Tiinan blogi-harjoittelua ja erkan elämää


Laaja-alainen erityisopettaja blogissa

 

Minulta julkaistiin kirja ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa” maaliskuussa 2018 eli tarkalleen lähes 2 kk:tta sitten. Työstäni on jo muutamien artikkelien tulon jälkeen kyselty mm lukujärjestyksestä, joustavuudesta jne muutamia vuosia ja ajattelin työni kuvaamisen olevan kätevintä blogin kautta. Lisäksi toivon keskustelun lisääntyvän työstämme ja myös apu toistemme tukemiseen hektisessä työnkuvassamme. En koskaan ajatellut kirjoittavani blogia. No enpä koskaan ajatellut edes kirjoittavani kirjaa. Koskaan ei pitäisi sanoa ”ei koskaan”, koska se nyt ei näytä menevänkään niin.

Kesä 2017 meni kirjoittaen

Millainen vuoteni oli kirjan aloittamisesta? Kun sain kesäkuussa 2017 kuulla kirjailijasopimuksesta, istuin koneella aina 4.8. 2017 asti lähes joka päivä klo: 8-15.30. Tutkin kirjallisuutta, omia materiaalejani, luin tutkimuksia ja pyrin löytämään myös teoriapohjaa kirjalleni. Loppujen lopuksi materiaalia työstämme oli niin paljon, että vain osan sai sopimaan kirjaan. Elokuun alussa 2017 olin jo niin kyllästynyt ja väsynyt käsikirjoitukseeni, että otin PS-kustannukseen yhteyttä saanko lähettää puoli valmiin raakileen jo heille.  Halusin pitää pienen loman ja tarvitsen sen. Se onnistui ja sain pitää lähes viikon ”kesälomaa” ennen koulutyön alkua. Onneksi kesä kokonaisuudessaan oli kolea ja  sateinen. ;)


Työt alkoivat ja kirjan muokkaus

Kun työt alkoivat, ehdin muutamia viikkoja keskittyä pelkästään oppilaisiin ja työhöni, kunnes alkoi yhteydenpito kustannustoimittajaan ja myös graafikkoon muokkausten parissa. Lisäksi tuli piirrosten teko ja kansikuvan hyväksyminen ja sitäkin muunneltiin pariin otteeseen, onko nuttura kannessa olevalla opettajalla ja hame vai pitkä tukka ja housut. No tuloksen näkee kirjani kannesta. Oikeastaan koko syksy meni eri kokonaisuuksia muokaten, sisällysluetteloa tehden ja yhteydenpitona kustannustoimittajaan, markkinointipäällikköön, tiedottajaan jne. Uusi ja mielenkiintoinen maailma. Ilman tätä koneistoa ei työ olisi edes edennyt. Otin yhden palkattoman päivän ja kaiken lisäksi pidin jouluaaton ja joulupäivän vapaana. Nyt tietää, mitä odottaa , kun ei juurikaan vapaa päiviä ollut. Kesälomaa!
  

Mitä kirjan teossa oli parasta?



Oman työni kannalta kokoavin ajatus laaja-alaisen erityisopettajan työstä tuli ideana kustannustoimittajalta, joka ehdotti opettamisen sijaan puhuttavaksi laaja-alaisen erityisopettajan työkäytänteistä ja sehän on ihan tosi. Meidän työ ei ole pelkästään opettamista vaan muina työkäytänteinämme voidaan puhua yhteistyöstä ja konsultoinnista ja verkostothan ovat todella laajat nykytyössä koulun ulkopuolellekin erityisopettajien työssä. Lisäksi todella tärkeänä työkäytänteenä nostimme esiin ennaltaehkäisyn eri muodot kuten testaukset , mukana luokkien ja ryhmien teossa yms. Mitä enemmän pääsee satsaamaan ennaltaehkäisyyn ja sen käytänteisiin oman osaamisemme puitteissa, sitä parempi se on oppilaita, opettajia ja koko kouluyhteisöä ajatellen. Turhat tuen tarpeet saadaan niillä keinoilla parhaassa tapauksessa jopa vältettyä ja vain ne todelliset kipukohdat jäävät. Se selkeni minulle entistä kirkkaampana lukisessani tutkimuksia ja kirjallisuutta sekä pohtiessani omaa työtäni. Pelkkä korjaava työ on kalliimpaa ja saattaa aiheuttaa sen, että lisää korjattavaa tulee jatkuvasti kouluyhteisössä. Parasta kirjan teossa ovat  olleet uudet kontaktit, kasvaneet verkostot ja kirjasta nousseet keskustelut työstämme meidän laaja-alaisten kesken. Ilahduttavaa on ollut se, että moni opettaja on nostanut esiin hektisen ja vaativankin työnkuvamme kouluissa kirjan myötä ja keskustelu niin tärkeästä yhteistyöstämme on toivottavasti lisääntynyt. Mielestäni kukaan ei tee enää tätä työtä yksin , vaan tarvitsemme hyvää yhteistyötä oppilaiden tueksi.  Yksi tärkeimmistä henkilökohtaisista anneista kirjan teon aikana oli oman työn syvällisempi prosessointi.  Siksi ajattelinkin alkaa kirjoittaa ajankohtaisista aiheista hiljalleen blogia. Katsotaan, mitä tästä syntyy vai syntyykö mitään?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille