Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille
Mietitäänpä oppilasta Vili. Voisiko itseasiassa Vilillä itsetunto parantua, motivaatio kasvaa ja oppiminenkin helpottua strukturoiduilla tunneilla, joissa kaikissa pienin keinoin tuki rakennettu sisään? Tuki olisi kokonaisvaltaista. Täytyy muistaa, että struktuurien monet mahdollisuudet sekä eriyttäminen menevät usein vähän päällekkäin ja ristiin.
Ote kirjasta "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa".
Strukturoinnin tehtävänä on antaa
jokaisen oppilaan oppimiselle mahdollisuus. Meillä erityisopettajilla on koulutus tukea oppimisen ja koulunkäynnin
pulmissa olevia oppilaita ja yksi niistä pulmista on juuri keskittymisen
vaikeus. Vilin on vaikea keskittyä tunnilla, hän huutelee eikä saa
kuuntelemalla ohjeita irti. Alkuun pääseminen takkuaa lähes joka tunnin alussa
ja vauhtia riittää. Miten me aikuiset voimme auttaa Viliä?
Vilihän ei tätä tahallaan tee. Vili tarvitsee tuntia selkiyttävät
struktuurit, positiivista palautetta ja muuta oman toiminnan ohjauksellista
tukea ihan jokaiseen oppiaineeseen. Kun erityisopettajina annamme
luokanopettajille ja aineenopettajille lisää keinoja ja autamme strukturoimaan
luokkia, saamme tilanteita rauhoittumaan. Se vaan tarkoittaa kaikkien aikuisten
johdonmukaista, ennakoitavaa toimintaa sekä yhteisiä sääntöjä koulussa, joita
kaikki noudattavat. Meidän erityisopettajien tehtävä on ajaa oppilaiden etua
hankalissakin tilanteissa, kuunnella oppilasta ja myös opettajaa ja tehdä siitä
sopiva paketti oppilaan tueksi. Mikäli nämä eivät toimi on olemassa mm NMI:n
työrauha- ja cico-mallia sekä erilaisia coaching-malleja. Yksi löytyy
kirjastani yksilöllisempään toiminnanohjauksen tukeen yksinkertaisimmillaan.
Struktuureja Vilille
Usein opettajina ajattelemme, että
oppilaat ymmärtävät sen, mitä opettaja on ajatellutkin heidän ymmärtävän. Mutta
ovatko oppilaat ymmärtäneet tehtävänantoa tai opetettavaa asiaa, jos tunnilla
on edelleen levotonta tai oppilaat vaipuvat omiin ajatuksiinsa ja näyttävät
olevan passiivisia oppimisessaan? Eivät ole. Emme voi tuudittautua siihen, että
he nyt vaan ovat levottomia, vaan meidän tulee yhdessä tehdä asialle jotakin.
Oppilaiden ”Ope, mitä pitää tehdä?”-kysymykset vähenevät, kun muun muassa
struktuurit auttavat oppilaita tehtävien ohjeistuksessa, opiskeluprosessissa ja
tehtävien arvioinnissa.
Struktuurit ovat yksilöllisiä ja luokkakohtaisia. Kaikessa eivät toimi kaikki ja ovat myös opettajakohtaisia. Tärkeää on ELA:n työssä tuntea nykyaikana kaikki oppilaat ja myös opettajantuntemus ovat arvossa arvaamattomassa tehdessämme tukimuotoja kokonaisia luokkia ajatellen. Struktuureja on hyvä välillä ajaa sisään myös samanaikaisopetuksen keinoin, kunnes opettajat pystyvät viemään niitä itsekseen tuntien sisällä.
Ja se tärkein! KEHU KANTAA JA TULEE AINA MONINKERTAISENA TAKAISIN. <3 Mitä enemmän meteliä ja möykettä, sitä enemmän positiivista palautetta. Tämä tuntuu vaikuttavan hyvin.
Struktuuritkin ovat välittämistä ja huolehtimista!
Työniloa kaikille!
Kirjojani saa ale-hintaan seuraavista osoitteista:
Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja https://www.ps-kustannus.fi/6911 ,
Hei! Kiitos blogipostauksista. Tilasin viimeinkin kirjan itselleni. Linkistä tilattaessa järjestelmä lisää postikulut 4,90 e.
VastaaPoistaIso Kiitos, että ilmoitit ja lämmin kiitos tilauksestasi. Minäpä kyselen onko juttu muuttunut. Aurinkoisia syyspäiviä! Tiina
PoistaNyt pitäisi olla taas vip-hinta ilman postituskuluja.
VastaaPoistaKiitos hyvä ja ajankohtainen blogi!
VastaaPoista