Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti


Pedagoginen kirjoittaminen – lyhyt oppimäärä




Nyt on se aika lukuvuodesta, jolloin tarkastetaan lukuvuoden pedagogisia asiakirjoja ja miten niihin kirjatuissa tavoitteissa on onnistuttu. Lisäksi on tärkeää miettiä, miten toimia tulevana lukuvuonna.  Alla on kirjoitettu siitä, mitä pedagogisissa asiakirjoissa tulisi olla ja miten niihin tiettyjä asioita kirjataan. 

Miten tuen, miten toimin ja mitä teen? Kun opetuksen kivijalan suunnittelee hyvin, siitä on etua koko luokalle ja ryhmälle, ei vain yksittäiselle tuettavalle. Oppilaan tukeminen vaatii suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä sekä ennen kaikkea hyvää yhteistyötä eri opettajien ja tahojenkin välillä. Asiakirjat ovat arjen työkalu opettajille, mihin kirjataan kaikki mahdolliset opetusmenetelmistä kommunikointitapoihin. Asiakirja, mihin voi opettajana palata pitkin vuotta.


Yhteistyö ja suunnittelu


Siinä vaiheessa, kun vilpittömästi  haluaa suunnitella yhdessä muidenkin kanssa oppilaan tukea ja kehittää omia tapojaan toimia, osaa takuulla pedagogisen kirjoittamisen taidon ja ymmärtää sen merkityksen. Onko iloa paperista, jota ei kunnolla suunnittele? No tokkopa. Ovat vain turhaa ajanhukkaa ja tekevät jokaisen kiukkuiseksi. Herättääkö se luottamusta, jos kirjataan ylimalkaisia lauseita eikä tarkka kuvaus esim oppilaasi vahvuuksista tai tuen tarpeista tule esiin? Saati, miten tuetaan? Silläkin opettajana herättää luottamusta, että tuo oppilaan vahvuudet ja tunteen, että halutaan yhdessä auttaa oppilasta selviämään oppimisesta mahdollisimman hyvin. 

Tarkalla suunnittelulla ja yhteistyöllä saadaan oppilaan asioita hyvin eteenpäin. Tärkeää on myös käydä niitä oppilaan kanssa rauhassa läpi ja keskustella vanhempien kanssa. Vanhemmilta saa usein hyviä ideoita tukeen koulussakin. Mikä on oppilaan oma osuus tai kodin vastuu? Miten saada oppilas uskomaan itseensä ja motivoitumaan asioista, joissa on vaikeuksia? On meidän aikuisten tehtävä suunnitella ja hakea oppilaan vahvuuksia, jotta saadaan homma pyörimään. Jos oppilaalla tekeminen on liian vaikeaa tai helppoakin, suuntautuu käytöskin herkästi aivan vääriin suuntiin. Se on jo iso hälytysmerkki ja tarve tukea oppilasta sekä selvitellä syytä asiaan. 

Asiakirjat ovat salaisia, joita lukevat vain huoltajat, oppilas ja opettavat opettajat sekä mahdollisesti muut toimijat siltä osin mitä työssään tarkitsevat kuten koulupsykologi tai kuraattori. Heidän kauttaan myös monialaisuus tuen suunnittelussa toteutuu, mutta sen voi tehdä myös konsultoiden. Muiden mukana olo on aina tapauskohtaista. 


Mitä ja miten kirjataan?

Pedagogisiin asiakirjoihin kirjataan hyvin yksinkertaisesti ja konkreettisella tasolla asiat, miten toimitaan oppitunnilla, koetilanteissa, kotona jne. Kieli, jota käyttää asiakirjoja kirjoittaessa ja  suunniteltaessa, on tärkeä olla mahdollisimman konkreettia ja selkeää. Turha on myös kirjata sellaista, joka ei toimi eikä opettajana aiokaan käyttää. Myöskään henkilökohtaisia ominaisuuksia ei kirjata asiakirjoihin, vaan mm mitä oppilas osaa, miten toimii tai miten vahvuudet tulevat esiin. Mennään myös aina pedagogiikka edellä, ei diagnooseilla hurjastellen. Lääketiede ei ole pedagogiikkaa. Diagnooseja ei asiakirjoihin kirjata saati lääkityksiä. Vain se, miten se vaikuttaa oppilaaseen ja miten tuetaan oppilasta koulussa käytännössä sekä mitkä ovat toimivia tukikeinoja. Kuntoutukset kirjataan asiakirjoihin vain niissä tapauksissa, jos joudutaan tekemään hallinnollinen päätös pol 18 ja terapia joudutaan toteuttamaan koulupäivän aikana. Toivottavaa on kuitenkin, että kuntoutukset olisivat kouluajan ulkopuolella.  

