Ajatuksia ennaltaehkäisyn mahdollisuuksista koulussa
Ennaltaehkäisyn keinoja erityisopettajan arjessa
Tuon tässä blogissani esiin joitakin ennaltaehkäisyn mahdollisuuksia erityisopettajan työssä , joissa erityispedagogista osaamista hyödyntämällä saadaan entistä parempi paketti koko koulua ajatellen. Keväällä
pystyy hyvin erityisopettajana vaikuttamaan ennaltaehkäisyn mahdollisuuksin ja keinoin oppilaiden sekä koko työyhteisön eduksi tulevaan syksyyn. Pystyy olemaan mukana uusien luokkien teossa, ryhmien
muodostamisessa, ja mahdollisissa ennakoivissa
nivelvaiheen vanhempainilloissa rakentamassa yhteistyötä vanhempien kanssa sekä mukana sujuvien integraatioiden teossa. Unohtamatta läpi vuoden tehtäviä lukitestauksia ja matematiikan kartoituksia, jotta oppimisen pulmat saadaan tuettua oikein mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Korostaisin erityisesti erityisopettajan erityispedagogista osaamista luokkien teossa yhteistyössä rehtorin kanssa.
Miksi
ennaltaehkäisy on niin tärkeää?
Koen
itse ennaltaehkäisyn tärkeäksi erityisopettajan työssä, jotta päästäisiin
välttämään turhia oppimisen ja koulunkäynnin haasteita tai kasautumasta niitä
liikaa, erilaisin pedagogisin järjestelyin. Jos lumipalloefekti pääsee syntymään, eikä siihen ole koulussa ajoissa pureuduttu, ennakoitu tai huomioitu, voivat pulmat tulla monimutkaisiksi ja oppilas saattaa tarvita paljon korjaavaa
toimintaa. Kuten aiemmin blogissani kirjoitin, korjaava toiminta on
taloudellisestikin kalliimpaa ja ennenkaikkea oppilaan itsetunnon ja
motivaation takia ennakointi on äärimmäisen tärkeää. Pelkästään jo ajoissa opettajien antama
eriyttäminen ja tukiopetus, voi ratkaista montakin pientä haastetta. Lisäksi erityisopettajan konsultointi tukee varmasti
myös opettajia tässäkin työssä, jottei tilanne pääse kärjistymään ja esiin
jäävät vain ne todelliset oppimisen ja koulunkäynnin pulmat. Aivan pienet jutut
voi myös ennakoida, kuten tietoisesti joillekin oppilaille rajatummat projektit
tai ryhmätöissä selkeät tehtäväalueet. Näissä pystyy erityisopettajana olla
tukena opettajille oppilaan tuntemuksen ja erityisopettajana erityispiirteiden/haasteiden/taitojen osaamisen huomioiden oikealla ja oikein kohdistetulla tavalla. Yhteistyö on tärkeää tässäkin, koska osaamisemme ja koulutuksemme on erilaista. Tällä lailla saamme hyvän kokonaisuuden koulussa oppilaiden tueksi ja eduksi. Pienillä keinoilla tuemme myös toistemme työssä jaksamista
Mitä ovat
ennaltaehkäisyn mahdollisuudet ELA:n työssä ja koulussa?
Laaja-alaisen
erityisopettajan mahdollisuudet ennaltaehkäisyyn vaatii paljon yhteistyötä eri tahojen kanssa ja on aikaa vievää. Se yhteistyö ja siihen kulutettu aika kannattaa aivan varmasti. Yksi parhaista
mahdollisuuksista itselläni tarjoutuu aina tammikuussa, kun menen päiväksi
samanaikaisopettajaksi kaikkiin 6.-luokkiin tutustuen oppilaisiin. Miksi ELA?
Juuri siksi, että meillä on erityispedagoginen osaaminen vahvaa ja sehän ei
ole pelkästään oppimiseen liittyvää, vaan mm keskittymiseen, toiminnan ohjauksen
muihin pulmiin ja sosiaalisiin suhteisiin, tunne-elämän häiriöihin liittyvää
seuraamista. Taito lukea signaaleja, jotka poikkeavat muista oppilaista ja
huomata nopeasti mihin ne liittyvät, liittyy ammattitaitoomme, jota on hyvä
hyödyntää ennaltaehkäisyn eri tilanteissa. Erityisopettajilla on juuri se osaaminen, jota tuettavat tarvitsevat. Lisäksi erityisopettajan on hyvä tuntea koulun kokonaisuus erilaisia tuen resursseja miettiessä. Oppilaantuntemus ja myös luokkatuntemus on ihan ytimessä mietittäessä koulun kokonaisuutta ja miten erityisopettaja toimii koululla. Ilman oppilaantuntemusta ei ennaltaehkäisy ole kovinkaan toimivaa.
Mitä etua on erityisopettajan tarkalla
pedagogisella nivelvaihetyöllä?
Myös
ollessani nivelvaiheessa samanaikaisopena huomaan selvittämättömiä oppimisen
haasteita niin luki-puolella kuin matematiikassa. Toiminnan ohjauksen pulmat
saa esiin nopeasti ja näen mikä toimii meillä yläkoulussa kullekin ja mitä
pulmia voi tulla jollekin oppilaalle, jos tähän ei heti puututa kevään aikana. Pystyn myös miettimään samantien meillä toimivia tukitoimia valmiiksi nähdessäni oppilaita ja miten ennakoida parhaalla mahdollisella tavalla heidän oppimisen polkuaan. Itse lähetän ennen tuloani luokkaan
kirjassanikin listatut asiat mm luokanopettajalle, kieltenopettajalle ja
ELA:lle. Konkreettinen asialista, mitä haluan tietää, jotta saadaan oppilaan
oppiminen ja koulunkäynti heti alusta alkaen mahdollisimman hyväksi 7.-luokan
alusta alkaen. Parhaimmillaan se tukee koko koulua kokonaisvaltaisesti. Mutta
aina on kyse ihmisistä eli täydellistä ei saa koskaan, mutta parhaimpansa kun
tekee, sen täytyy vain riittää. Nivelvaihetyö myös toiselle asteelle tulee kirjassani esiin yhtenä mallina ja pedagogisten tietojen välitys on todella tärkeää ollen suuri kokonaisuus kaikkineen.
Yksin ei onnistu kukaan
Jotta
tunneilla esiintyvät pulmat saadaan kiinni mahdollisimman varhain ELA:n
tekemien erilaisten kartoituksien ja seulojen lisäksi tarvitaan opettajien välillä
jatkuvaa ja hyvää yhteistyötä. Mikäli laaja-alaisena ei saa tietoa oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tilanteesta, ei sille mitään voi tehdäkään. Yhteistyötä tarvitaan myös silloin,
kun halutaan esimerkiksi ennalta strukturoida uusi luokka heti alkusyksystä mm
valmiine istumapaikkoineen ja sääntöineen, jotka ennalta suunnitellaan
oppilaiden tueksi. Siihen tarvitaan kaikkien opettajien yhteistä ja
johdonmukaista toimintaa, jotta ennaltaehkäisy toimii ja saadaan näin
mahdollisesti turhia oppimisen ja
keskittymisen pulmia pois. Ja esiin tulevat vain ne pulmat, jotka tarvitsevat
vahvempaa tukea jota taas mietitään yksilöllisesti oppilaalle
luokkatilanteeseen. Itse istun joka elokuu alas kaikkien opettajien kanssa yksitellen, käymme oppilaat läpi jasuunnittelemme jo yhdessä , miten toimia minkäkin rhmän, luokan tai oppilaan kanssa. Esimerkiksi sovimme oppilaat tuntien jo samanaikaisopettajuus jakson ennalta tietyn ryhmän kanssa yhtälöihin tai syksyn alussa päätämme jonkun luokan kanssa ennakoivasti harjoitella toiminnan ohjauksen taitoja ennakoiden tulevaa.
Lisäksi rehtorin kanssa pedagoginen yhteistyö ennaltaehkäisyssä on tärkeää mm ryhmien ja luokkien teossa, lukkarien teossa sekä esim integrointien suunnittelussa apuna oman ammattitaitomme turvin. Lisäksi ajoissa huomatessamme pulmia kokonaisilla luokilla tai koululla, voi yhdessä rehtorin tai joillakin kouluilla toimivien erilaisten pedagogisten ryhmien/tiimien kanssa suunnitella tukea ja koulutusta yms näihin tilanteisiin, ettei tilanne lähde aivan lapasesta. Osaamista meiltä löytyy pedagogisissa asioissa ja ennaltaehkäisyn keinoissa, muttemme voi päättää asioista vaan yhteistyö kantaa hedelmää rehtorinkin kanssa.
Lisäksi rehtorin kanssa pedagoginen yhteistyö ennaltaehkäisyssä on tärkeää mm ryhmien ja luokkien teossa, lukkarien teossa sekä esim integrointien suunnittelussa apuna oman ammattitaitomme turvin. Lisäksi ajoissa huomatessamme pulmia kokonaisilla luokilla tai koululla, voi yhdessä rehtorin tai joillakin kouluilla toimivien erilaisten pedagogisten ryhmien/tiimien kanssa suunnitella tukea ja koulutusta yms näihin tilanteisiin, ettei tilanne lähde aivan lapasesta. Osaamista meiltä löytyy pedagogisissa asioissa ja ennaltaehkäisyn keinoissa, muttemme voi päättää asioista vaan yhteistyö kantaa hedelmää rehtorinkin kanssa.
Johdonmukaisuus ja rutiinit
Tärkeintä
ennakoinnissa ja ennaltaehkäisyssä haastaviin luokkatilanteisiin tai
yksittäisten oppilaiden keskittymisen tukemiseen ovat ennalta suunnitellut
struktuurit ja rutiinit. Ne eivät vaan kovinkaan hyvin toimi, jos kaikki eivät
niihin yhdessä sitoudu ja toteuta niitä. Kaiken kaikkiaan lopuksi voisin
todeta, että kaikkeen tarvitaan hyvää yhteistyötä , johdonmukaisuutta ja
rutiineja. Mikään ei ole mahdotonta, kunhan tuetaan toisiamme ja teemme hyvää yhteistyötä ennaltaehkäisteissä ja työssämme. Täytyy vain uskaltaa rohkeasti kokeilla ja uskoa omaan osaamiseemme oppilaiden ja luokkien tueksi.
"Mikään ei ole mahdotonta" , taiteilijaystäväni ja kuvataiteen professori Jaana Erkkilä-Hillin minua säväyttänyt taulu. Tuetaan siis toinen toisiamme.
Kirjaani "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" saa VIP-hintaan 33 euroa ilman postikuluja laittamalla messengerissä minulle osoitteensa tai https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html.
Kirja soveltuu myös alakouluihin ja toiselle asteelle sekä muille kouluissa työskenteleville että kiinnostuneille.
Tuo esittelemäsi lista asioista, joita haluat oppilaista tietää, on hyvä. Onhan se kuitenkin vain keskustelun pohja?
VastaaPoistaKiitos! :) Kokoan noita aina itselleni, koska se nopeuttaa seuraavan vuoden siirtymiä eikä tarvitse aina alusta alken miettiä kaikkia, voi lisäillä vain uusia juttuja kun mieleen tulee. Lisäksi helppo käyttää juuri keskustelun pohjana. Hyvä muistilista myös itselle , kun on nivelessä samanaikaisopena tunnilla. Lista, joka on tässä blogissa on vain kuvakaapattu osa siitä. Koko lista eli siihen mennessä koottu, löytyy kirjasta. :)
PoistaKyllä olet ehdottomasti oikeassa siinä, että ennakointi on kaikille osapuolille kivuttomin käytäntö.Se vaatii sitä suunnittelua ja panostusta etukäteen, mutta se maksaa vaivan, kun vältytään suurilta haaksirikoilta, joiden vammojen parantaminen vaatii vielä enemmän ponnisteluja ja auttavatko sittenkään.
VastaaPoistaSamaa mieltä. todella vaatii aikaa, suunnittelua ja pohdintaa, mutta kannattaa kyllä. Helpottaa tulevan vuoden opetusta kaikilla opettajilla.
Poista