Open ajatuksia riippumatolta
Open ajatuksia riippumatolta
Kesäloman
keskellä työkaverini kieltenopettaja Minna Norrena-Strang tuo tässä blogissa esiin
ajatuksiaan työnsä muutoksesta, kehittämisestä ja yhteistyöstä laaja-alaisen
erityisopettajan kanssa opettajan näkökulmasta. Se on usein erilainen
erityisopettajaan nähden.
”Ollin oppivuodet –
kehittämistä ja muutoksia”
Olen ollut
aineenopettajana nyt viitisentoista vuotta. Työkokemusta on kertynyt niin
yliopistotöistä, ammatillisesta ja lukiokoulutuksesta sekä ala- että
yläkoulusta. Toimin nyt kielten lehtorina yläkoulussa ja tunnen olevani
elementissäni, töissä nuorten parissa.
Kutsun urani
alkua Suomi-filmin nimeä leikillisesti lainaten ”Ollin oppivuosiksi”.
Muistan kun tulin lähes itkien kotiin ja kerroin isälleni, että porukka
karkailee ikkunoista pihamaalle. Isäni totesi tuolloin, että ei kaikkia kannata
ottaa itteensä, työ
tekijäänsä opettaa. Näinhän se on. Kurinpitokeinot olivat ennen toista luokkaa.
Istutettiin jälki-istunnossa ja erityisopettaja otti porukkaa tunnilta hoteisiinsa jos eivät osanneet olla kunnolla. Vilkkaita
poikia lähinnä, hankalia murkkuikäisiä tyttöjä. Rehtorin puhutteluunkin
lähetettiin, Wilmaa ei ollut. Kiitos hyvien kieltenopettajakollegoiden
omakin osaamiseni karttui ja sain viimein kauan toivomani vakioviran. Mutta
mitä sitten, kellutaanko tässä nyt sitten seuraavat lähes 40 vuotta? Ei. Tein
plakkariin opetushallinnon opinnot ajatuksella ehkä joskus sitten, nyt
tärkeintä on perustyö. Ihan juurille paluu.
Mitä opetuksessani puuttui? Luokanhallintaako?
Vaihdoin
työpaikkaa perhe-elämän ruuhkavuosien myötä ja kuvittelin pääseväni helpommalla kun työ
johon tartuin oli työnkuvaltaan selkeämpi. Ei projekteja, ei jatkuvaa
materiaalien valmistusta tai vieraalla kielellä operointia. Kattia kanssa!
Nyt kun energiaa vähän vapautui tajusin, että opetukseni oli muuten ihan jees, mutta siitä
puuttui se punainen lanka. Struktuurit, raamit ja niin se luokanhallinta.
Tutustuin Tiinaan, koulumme laaja-alaiseen erityisopettajaan ja muistan melko tarkasti sen hetken kun tajusin, että jos haluan kehittää
ammatillista osaamistani kannattaa ottaa apua vastaan laaja-alaiselta
erityisopettajalta. Hänen ajatuksensa olivat kovin selkeitä, mutta
uudenaikaisia. Positiivisuus ja kiinnostus työotteeni hiomiseen ei aikailuja
vaatinut. "Emme etsi ongelmia, etsimme ratkaisuja".
Yhdessä
suunnittelua ja uskallusta kokeilla uutta
Mitä olivat
sitten ne jutut, joita työhöni sain? Ensinnäkin pohdittiin yhdessä
opetusmenetelmiäni ja minkälaisia hyviä eriyttämisen keinoja voisin
lisänä käyttää. Iltaani ei tarvinnut viettää tehtäviä askarrellen tai
materiaaleja googlaten kun pystyin suoraan kysymään kaikista
typerimmätkin kysymykset. Mitä luulet,toimisiko tämä
entä onko miettimäni
istumajärjestys järkevä? Mistä saan äänikirjoja? Mitä muuta voisin tehdä kun perinteisiä kokeita? Onko
tukiopetustarvetta?
Pedagogisten asiakirjojen osalta sain osallistua kouluni työpajaan, jossa ihan kädestä pitäen ELA neuvoi ja avasi eri asiakirjojen merkityksen. Kotona vietettyjen vuosien aikana oli kuitenkin tullut paljon uutta, esimerkiksi nyt kokonaisuudessaan kolmiportainen tuki. Arviointi oli selvästi monipuolistunut ja pää surisikin pian uusia ideoita. Mitä kaikkea voisikaan kokeilla! Tartuin rohkeasti samanaikaisopettajuuteen ja uskaltauduin pois mukavuusalueeltani kokeillen minulle aivan erilaisia työtapoja. Projekteja, medialaitteita ja toiminallisuutta, vastapainona hidasta ja hiljaista olemista oppilaiden tarpeita kuunnellen. Taululla lukee aina päivän struktuuri millä mennään, kuvat tukena.
”Tänne on hyvä tulla kun tietää mitä tehdään” oli ehkä paras kiitos oppilailta jonka toimintatapojeni muutos sai yksinkertaisuudessaan aikaan. Yksin en olisi siihen pystynyt vaan kaipasin ihan konkretiaa laaja-alaiselta erityisopettajalta konsultointitilanteissa, siihen miten saan englannin tai ruotsin sanat sekä kieliopit opetettua kaiken luokanhallinnan keskellä. Vanhaan ei enää ole paluuta muutenkaan, johan sen opetussuunnitelmankin muutos sai aikaan. Enää ei opeteta seinille, nyt katsotaan peiliin ja rehellisesti. Mitä minä opettajana voisin ehkä tehdä toisin?
Pedagogisten asiakirjojen osalta sain osallistua kouluni työpajaan, jossa ihan kädestä pitäen ELA neuvoi ja avasi eri asiakirjojen merkityksen. Kotona vietettyjen vuosien aikana oli kuitenkin tullut paljon uutta, esimerkiksi nyt kokonaisuudessaan kolmiportainen tuki. Arviointi oli selvästi monipuolistunut ja pää surisikin pian uusia ideoita. Mitä kaikkea voisikaan kokeilla! Tartuin rohkeasti samanaikaisopettajuuteen ja uskaltauduin pois mukavuusalueeltani kokeillen minulle aivan erilaisia työtapoja. Projekteja, medialaitteita ja toiminallisuutta, vastapainona hidasta ja hiljaista olemista oppilaiden tarpeita kuunnellen. Taululla lukee aina päivän struktuuri millä mennään, kuvat tukena.
”Tänne on hyvä tulla kun tietää mitä tehdään” oli ehkä paras kiitos oppilailta jonka toimintatapojeni muutos sai yksinkertaisuudessaan aikaan. Yksin en olisi siihen pystynyt vaan kaipasin ihan konkretiaa laaja-alaiselta erityisopettajalta konsultointitilanteissa, siihen miten saan englannin tai ruotsin sanat sekä kieliopit opetettua kaiken luokanhallinnan keskellä. Vanhaan ei enää ole paluuta muutenkaan, johan sen opetussuunnitelmankin muutos sai aikaan. Enää ei opeteta seinille, nyt katsotaan peiliin ja rehellisesti. Mitä minä opettajana voisin ehkä tehdä toisin?
Kesärentoilun
lukuvinkkiä
Mikäli pystyt
samaistumaan joihinkin ajatuksiini, niin kannattaa ehdottomasti lukea Tiina
Vitkan kirja Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa (PS-Kustannus 2018). Ja
ota kirja käyttöösi, tilaa koulullesi ja anna kollegoillesikin ympäri Suomen
lukuvinkkiä. Kirja on kirjoitettu selkeästi ja maanläheisesti. Eri
oppiaineisiin tulee ihan käytännön vinkkejä korkealentoisten teorioiden sijaan.
Erityisesti strukturointivinkeistä (s.127) ja eriyttämisen keinojen
esimerkeistä (s.132-133) on välitöntä hyötyä luokkahuoneeseen. Ota hihasta
koulusi laaja-alaista erityisopettajaa tai rehtoria ja kerro, että olet
valmiina muutokseen. Yksin ei kannata jäädä pohtimaan, ja ne luokasta
karkailevat tyypitkin saattavat odottaa jo sitä seuraavaa tuntia.
Minna
Norrena-Strang ”
Kirja soveltuu konkreettisine vinkkeineen alakoulusta toiselle asteelle. Se on kirjoitettu käytännön käsikirjaksi kaikille opettajille erityisopettajien lisäksi.
Kirjaani "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" saa vielä alennettuun VIP-hintaan 33 euroa ilman postituskuluja laittamalla messengerissä osoitteensa henkilökohtaisesti minulle (Tiina Vitka) tai linkistä https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
Aurinkoisia kesälomapäiviä! :)
Tankarin saari Kokkolan edustalla. Upea lomakohde.
Kommentit
Lähetä kommentti