No mitäs sitten eriyttäminen? Riittääkö sana eriyttäminen? Mitäs luulette? Kertooko se sinulle mitään? Minulle ei, koska eriyttäminen on laaja käsite. Miten toiminnan ohjaus –sana tai strukturointi? Tai tuetaan lukivaikeutta oppitunneilla? Ne eivät kerro vielä laajoina käsitteinä mitään, vaan pitää aukaista asiat siten, että ne ovat mahdollisimman konkreetteja ja selkeitä kaikille.  Jos asiakirjan avaa toinen opettaja, hän tietää heti miten oppilaan kanssa toimia. Itse olen kerännyt eriyttämis-, arvioinnin eriyttämis- .ja strukturointilistoja asiakirjapäivitysten tueksi. Ne löytyvät myös kirjoistani listoina. Kirjoitan listoihin jatkuvasti lisää, koska uusia ideoita tulee jopa oppilailta itseltään ja kokoajan opettajilta. Lisäksi lukivaikeuden tukemiseen löytyy lukilausepankki, joka myös auttaa tukitoimia tehdessä. Jos oppilaalla on esim lukivaikeus, kyllähän se vaikuttaa useaan oppiaineeseen.  Olisi tärkeää huomioida myös sellaiset asiat. Sama on tarkkaavaisuus ja tukitoimien tarkka kuvaus. Täytyy kuitenkin muistaa, ettei pelkkä lukivaikeus ole syy siirtyä tehostettuun tukeen, vaan oppilaalla täytyy olla laajempia pulmia. Useassa kunnassa,  on mahdollisuus laittaa wilma-järjestelmässä kaikkien avuksi info-kohtiin apulauseita ja -kysymyksiä. Ne helpottavat kaikkien pedagogista kirjoittamista.



    
                                 Vinkkilista lukitukeen, eriyttämiskeinoihin ja struktuureihin löytyvät kirjasta                                   Laaja- alaisen erityisopetuksen käsikirja 2021.


Tavoitteiden miettiminen on tärkeää. Nekin tulevat olla aina konkreettisia, mitattavissa ja saavutettavissa. Ei siis mitään turhan höpinää ja sanahelinää. Kirjaa tavoitteet niin, että huoltaja ja oppilaskin ymmärtävät, mitä tavoitellaan ja mihin opetuksellasi pyritään. Vältä ei - ja älä- alkuisia tavoitteita ja negatiivisiä ilmaisuja.  Käytä ratkaisukeskeistä tapaa kirjata asiat. 



Keneltä pyytää apua?


Joka koulussa on laaja-alainen erityisopettaja, joka varmasti mielellään neuvoo ja auttaa asiakirjojen tekemisessä. Luokan - ja aineenopettajien kannattaa pyytää lisää vinkkejä heiltä, mitä saa ja mitä ei saa kirjoittaa, vinkkejä menetelmiin, tapoihin, apuvälineisiin, eriyttämiseen yms. Lisäksi kaikkia helpottavat erilaiset pedagogiset asiakirjapajat, joissa erityisopettaja ja aineryhmä – tai luokanopettajakollegat ovat samaa aikaa tekemässä ja suunnittelemassa. Nimettöminä voi ajatuksia ja ideoita vaihtaa. Aina yhdessä tehdessä monipuolisuus lisääntyy. Lisäksi kun vanhempien ja lapsen kanssa käydään asioita läpi ja suunnitellaan, löydämme jatkuvasti yhteisiä hyviä keinoja tukea ja uusia vahvuuksia joiden kautta edetä. Itse annan jokaiselle opettajalle vielä avuksi käteen eriyttämis- ja struktuuritlistat, jotta nekin voivat helpottaa asioiden avaamista ja konkreettiseksi tekemistä.

Yhteistyötä tarvitaan aina, kun tuen tarpeita suunnitellaan. 

Tsemppiä kaikille tarkistusrumbaan oppilaiden parhaaksi ja tueksi! Pedagogisesta kirjoittamisesta ja oppilaiden tukemisesta löytyy lisää alla olevasta kirjoista. 

Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja, jonka saat vip-ale-hintaan 31 euroa linkistä:

 https://www.ps-kustannus.fi/6911





Kirjaa saa VIP-hintaan 33 euroa + postituskulut linkistä

https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille