokaiselle on annettava mahdollisuus
oppia itselleen sopivassa oppimisympäristössä on se sitten yleisopetuksessa tai
kokoaikaisessa pienryhmässä ja sieltähän voi sitten vahvuuksissa integroitua
yleisopetukseen. Annetaan aikaa kasvulle. J
Mitä uusi malli on tuonut kouluun?
Pystyn
laaja-alaisena nykyään nopeammin puuttumaan syntymässä oleviin pulmiin
nopeammin ja ennaltaehkäisyn keinoin välttämään ennalta pulmia. Olen kaikkien
tuki aina yleisestä tuesta erityiseen ja opettajien myös. Uskoisin ja on
tutkimuksissakin esiin tullut asia, että taloudelliset resurssit ovat korjaavassa
mallissa aina kalliimpia ja jos on pelkkää korjaavaa toimintaa, jää ennaltaehkäisy
pois ja uusia korjaavia tulee yhä lisää. Aina ei ratkaisua hyvällä tahdolla ja
kovalla työlläkään yhdessä löydy vaikka mitä kokeilisimme yhdessä, ei
muutosta tapahdu ja sitten onkin jo tarve hakea ulkopuolisilta apua, neuvoa ja
vinkkejä. Joka tilanteeseen ei aina keinoa löydy, mutta paljon paremmin kuin
vanhassa mallissa. Tämä on mielettömän kivaa salapoliisin työtä hakea yhdessä
positiivista uutta ratkaisua erilaisiin tilanteisiin. Parasta työssäni on se, kun oppilaat itse tulevat luokseni kysyen, mitä tehdään kun en jaksa keskittyä tunnilla?
Ennaltaehkäisy ja ELA:n ja reksin yhteistyön tärkeys
Pelkkä
opetus, tuki ja yhteistyö ei mielestäni riitä, vaan tarvitaan paljon
ennaltaehkäisyä ja niiden eri mahdollisuuksia, jolla luodaan pohjaa ja
ennakoidaan haastavia tilanteita , jottaniitä syntyisi mahdollisimman vähän ja
saataisiin jokaiselle mahdollisimman hyvät edellytykset oppimiselle jokainen
omalla tasollaan. Jokaisen ei tarvitse olla kympin oppilas. Tärkeää on
positiivinen ja turvallinen oppimisympäristö eri oppitunneilla, jossa jokainen
voi edetä oman tasonsa ja edellytystensä mukaan. Hyvä, vahva pedagoginen
hyvinvoinnin yhteistyö rehtorin kanssa on onnistumisen kannalta tärkeää ja jopa
avainasemassa koulun yhteisesti annettavan tuen onnistumisessa. Ennaltaehkäisystä ja sen monista mahdollisuuksista myöhemmin lisää.
Kirjaani "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" saa VIP-hintaan 33 euroa ilman postikuluja laittamalla messengerissä minulle
osoitteensa tai https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html.
Kirjasta on tehty käsikirjamaineen, joka soveltuu myös alakouluun ja toiselle asteelle sekä muille kouluissa työskenteleville että kiinnostuneille.
Kirjasta on tehty käsikirjamaineen, joka soveltuu myös alakouluun ja toiselle asteelle sekä muille kouluissa työskenteleville että kiinnostuneille.
Kommentit
Lähetä kommentti