Lukituen suunnittelu
Lukituen suunnittelu käytännössä
Lukituen suunnittelusta nousee aika ajoin kyselyjä ja kysymyksiä,
joten lupasin muutamalla erityisopettajalle ja opettajallekin rakentaa sen vielä konkreettisemmin näkyville. Katsotaan
onnistuinko. ;)
Myös vanhemmat ovat entistä tietoisampia, mitä lukivaikeus on, joka on hyvä juttu ja osaavat pyytää jo siihen apua. Tärkeää on vastata oppilaiden tuen tarpeisiin ja huoliin ajoissa siten, ettei niistä tule ikävää lumipalloefektia.
Seuloja
ja testauksia
Miksi seuloja ja yksilöllisempiä testejä tehdään? Onko se ajan tuhlausta erityisopettajan laajassa työkentässä? Lukivaikeuksien arvioinnilla pyritään saamaan lisää ymmärrystä oppilaasta ja siitä, miten tukea häntä oikein. Turhaan arviointiin ei ole kenelläkään aikaa, vaan seulojen ja testien tekoon on täysin vahvat tarkoitusperät. Oppimisvaikeuksien arvioinnin tarkoituksena on
ymmärryksen lisääntyminen oppilaasta ja oikeanlaisen tuen suunnittelusta. Erityisopettaja osaa tulkita seulontamenetelmien tuloksista, mihin ongelmiin
kannattaa tarttua nopeasti ja kenelle hän tekee yksilöarvioinnit. Kaikista tärkeintä on oikeanlaisen tuen suunnittelu ja mitä aiemmin se tapahtuu sitä enemmän siitä on oppilaalle tulevaisuudenkin kannalta apua. Lukitestien teko on osa erityisopettajan arjen työtä.
Suunnitellaan yhdessä tuki kaikille tunneille
Nyt
tulee se tärkein juttu eli tuen suunnittele oppitunneille, kokeisiin ja meidän erityisopettajien antama tuki.
Otetaan
oppilasesimerkiksi kuvitteellinen ”Minttu” 7lk.
Mintun vanhemmat toivat jo syksyllä
esiin sen, että heillä on vahva epäilys Mintun lukivaikeudesta, koska
koulunkäynti on ollut vaikeaa ja lukemaan opettelukin oli hidasta, vaikka kotona
on aina luettu paljon satuja lapsena. Mintulla huomataan seulojen,
haastattelujen ja tarkempien yksilötestien jälkeen lukivaikeus. Istumme yhdessä
Mintun kanssa alas ja alamme käydä läpi sitä, mitä lukivaikeus on. Katsomme
myös muutaman videon asiasta ja keskustelemme siitä. Sen jälkeen käymme oppiaine
oppiaineelta läpi tukitoimia ja kartoitamme tuen tarpeen. Ne kirjoitetaan
wilma-järjestelmään kaikkien opettajien näkyville lukilausuntoon ja vielä
erikseen asiasta infotaan wilma-viestillä, jotta jokainen on tietoinen. Luokanopettajajärjestelmässä
on helpompaa, koska opettajia on yksi tai muutama.
”Mintun”
tukimuodot
KOETILANTEET:
Suullinen täydentäminen tukee koevastauksia. Kirjallinen tuottaminen ja tekstin saaminen paperille on välillä haastavaa.
Mintun mukaan hän hätäilee kokeissa ja epäonnistuu herkästi siksi. Aika menee kellon seuraamiseen. Seurataan koetilanteissa olisiko erillinen koetila tähän avuksi tai pilkottu koe.
Koekysymysten ääneen avaaminen helpottaa ja nopeuttaa vastaamista.
VIERAAT KIELET:
Englannissa Mintulla on hyvä sanavarasto ja hän ymmärtää kieltä hyvin. Uusien sanojen muistaminen on aina ollut haastavaa. Siihen erityisopettajan tuki uusia muististrategioita harjoitellen.
Suullinen täydentäminen tukee koevastauksia. Kirjallinen tuottaminen ja tekstin saaminen paperille on välillä haastavaa.
Mintun mukaan hän hätäilee kokeissa ja epäonnistuu herkästi siksi. Aika menee kellon seuraamiseen. Seurataan koetilanteissa olisiko erillinen koetila tähän avuksi tai pilkottu koe.
Koekysymysten ääneen avaaminen helpottaa ja nopeuttaa vastaamista.
VIERAAT KIELET:
Englannissa Mintulla on hyvä sanavarasto ja hän ymmärtää kieltä hyvin. Uusien sanojen muistaminen on aina ollut haastavaa. Siihen erityisopettajan tuki uusia muististrategioita harjoitellen.
KESKITTYMINEN:
Tuntirakenne taululle. Minttu ei muista pitkiä ohjeita.
Istumapaikkana huomioi paikka, missä Minttu saa katsekontaktin opettajaan.
OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS:
Mintuu harjoittelee lukusujuvuutta erityisopettajan kanssa.
Minttu harjoittelee oppimistrategioita (luettu, koetilanteet) ja muististrategioita erityisopettajan kanssa.
Minttu harjoittelee oppimistrategioita (luettu, koetilanteet) ja muististrategioita erityisopettajan kanssa.
LUKEMINEN:
Sopiva fonttikoko 12-14 ja riviväli normi 1,5. Liian tiivis teksti hankalaa lukea.
Äänikirjoja aletaan kokeilla reaaliaineissa.
Oppilas saa alleviivata oppikirjoihin.
KIRJOITTAMINEN:
Muistiinpanojen kirjoittaminen ja opettajan samanaikainen puhe
haittaa muistiinpanojen tekemistä ja
Mintulla jää kuulematta opetettava osuus. Pyritään antamaan
kirjoitusaika oppilaille ja opetus vasta sen jälkeen.
Mintulle tulee herkästi kiireessä huolimattomuusvirheitä kirjoittamisessa. Annetaan aikaa tehtävien tekemiseen koulussa ja kotona. Muistutetaan tarkistamisen tärkeydestä.
Kirjoitusvirheistä ei sakoteta.
LISÄKSI OPPITUNNEISTA:
Opettajan liian nopea puhetempo hankaloittaa
Mintun tuntitilanteita.
Mitä sen jälkeen?
Tukimuotojen tekemisen jälkeen, kun tiedot
on kirjattu wilman lukilausuntoon, yhdessä nuoren kanssa soitetaan kotiin, josta usein saa lisävinkkiä tukikeinoihin. Myös aiemmin opettajilta yläkoulussa on tullut vinkkejä, mikä saattaa toimia ja ne käydään myös läpi. Pienempien oppilaiden kanssa vanhempien ja muiden asianosaisten kanssa yhteispalaveri on varmasti soveltuvin. Laitan
yleensä mukaan myös NMI:n OMIS-oppaan.
Tärkeää on se, että tuki annetaan
oppilaan omassa tutussa ympäristössä eli kaikilla oppitunneilla. Siitähän
hyötyvät kaikki ja ne ovat hyvin yksinkertaisia ja pieniä juttuja. Aika ajoin
erityisopettajan ja Mintun kahden keskiset keskustelut ovat tärkeintä sekä kohdennettu tuki. Kohtaaminen
tässäkin ja ymmärrys on kaiken a ja o. Pelkästään se vie oppilasta taas eteenpäin
vaikeuksissa. Tärkeää on huomioida lukituki myös koetilanteissa. Nekin ovat
yksilöllisiä ja niihinkin löytyy paljon keinoja. Jotain vinkkejä olen
arvioinneista ja lisäksi lukilausepankin olen koonnut kirjaani ”Laaja-alainen
erityisopetuksen yläkoulussa.” sekä uutena tulevassa kirjassani "Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja". Ne sopivat niin ala – kuin yläkouluihin. Lisäksi
ne eriyttämisen keinot ovat normia yleisen tuen tukea.
Täytyy myös muistaa huomioida lukivaikeuksinen toiminnanohjaus. Usein siihenkin tarvitaan tukea. Ne kulkevat usein käsikädessä, mutta pienellä avulla lukivaikeuksinen pääsee usein hienosti eteenpäin.
Olen törmännyt kymmeniin oppilaisiin, joiden
koulu on alkanut sujua paremmin lukivaikeuden tiedostamisen ja tehdyn lukituen
jälkeen. Tärkeintä on oppilaan itsetunnon ja koulumotivaation pysyminen hyvänä. Ja se ykkösjuttu eli opettajien ymmärrys, miksi oppilas käyttäytyy tai toimii tietyllä tavalla. Aina tulee jokaisella monttuja matkaan, mutta se on vaan luonnollista. Jos
tämäkään ei riitä ja oppimistulokset vaan laskevat on onneksi olemassa
tehostettu tuki.
Pelkkä lukivaikeus ei tarvitse tehostettua tukea, jos oppilas
alkaa selviämään. Täytyy myös muistaa selvittää, liittyykö lukivaikeuteen muuta
kuten oman toiminnan ohjauksen haasteita, jolloin niitäkin pitää tukea tai muuta keskittymisen pulmaa. Jos
tukee vain yhtä haastetta, eivät pulmat katoa. Mahtavaa tämä erityisopettajan
työ selvitellä ja auttaa oppilaita! Mikäli tuki ei toimi annetusta tuesta huolimatta, on syytä olla yhteydessä koulupsykologiin.
Parasta on, jos huomaa, että on vältytty tehostetulta tuelta lukituen pienin keinoin ja oppilaan arvosanat ovat alkaneet nousta motivaation ja ymmärryksen myötä.
Muistetaan siis kannustava ja positiivinen palaute!
Muistetaan siis kannustava ja positiivinen palaute!
Toinen kirjani "Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja" ilmestyy tammikuussa 2021. Sitä voi ennakkotilata VIP-hintaan linkistä: https://www.ps-kustannus.fi/6911
Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa kirjaani saa VIP- hintaan tästä linkistä: https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947
Yhteystietoja mm:
Twitter @TiinaVitka1
Facebook Laaja-alainen erityisopetus ja kehittäminen
tiina.vitka@edu.kokkola.fi
Kommentit
Lähetä kommentti