Tiinan blogi-harjoittelua ja erkan elämää
Laaja-alainen erityisopettaja blogissa
Minulta
julkaistiin kirja ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa” maaliskuussa 2018
eli tarkalleen lähes 2 kk:tta sitten. Työstäni on jo muutamien artikkelien
tulon jälkeen kyselty mm lukujärjestyksestä, joustavuudesta jne muutamia vuosia
ja ajattelin työni kuvaamisen olevan kätevintä blogin kautta. Lisäksi toivon
keskustelun lisääntyvän työstämme ja myös apu toistemme tukemiseen hektisessä
työnkuvassamme. En koskaan ajatellut kirjoittavani blogia. No enpä koskaan ajatellut
edes kirjoittavani kirjaa. Koskaan ei pitäisi sanoa ”ei koskaan”, koska se nyt
ei näytä menevänkään niin.
Kesä 2017 meni kirjoittaen
Millainen
vuoteni oli kirjan aloittamisesta? Kun sain kesäkuussa 2017 kuulla
kirjailijasopimuksesta, istuin koneella aina 4.8. 2017 asti lähes joka päivä
klo: 8-15.30. Tutkin kirjallisuutta, omia materiaalejani, luin tutkimuksia ja pyrin
löytämään myös teoriapohjaa kirjalleni. Loppujen lopuksi materiaalia työstämme
oli niin paljon, että vain osan sai sopimaan kirjaan. Elokuun alussa 2017
olin jo niin kyllästynyt ja väsynyt käsikirjoitukseeni, että otin
PS-kustannukseen yhteyttä saanko lähettää puoli valmiin raakileen jo heille. Halusin pitää pienen loman ja tarvitsen sen. Se
onnistui ja sain pitää lähes viikon ”kesälomaa” ennen koulutyön alkua. Onneksi
kesä kokonaisuudessaan oli kolea ja sateinen. ;)
Työt alkoivat ja kirjan muokkaus
Kun
työt alkoivat, ehdin muutamia viikkoja keskittyä pelkästään oppilaisiin ja työhöni, kunnes
alkoi yhteydenpito kustannustoimittajaan ja myös graafikkoon muokkausten
parissa. Lisäksi tuli piirrosten teko ja kansikuvan hyväksyminen ja sitäkin
muunneltiin pariin otteeseen, onko nuttura kannessa olevalla opettajalla ja
hame vai pitkä tukka ja housut. No tuloksen näkee kirjani kannesta. Oikeastaan
koko syksy meni eri kokonaisuuksia muokaten, sisällysluetteloa tehden ja
yhteydenpitona kustannustoimittajaan, markkinointipäällikköön, tiedottajaan jne. Uusi ja mielenkiintoinen maailma. Ilman tätä koneistoa ei työ olisi edes
edennyt. Otin yhden palkattoman päivän ja kaiken lisäksi pidin jouluaaton ja
joulupäivän vapaana. Nyt tietää, mitä odottaa , kun ei juurikaan vapaa päiviä
ollut. Kesälomaa!
Mitä kirjan teossa oli parasta?
Oman
työni kannalta kokoavin ajatus laaja-alaisen erityisopettajan työstä tuli
ideana kustannustoimittajalta, joka ehdotti opettamisen sijaan puhuttavaksi
laaja-alaisen erityisopettajan työkäytänteistä ja sehän on ihan tosi. Meidän
työ ei ole pelkästään opettamista vaan muina työkäytänteinämme voidaan puhua
yhteistyöstä ja konsultoinnista ja verkostothan ovat todella laajat nykytyössä
koulun ulkopuolellekin erityisopettajien työssä. Lisäksi todella tärkeänä
työkäytänteenä nostimme esiin ennaltaehkäisyn eri muodot kuten testaukset ,
mukana luokkien ja ryhmien teossa yms. Mitä enemmän pääsee satsaamaan
ennaltaehkäisyyn ja sen käytänteisiin oman osaamisemme puitteissa, sitä parempi
se on oppilaita, opettajia ja koko kouluyhteisöä ajatellen. Turhat tuen tarpeet
saadaan niillä keinoilla parhaassa tapauksessa jopa vältettyä ja vain ne
todelliset kipukohdat jäävät. Se selkeni minulle entistä kirkkaampana
lukisessani tutkimuksia ja kirjallisuutta sekä pohtiessani omaa työtäni. Pelkkä
korjaava työ on kalliimpaa ja saattaa aiheuttaa sen, että lisää korjattavaa
tulee jatkuvasti kouluyhteisössä. Parasta kirjan teossa ovat olleet uudet kontaktit, kasvaneet verkostot ja
kirjasta nousseet keskustelut työstämme meidän laaja-alaisten kesken.
Ilahduttavaa on ollut se, että moni opettaja on nostanut esiin hektisen ja
vaativankin työnkuvamme kouluissa kirjan myötä ja keskustelu niin tärkeästä yhteistyöstämme on toivottavasti lisääntynyt. Mielestäni kukaan ei tee enää tätä työtä yksin , vaan tarvitsemme hyvää yhteistyötä oppilaiden tueksi. Yksi tärkeimmistä
henkilökohtaisista anneista kirjan teon aikana oli oman työn syvällisempi prosessointi. Siksi ajattelinkin alkaa
kirjoittaa ajankohtaisista aiheista hiljalleen blogia. Katsotaan, mitä tästä
syntyy vai syntyykö mitään?
Kommentit
Lähetä kommentti