Lukivaikeus koulun arjessa
Lukivaikeus ja tuki koulun arjessa
Oma kokemukseni
Itselläni
koulun käynnissä tuli pulmia lukion toisella luokalla. Kielten koetulokset heikentyivät radikaalisti, äidinkielen aineet punakynää täynnä ja kaiken myötä
koejännitys vain paheni. Mitään selitystä en asialle saanut, minkä takia
opiskelumotivaationi heikkeni eikä lukio juurikaan enää kiinnostanut. Usko myös
omiin tavoitteisiin, joita oli vähän uskaltanut mielessä jo ajatella, olivat
hävinneet. Minulle vasta aikuisena
selvisi, että minulla on lukivaikeus. Tätä kautta asioille tuli nimi ja aloin
ymmärtää monia asioita aivan eri tavoin. Löysin omat vahvuuteni ja parhaat
keinoni entistä paremmin oppimiselle.
Sama kokemus tuli vastaan työni kautta ollessani pätkän sosiaali – ja
terveysalan opistolla sekä lukioissa erityisopettajana. Selvittämättömillä
lukivaikeuksilla oli suuri vaikutus opiskelijan itsetuntoon oppijana,
motivaatioon ja koulumyönteisyyteen. Monilla aukeni kuin uusi maailma sen
jälkeen, kun tieto tuli lukivaikeudesta ja aloimme tehdä oppitunneille lukitukea sekä mietimme
henkilökohtaisia vahvuuksia ja keinoja oppimiselle. Surullista on siinä
vaiheessa, kun selvittämättömästä lukivaikeudesta on tullut suuri
lumipalloefekti ja se on ilman tukea aiheuttanut jo muitakin ongelmia oppimisen
polulla. Turhaanhan me erityisopettajat emme testaa, vaan se tuen antaminen oppilaille on se tärkein pointii ja testeillä saamme kohdennettua tuen oikein. Jos opettaja sanoo oppilaasta pelkästään, että sillä on niin heikko motivaatio tai pahimmillaan se on vaan laiska, en usko asian olevan ihan niin. Takaa löytyy aina jokin, minkä takia oppilas ala-tai yläkoulussa tai toisella asteella käyttäytyy siten kuin käyttäytyy. Levottomuudenkin takaa voi yllätyksekseen löytää juuri lukivaikeuden. Täytyy myös muistaa se, että lukivaikeuteen kietoutuu usein muutakin pulmaa eli harvoin on pelkkä luki itsekseen, ei tietenkään aina. Vähintään oppimisstrategioita pitää hio.
Mikä on tärkeää muistaa lukivaikeuksisten
kanssa koulussa?
Itse
käytän nimitystä lukituki oppilaiden tuesta, joka koostuu sekä tunneille
luoduista käyntänteistä, henkilökohtaisista opiskelu – ja muististrategioiden
harjoitteluista sekä keskusteluista , joita luki-oppilas tarvitsee yläkoulussa
ja toisella asteella paljon. Unohtamatta alakoulua, jossa lukivaikeuden huomioiminen olisi jo hyvä aloittaa tukimuotoineen. Ykkösjuttu on ymmärryksen tuominen
erityisopettajana koulun kulttuuriin muille opettajille ja sitä kautta kaikille muille oppilaille ja ajatus, että lukivaikeus on ihan normi
juttu. Minusta on mieletöntä kuulla käytävällä oppilasporukan keskustelevan
keskenään avoimesti, että hei onko sullakin lukivaikeus. Hei, niin mullakin!
Minulle myös kertoi yksi ammattikoulun ammatillinen erityisopettaja, että koulumme
entiset oppilaat kaikkien kuullen kertovat lukivaikeudestaan ja miten sitä
oppitunneilla on parasta tukea. Se, että lukivaikeus on mahdollisimman
luonnollinen ja avoin asia koulussa on tärkeää oppilaiden kannalta. Tärkein
pointti on tehdä lukivaikeudesta normi arkipäivää, ettei se ole joku kummallinen
piiloteltava asia vaan aivan osa minua ja opin asioita ehkä vähän eri tavoin. Pienillä
keskusteluilla oppilaan ja erityisopettajan kesken on tärkeä merkitys oppilaan
motivaatiolle ja itsetunnolle, kun lukivaikeudesta on kyse. Lukituen on tärkeä olla kokonaisvaltaista tukea koko koulussa eri oppiaineissa ,joista hyötyvät samalla kaikki muutkin. Sillä saattaa jossain määrin saada jopa lisää työrauhaakin. :)
Lukituki oppitunneilla ja yksilötasolla
Yksi
tärkeimmistä jutuista on hyvä yhteistyö muiden opettajien kanssa lukivaikeuksisten tueksi, jotta saadaan
lukituki oppitunneilla toimimaan. Ne tuen muodot ovat aivan pieniä juttuja, joita
tuonkin kirjassani ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa” esiin ns
lukilausepankissani, johon kerrytän lauseita ja ideoita jatkuvasti lisää. Alla
pienet näytteet kirjastani, josta löytyy lisää konkreetteja vinkkejä eri
tilanteisiin.:
Kirjasta ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”,
2018
Se,
että tuki toimii oppitunneilla on opettajasta kiinni, mutta muita opettajia
helpottaakseni kirjaan ne näkyviin wilmaan. Itse
kirjaan ne siellä tehtyyn erilliseen lukilausuntoon, josta opettajat voivat tarkistaa
halutessaan oppilaan tukitoimia tuntitilanteissa, koetilanteissa, toiminnan
ohjauksen taidoissa, kirjoittamisessa tai vaikka , mikä on suunnitelma lukitueksi laaja-alaisen
erityisopettajan kanssa.
Itse
käyn harjoittelen oppimis- ja muististrategioita oppilaiden kanssa pienissä
ryhmissä ja joissakin tapauksissa oppilas haluaa varsinkin alkuvaiheessa tavata
minut kahdestaan, kunnes hän tottuu ajatukseen. Lukivaikeuksisen oppimisstrategioissa
on tärkeää huomioida erilaisia toiminnan ohjauksen taitoja, koeaikataulutuksia
ja lukusuunnitelmia, luetun ymmärtämiseen keinoja, alleviivaten, mind mapeilla
ja mikä kenellekin löytyy parhaana keinona. Joku ehkä haluaa keskustella
lukemastaan alueesta yksin pölyimurin kanssa. Tosin sitä ei ole vielä tapahtunut
nuorten kanssa työskennellessä, mutta olen kovasti yrittänyt. Se olisi vallan
hyvä apu kotiin. ;) Yksi oppilas aikoinaan kuunteli historian kappaleet
traktorissa ja kirjoitti historian hyvin arvosanoin sillä keinolla. Olen aina
sanonut oppilailla, että kaikki keinot ovat sallittuja ja oppimisesta voi tehdä
hauskaa. Yhdistää oppimistaan harrastuksiinsa, vahvuuksiinsa tai mielenkiinnon
kohteisiinsa. Sama on muististrategioita miettiessä. Kaiken a ja o on kuitenkin
molemmissa pienissä erissä opiskelu. Oppilaat keksivät , mitä parhaita
muististrategioita itse. Parempia usein kuin me aikuiset edes ymmärrämmekään.
Pidin yhden kielten opettajan kanssa samanaikaisopettajuutena jakson, jossa hän
keskittyi kielioppiin ja minä muistiin. Oppilaat saivat pisteessäni keksiä itse
tuellani uusia keinoja lukea sanoja. Näitähän löytyi valtavasti. Tässä jotain
niistä:
-
peilisanat (kun
peilaa, pitää peilissä olevista sanalapuista opetella kerrallaan )
-
pyöräsanat (kun
lähtee pyörällä, pitää taskussa olevista sanalapuista ottaa yksi pyöräsana ja
opetella se matkalla)
-
kännykkäsanat
(Ennen kuin alkaa räplätä kännyä, pitää opetella 2 sanaa)
-
palkkiot
lukemisen jälkeen (musiikki, pelaaminen tai joku sarja)
-
musiikki ja räp
–sanat
-
sanastolenkki
kävellen tai juosten
-
ruokasanat
-
lauseiden teko
Lukivaikeuksinen
tarvitsee tasavertaiset opiskelumahdollisuudet ja paljon positiivista
palautetta oppimisensa tueksi. Keskusteluja ja kannustusta. Kun usko meinaa
oppilaalla hiipua, on erityisopettajana parasta keskustella rauhassa kahdestaan
oppilaan kanssa ja miettiä, miten taas edetään. Pieniä, helppoja keinoja
jokaiselle ja itsetunnon tukemista. Alakoulussa pystyy jo hyvin aloittamaan näidenkin keinojen käytön viimeistään 5:lla luokalla, koska mielestäni se näkyy erittäin positiivisesti oppilaan koulunkäynnissä ja siihen suhtautumisessa meillä yläkoulussa. Muu alakoulun aiempi kuntouttava lukituki onkin sitten erilaista tukea lisänä.
Kesäloma häämöttää aivan nurkan takana ja osa tekee vielä loppuviimeistelyjä menneeseen lukuvuoteen myös kesäkuussa.
Jos
haluat ”kevyttä kesälukemista” itsellesi, saa kauttani kirjaani, jossa myös
lukivaikeuden tukemisesta paljon lisää.
Kirjaani "Laaja-alainen eriyisopetus yläkoulussa" saa VIP-hintaan 33 euroa ilman postikuluja laittamalla messengerissä minulle osoitteensa tai https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html.
Kirja soveltuu myös alakouluihin ja toiselle asteelle sekä muille kouluissa työskenteleville että asiasta kiinnostuneille.
Rentouttavaa kesälomaa kaikille!
Kommentit
Lähetä kommentti