Luokkiin viety tuki


Erityisopettaja, yhteistyö ja luokkiin viety tuki



Minulta kysellään paljon, miten teen työtäni ja millä ajalla. Sitä on näin kirjankin asiasta kirjoittaneena vaikea lyhyesti sanoin kirjoittaa blogiin. Helpompi on kertoa ja keskustella. 

Muutoksen tuulia

Kun aloitin työni ja urani reilut 20 v sitten laaja-alaisena erityisopettajana, olin epäpätevä erityisopettaja. Koulutukseltani olin sekä lastentarhanopettaja että luokanopettaja. Minulla ei siis ollut hajuakaan siitä, miten työskennellä. Eihän minulla ollut opettajan pedagogisen osaamisen päälle erityispedagogista osaamista lainkaan. Olin luokassa kuin esim resurssiopettaja tai apuope, johon minulle tuli muutamista oppiaineista tietyt oppilaat ja menimme eteenpäin samaa, mitä muut luokassa. Nyt myöhemmin pätevänä erityisopettajana ymmärrän, etteivät asiat muuttuneet oppilaiden kohdalla mihinkään eikä minulla olisi ollut siihen osaamistakaan. Silloin ei vielä perehdytty, mitä oppilaan pulman, käytöksen, vetäytymisen, ylipäätään levottomuuden tai muun  taustalla voi olla. Onko se esimerkiksi lukivaikeus, luetun ymmärtämisen pulmat, heikot oppimis – tai muististrategiat tai vaikka oman toiminnan ohjauksen taitojen puutteellisuus jollakin osa-alueella vai oman opettajan luoma oppimisympäristö, joka tarvitsee mahdollisesti muutosta? Joskus se voi olla muut koulun ulkopuolelta johtuvat asiat. Tukea ei vielä rakennettu yksilöllisesti tai ryhmäkohtaisesti oikein suunnaten.

Tuki viedään luokkaan

Oppilaan tuki viedään suoraan ryhmään ja tuki on luokan kivijalka, joita suunnitellaan mm pedagogisten asiakirjojen avulla. Ne luovat arkityön pohjaa ja kivijalkaa ryhmien suunnitelmien pohjaksi. Tuki kuuluu nykyään jokaiselle opettajalle, ei yksin erityisopettajalle, vaan aivan kaikille. Se on yhdessä annettavaa oppimisen ja koulunkäynnin tukea. Lisäksi, kun löydetään taustalla oleva pulma, suunnitellaan mahdollisimman hyvä ratkaisu sen ympärille tueksi luokkaan. Kun se tuki on vahva ja toimivat struktuurit opetustilanteessa, eriyttäminenkin helpottuu entistä paremmin.  Lisäksi sillä saadaan estettyä turhia oppimisen tai keskittymisen haasteita. Tuki on samanaikaisopetusta, välillä konsultoinnin keinoin annettavaa tukea opettajalle opetukseen, lukituen rakentamista oppilaan ympärille luokkaan, työrauhakeinoja, strukturointia, pienryhmissä oppimis – ja muististrategioita ja milloin mikäkin on tarve ja se kesto. Yhteistyö on avainasemassa ja on paljon kiinni siitä, miten yhdessä toimitaan. Tärkeää on arvostaa toinen toistemme pedagogista, mutta erilaista osaamista. Oppilaiden oman vastuun löytäminen on tärkeää ja korostamme sitä.



Osa strukturointilistasta kirjasta ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”, 2018.

Annetun tuen joustavuus, tarve ja pedagogiset ratkaisut

Nykyään työni on tarpeen mukaan joustavaa. Avainasemassa on yhteistyö opettajien kanssa, joilla on aineenopettajina todella vahva oman aineensa pedagoginen osaaminen. Mielestäni täydennämme hyvin toisiamme, opettaja vahvalla omalla osaamisellaan ja minä erityispedagogisella. Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea, vaan voimme auttaa ja tukea toisiamme nykytyössämme. Yhteistyö ja erityisopettajan konsultointi on siis todella avainasemassa nykykouluissa. Sehän taas tarkoittaa sitä, että laaja-alaisena erityisopettajana on tärkeää olla ajan tasalla uusista pedagogista keinoista, uusista opetusmenetelmistä, opetussuunnitelmasta, arvioinnista yms.  Kun opettaja tulee keskustelemaan minulle yksittäisestä oppilaasta tai koko ryhmästä, alamme heti yhdessä suunnitella tilanteeseen soveltuvaa ratkaisua. Mikä on oppilaan tai luokan haasteen taustalla ylempänä luetelluista mahdollisista pulmista. Sen perusteella ratkaistaan tapaanko oppilasta ehkä aluksi yksin, onko tarve esim oppimisstrategioihin pienessä ryhmässä vaiko esimerkiksi koko ryhmän toiminnan ohjauksen taidot matematiikassa samanaikaisopettajuutena? Ratkaisu siis haetaan tilanteeseen mahdollisimman sopivaksi ja samalla määritetään yhdessä tarpeen kesto onko se  yksi tunti vaiko kolme viikkoa. Oppitunteja pidän aina saman määrän viikottain, mutta voin joustavasti katsoa ajankohdat eli keskellä päivää pystyn tapaamaan opettajan suunnitellen hänen vapaatunnillaan. Vuosityöaikaa ja sen mahdollisuuksia joustavuuteen odotellessa... 



Arkiaamua yhdeltä viikolta. Lukujärjestys muuttuu viikottain ja ELA:lta varataan tarpeen mukaan aikaa tilanteeseen sopiva määrä, jotta eteenpäin päästäisiin uudessa ratkaisussa.

Tulevaisuus ja oikeat työkalut

Se, että oppilaiden on viimeistään yläkoulussa  löydettävä keinot ja oikeat työkalut omaan oppimiseensa, on jatko-opintojen kannalta tärkeää. Toimiiko se, että minä istun vieressä kaikki matematiikan tunnit erillisessä ryhmässä? Itse mietin tätä pitkään omalta kohdaltani, kumpi on parempi se, että oppilas tottuu jatkuvaan vierellä oloon vai se, että hänelle opetetaan keinoja, miten erilaisissa tilanteissa toimitaan. Minulle tuli asia vastaan työskennellessäni 2 vuotta laaja-alaisena erityisopettajana ammatillisella puolella ja vielä pidempään lukiossa. Usein oppilaalla on oppimisen pulmien takana epäselvät tavoitteet, puutteelliset työkalut ja heikko itsetunto oppijana. Lisäksi suurena haasteena oli usealla ammatilliselle puolelle menevänä oman toiminnan ohjauksen haasteet. Ne taidot opitaan parhaiten omassa oppimisympäristössä, joka on hyvä yhdessä suunnitella pulmien tullessa esiin. Oppilaat itkivät joutuneensa aina matikassa, enkussa, ruotsissa eroon muusta luokasta ja leiman tunne otsassa oli säilynyt tähän päivään asti. Jostain syystä pienryhmissä olleet eivät taas tuoneet asiaa esiin samoin kuin yleisopetuksessa olleet. Siinäpä olisikin jollekin tutkijalle tutkimista, miksi yleisopetuksen oppilaat reagoivat voimakkaammin kuin kokoaikaiset pienryhmäläiset pienryhmissä oloon? Tuohon minulle ei ole vastausta vain oma kokemus ja siksi edelleen uskon, että osa oppilaista tarvitsee pätevän erityisluokanopettajan luotsaamaa pienryhmää. Olemme yksilöitä ja kehitymme eri tahdissa. Se on aivan luonnollista ja jokaiselle on annettava mahdollisuus oppia itselleen sopivassa oppimisympäristössä on se sitten yleisopetuksessa tai kokoaikaisessa pienryhmässä ja sieltähän voi sitten vahvuuksissa integroitua yleisopetukseen. Annetaan aikaa kasvulle. J

Mitä uusi malli on tuonut kouluun?

Pystyn laaja-alaisena nykyään nopeammin puuttumaan syntymässä oleviin pulmiin nopeammin ja ennaltaehkäisyn keinoin välttämään ennalta pulmia. Olen kaikkien tuki aina yleisestä tuesta erityiseen ja opettajien myös. Uskoisin ja on tutkimuksissakin esiin tullut asia, että taloudelliset resurssit ovat korjaavassa mallissa aina kalliimpia ja jos on pelkkää korjaavaa toimintaa, jää ennaltaehkäisy pois ja uusia korjaavia tulee yhä lisää. Aina ei ratkaisua hyvällä tahdolla ja kovalla työlläkään yhdessä löydy  vaikka mitä kokeilisimme yhdessä, ei muutosta tapahdu ja sitten onkin jo  tarve hakea ulkopuolisilta apua, neuvoa ja vinkkejä. Joka tilanteeseen ei aina keinoa löydy, mutta paljon paremmin kuin vanhassa mallissa. Tämä on mielettömän kivaa salapoliisin työtä hakea yhdessä positiivista uutta ratkaisua erilaisiin tilanteisiin. Parasta työssäni on se, kun oppilaat itse tulevat luokseni kysyen, mitä tehdään kun en jaksa keskittyä tunnilla? 

Ennaltaehkäisy ja ELA:n ja reksin yhteistyön tärkeys

Pelkkä opetus, tuki ja yhteistyö ei mielestäni riitä, vaan tarvitaan paljon ennaltaehkäisyä ja niiden eri mahdollisuuksia, jolla luodaan pohjaa ja ennakoidaan haastavia tilanteita , jottaniitä syntyisi mahdollisimman vähän ja saataisiin jokaiselle mahdollisimman hyvät edellytykset oppimiselle jokainen omalla tasollaan. Jokaisen ei tarvitse olla kympin oppilas. Tärkeää on positiivinen ja turvallinen oppimisympäristö eri oppitunneilla, jossa jokainen voi edetä oman tasonsa ja edellytystensä mukaan. Hyvä, vahva pedagoginen hyvinvoinnin yhteistyö rehtorin kanssa on onnistumisen kannalta tärkeää ja jopa avainasemassa koulun yhteisesti annettavan tuen onnistumisessa. Ennaltaehkäisystä ja sen monista mahdollisuuksista myöhemmin lisää.

Kirjaani "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" saa VIP-hintaan 33 euroa ilman postikuluja laittamalla messengerissä minulle osoitteensa tai https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html.

Kirjasta on tehty käsikirjamaineen, joka soveltuu myös alakouluun ja toiselle asteelle sekä muille kouluissa työskenteleville että kiinnostuneille. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille