Lukivaikeus koulun arjessa


Lukivaikeus ja tuki koulun arjessa









Oma kokemukseni

Itselläni koulun käynnissä tuli pulmia lukion toisella luokalla. Kielten koetulokset  heikentyivät radikaalisti, äidinkielen aineet punakynää täynnä ja kaiken myötä koejännitys vain paheni. Mitään selitystä en asialle saanut, minkä takia opiskelumotivaationi heikkeni eikä lukio juurikaan enää kiinnostanut. Usko myös omiin tavoitteisiin, joita oli vähän uskaltanut mielessä jo ajatella, olivat hävinneet.  Minulle vasta aikuisena selvisi, että minulla on lukivaikeus. Tätä kautta asioille tuli nimi ja aloin ymmärtää monia asioita aivan eri tavoin. Löysin omat vahvuuteni ja parhaat keinoni entistä paremmin oppimiselle.  Sama kokemus tuli vastaan työni kautta ollessani pätkän sosiaali – ja terveysalan opistolla sekä lukioissa erityisopettajana. Selvittämättömillä lukivaikeuksilla oli suuri vaikutus opiskelijan itsetuntoon oppijana, motivaatioon ja koulumyönteisyyteen. Monilla aukeni kuin uusi maailma sen jälkeen, kun tieto tuli lukivaikeudesta ja aloimme tehdä oppitunneille lukitukea sekä mietimme henkilökohtaisia vahvuuksia ja keinoja oppimiselle. Surullista on siinä vaiheessa, kun selvittämättömästä lukivaikeudesta on tullut suuri lumipalloefekti ja se on ilman tukea aiheuttanut jo muitakin ongelmia oppimisen polulla. Turhaanhan me erityisopettajat emme testaa, vaan se tuen antaminen oppilaille on se tärkein pointii ja testeillä saamme kohdennettua tuen oikein. Jos opettaja sanoo oppilaasta pelkästään, että sillä on niin heikko motivaatio tai pahimmillaan se on vaan laiska, en usko asian olevan ihan niin. Takaa löytyy aina jokin, minkä takia oppilas ala-tai yläkoulussa tai toisella asteella käyttäytyy siten kuin käyttäytyy. Levottomuudenkin takaa voi yllätyksekseen löytää juuri lukivaikeuden. Täytyy myös muistaa se, että lukivaikeuteen kietoutuu usein muutakin pulmaa eli harvoin on pelkkä luki itsekseen, ei tietenkään aina. Vähintään oppimisstrategioita pitää hio.  



Mikä on tärkeää muistaa lukivaikeuksisten kanssa koulussa?


Itse käytän nimitystä lukituki oppilaiden tuesta, joka koostuu sekä tunneille luoduista käyntänteistä, henkilökohtaisista opiskelu – ja muististrategioiden harjoitteluista sekä keskusteluista , joita luki-oppilas tarvitsee yläkoulussa ja toisella asteella paljon. Unohtamatta alakoulua, jossa lukivaikeuden huomioiminen olisi jo hyvä aloittaa tukimuotoineen. Ykkösjuttu on ymmärryksen tuominen erityisopettajana koulun kulttuuriin muille opettajille ja sitä kautta kaikille muille oppilaille ja ajatus, että lukivaikeus on ihan normi juttu. Minusta on mieletöntä kuulla käytävällä oppilasporukan keskustelevan keskenään avoimesti, että hei onko sullakin lukivaikeus. Hei, niin mullakin! Minulle myös kertoi yksi ammattikoulun ammatillinen erityisopettaja, että koulumme entiset oppilaat kaikkien kuullen kertovat lukivaikeudestaan ja miten sitä oppitunneilla on parasta tukea. Se, että lukivaikeus on mahdollisimman luonnollinen ja avoin asia koulussa on tärkeää oppilaiden kannalta. Tärkein pointti on tehdä lukivaikeudesta normi arkipäivää, ettei se ole joku kummallinen piiloteltava asia vaan aivan osa minua ja opin asioita ehkä vähän eri tavoin. Pienillä keskusteluilla oppilaan ja erityisopettajan kesken on tärkeä merkitys oppilaan motivaatiolle ja itsetunnolle, kun lukivaikeudesta on kyse. Lukituen on tärkeä olla kokonaisvaltaista tukea koko koulussa eri oppiaineissa ,joista hyötyvät samalla kaikki muutkin. Sillä saattaa jossain määrin saada jopa lisää työrauhaakin. :) 



Lukituki oppitunneilla ja yksilötasolla




Yksi tärkeimmistä jutuista on hyvä yhteistyö muiden opettajien kanssa  lukivaikeuksisten tueksi, jotta saadaan lukituki oppitunneilla toimimaan. Ne tuen muodot ovat aivan pieniä juttuja, joita tuonkin kirjassani ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa” esiin ns lukilausepankissani, johon kerrytän lauseita ja ideoita jatkuvasti lisää. Alla pienet näytteet kirjastani, josta löytyy lisää konkreetteja vinkkejä eri tilanteisiin.:





Kirjasta ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”, 2018


Se, että tuki toimii oppitunneilla on opettajasta kiinni, mutta muita opettajia helpottaakseni kirjaan ne näkyviin wilmaan. Itse kirjaan ne siellä tehtyyn erilliseen lukilausuntoon, josta opettajat voivat tarkistaa halutessaan oppilaan tukitoimia tuntitilanteissa, koetilanteissa, toiminnan ohjauksen taidoissa, kirjoittamisessa tai vaikka , mikä on suunnitelma lukitueksi laaja-alaisen erityisopettajan kanssa.


Itse käyn harjoittelen oppimis- ja muististrategioita oppilaiden kanssa pienissä ryhmissä ja joissakin tapauksissa oppilas haluaa varsinkin alkuvaiheessa tavata minut kahdestaan, kunnes hän tottuu ajatukseen. Lukivaikeuksisen oppimisstrategioissa on tärkeää huomioida erilaisia toiminnan ohjauksen taitoja, koeaikataulutuksia ja lukusuunnitelmia, luetun ymmärtämiseen keinoja, alleviivaten, mind mapeilla ja mikä kenellekin löytyy parhaana keinona. Joku ehkä haluaa keskustella lukemastaan alueesta yksin pölyimurin kanssa. Tosin sitä ei ole vielä tapahtunut nuorten kanssa työskennellessä, mutta olen kovasti yrittänyt. Se olisi vallan hyvä apu kotiin. ;) Yksi oppilas aikoinaan kuunteli historian kappaleet traktorissa ja kirjoitti historian hyvin arvosanoin sillä keinolla. Olen aina sanonut oppilailla, että kaikki keinot ovat sallittuja ja oppimisesta voi tehdä hauskaa. Yhdistää oppimistaan harrastuksiinsa, vahvuuksiinsa tai mielenkiinnon kohteisiinsa. Sama on muististrategioita miettiessä. Kaiken a ja o on kuitenkin molemmissa pienissä erissä opiskelu. Oppilaat keksivät , mitä parhaita muististrategioita itse. Parempia usein kuin me aikuiset edes ymmärrämmekään. Pidin yhden kielten opettajan kanssa samanaikaisopettajuutena jakson, jossa hän keskittyi kielioppiin ja minä muistiin. Oppilaat saivat pisteessäni keksiä itse tuellani uusia keinoja lukea sanoja. Näitähän löytyi valtavasti. Tässä jotain niistä:


-          peilisanat (kun peilaa, pitää peilissä olevista sanalapuista opetella kerrallaan )
-          pyöräsanat (kun lähtee pyörällä, pitää taskussa olevista sanalapuista ottaa yksi pyöräsana ja opetella se matkalla)
-          kännykkäsanat (Ennen kuin alkaa räplätä kännyä, pitää opetella 2 sanaa)
-          palkkiot lukemisen jälkeen (musiikki, pelaaminen tai joku sarja)
-          musiikki ja räp –sanat
-          sanastolenkki kävellen tai juosten
-          ruokasanat
-          lauseiden teko




Lukivaikeuksinen tarvitsee tasavertaiset opiskelumahdollisuudet ja paljon positiivista palautetta oppimisensa tueksi. Keskusteluja ja kannustusta. Kun usko meinaa oppilaalla hiipua, on erityisopettajana parasta keskustella rauhassa kahdestaan oppilaan kanssa ja miettiä, miten taas edetään. Pieniä, helppoja keinoja jokaiselle ja itsetunnon tukemista. Alakoulussa pystyy jo hyvin aloittamaan näidenkin keinojen käytön viimeistään 5:lla luokalla, koska mielestäni se näkyy erittäin positiivisesti oppilaan koulunkäynnissä ja siihen suhtautumisessa meillä yläkoulussa. Muu alakoulun aiempi kuntouttava lukituki onkin sitten erilaista tukea lisänä.  

Kesäloma häämöttää aivan nurkan takana ja osa tekee vielä loppuviimeistelyjä menneeseen lukuvuoteen myös kesäkuussa. 

Jos haluat ”kevyttä kesälukemista” itsellesi, saa kauttani kirjaani, jossa myös lukivaikeuden tukemisesta paljon lisää.

Kirjaani "Laaja-alainen eriyisopetus yläkoulussa" saa VIP-hintaan 33 euroa ilman postikuluja laittamalla messengerissä minulle osoitteensa tai https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html.

Kirja soveltuu myös alakouluihin ja toiselle asteelle sekä muille kouluissa työskenteleville että asiasta kiinnostuneille.

Rentouttavaa kesälomaa kaikille!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille