Konsultointi oppilaiden ja opettajien tukena


KONSULTOINTI OPPILAIDEN ja OPETTAJIEN TUKENA






Yhtenä selkeänä kokonaisuutena laaja-alaisen erityisopettajan nykytyönkuvaan kuuluu muiden opettajien, ohjaajien ja rehtorinkin pedagogisen hyvinvoinnin alueen konsultointi oppilaiden tueksi. Myös ulkopuolinen taho kysyy näkökulmaa usein juuri laaja-alaisilta. Ennen pysyttiin tiukasti omassa luokkatilassa opettamassa matematiikkaa, englantia, äidinkieltä ja ruotsia. Ne useimmiten olivat ne varsinkin yläkoulun erityisopettajien keskeisimmät aineet. Alakouluissa tilanne taisi olla hieman parempi ja laajempi näkökulma koulun pedagogiikasta ja oppilaiden tukemisesta. Jännä juttu sinänsä se, että mites oppilaat muissa aineissa pärjäsivät? Yleensä haasteita oli niissäkin, mutta niiden muiden aineiden opettajat saivat aikalailla pärjätä omillaan. Harvoinhan lukivaikeuksisen pulmat keskittyy yhteen oppiaineeseen, vaan oppilas tarvitsee paljon kokonaisvaltaisempaa tukea ja huomioimista oppitunneilla, koetilanteissa jne. Mietitäänpä oppilasta, jolla esimerkiksi on ADHD? Niinpä niin, miten tuki ennen muilla tunneilla, kun kyseinen oppilas mahdollisesti oli enkun ja matikan erityisopettajalla tekemässä s 52 tehtäviä eteenpäin?

       
KONSULTOINNILLA KOKONAISVALTAISTA TUKEA



  

Eipä olisi tästä tullut valmista ja kokonaista, jos itse en olisi saanut tähän kollegani apua, tukea, vinkkejä ja kärsivällisyyttä. 



Aina konsultointia on ollut laaja-alaisen erityisopettajan työssä, mutta huomattavasti suppeammin.  Lakimuutosten jälkeen alkoi tuki koskettaa kaikkia oppilaita aina yleisestä tuesta erityiseen tukeen. Tällähän taas pyritään ennakoimaan se, ettei suurempaa tuen tarvetta tulisi. Onneksi laaja-alaisen pelkkä korjaava työ yksittäisissä oppiaineissa on vähentynyt ja mahdollistanut ennaltaehkäisyn tulon kouluihin , jotta vältyttäisiin pienin keinoin ja usein juuri muita opettajia konsultoimalla ja vinkkaamalla, miten voisi toimia, ettei turhia oppimisen ja käytöksen haasteita pääsisi edes syntymään. Kaiken kaikkiaan meidän täytyy tuntea kaikkien oppilaiden lisäksi kaikki opettajat ja heidän opetustyylinsä ja tapansa toimia. Muuten konsultointi on mahdotonta.


Kirjassani ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”  tuon esiin , miten konsultoinnin voi aloittaa koulussa, jonka toimintakulttuuriin se ei ole vielä kuulunut. Blogissani en siitä sen enempää kirjoita. Jos oppilaita halutaan tukea kokonaisvaltaisesti mm lukivaikeuksissa tai keskittymisen haasteissa, konsultointi mahdollistaa sen. Jatkuvastihan ei voi jokapaikassa olla erityisopettajaa ”jelppinä”. Se on mahdoton ajatus samoin kuin se, että puhutaan resursseien vähyydestä. Samaa keskustelua on ollut koko reilun 20-vuotisen urania. Silloin pulmana olivat oppilaat tunneilla, jotka eivät päässeet erityisopettajan klinikkaan. Tukea on hyvä levittää oppilaita kokonaisvaltaisesti koskevaksi.  Koska luokan – ja aineenopettajilla erityispedagogiset keinot ovat pienemmät, on tärkeää jakaa sitä oppilaiden tueksi ja myös opettajien työssäjaksamisen tueksi lisää. Yhteistyö on siis aivan ensiarvoisen tärkeää nykykoulussa.



MISTÄ KONSULTOIDAAN?





Kirjo asioista , joista konsultoidaan on laaja, kuten erityisopettajien pedagoginen osaaminenkin on. Siksi suosittelenkin laaja-alaisia täydennyskouluttamaan itseään jatkuvasti, koska erityispedagoginen tutkimuskin kehittyy jatkuvasti. Se muuten on hyvä keino myös vahvistaa omaa työssä jaksamista. Usein konsultoinnilla erityisopettajan tuen tarve poistuu ja jos ei poistu, suunnitellaan yhdessä miten toimitaan ja millainen on laaja-alaisen tarve. Konsultointi koskettaa niin eriyttämisiä, strukturointeja ja työrauhaa, sosiaalisia suhteita, kemioita niin oppilaiden, vanhempien kuin muiden opettajien kanssa ja tuoda koulujen sisällä esiin välittämistä ja positiivisen palautteen antoa käytöstäkin ohjaavana tekijänä ja hyvän mielen tuojana jokaiselle. Lista on pitkä kuin nälkävuosi. Mistä tahansa voidaan tulla kysymään ja se onkin niin antoisaa ja mikäli en heti keksi mitään, sanon että mietitäänpä molemmat asiaan ja palataan siihen huomenna tms. Välillä soitan konsultaatioapua muilta laaja-alaisilta. Verkostoituminen on kaiken a ja o työssämme. Nykyinen facebook- ryhmä laaja-alaisille erityisopettajille onkin todella huippu juttu vertaistuelle ja osaamisen kehittämiselle, uusien ideoiden hankkimiselle ja hyvälle yhteistyölle! J  Kiitos siellä oleville laajiksille!



OPPILASTUNTEMUS APUNA




                                                  Iidan piirtämät pyytämäni tikku-ukot 24.8.2018

Aina pitää olla korvat ja silmät auki. Kun useampi opettaja tai ohjaaja on sanonut oppilaan tilanteesta hiljalleen jotain ja itse nähnyt toimintamallin luokassa, saattaa hyvä ratkaisu napsahtaa päähän. Sieltä täältä alkaa kuulua:  ”Oppilas x ei halua millään tehdä muistiinpanoja”, ”Oppilas x on tosi levoton”, ”Oppilas x hautautuu aina käsiinsä, kun pitää itsekseen lukea tekstiä” … Ahaa! pitäisiköhän tehdä lukihaastattelu ja jutella hieman oppilaan kanssa. On se sitten tarve tehdä vaikka lukitestit, tai parantaa tukimuotoja kaikille tunneille tai kokeisiin, samanaikaisopetusjakso tai oppimisstrategioiden tarve pienessä sakissa erkan kanssa. Jos koulussa opettaa vain niitä muutamia tiettyjä oppilaita luokassaan, on yhteistyön ja konsultoinnin käyttö tukena haastavampaa. –Siten ennaltaehkäisy on myös vähäistä ja turhien karikoiden syntymisen estäminen. Tai voihan sitä konsultoida vain niistä muutamista oppilaista, mutta mites ne yli 300 muuta oppilasta ja mahdolliset kasvavat haasteet? Olen kokenut, että onnistuneimmillaan konsultointi toimii, kuna ELA:na tuntee oppilaat, luokat ja opettajat. Tällöin on helmpompi ideoida yhdessä, ehdottaa yhteistyökuvioita, antaa vinkkejä ja neuvoja. Välillähän me vain kuuntelemme opettajien huolia erilaisista asioista ja tilanteista. 



MILLÄ AJALLA ME KONSULTOIDAAN?


Yksi uusi kollega kerran kysyi seurattuaan minua viikon:” Revitäänkö sinua aina näin joka paikkaan?”. Kyllä ja jatkuvasti läpi vuoden. Koen sen silti niin tärkeänä oppilaiden tukena, etten muuksi vaihtaisi. Yritin vuosia sitten yhtä tuntia viikossa konsultointiajaksi, mutta se ei toiminut lainkaan. Aina jollakin oli oppitunti ja oven takana pitkä jono opettajia sen tunnin aikana. Akuutteja tilanteita ei päässyt hoitamaan nopeasti niiden kasvamatta liiaksi.  Nykyään konsultoin välitunnit aamusta iltaan, vastailen opettajien wilmassa tulleisiin kysymyksiin ja puheluihin. Itse pidän joustavuudesta niin oppilaiden kuin opettajien ja ohjaajien kanssa. Osaan onneksi rentoutua työpäivän jälkeen ja unohdan rtyöpäivän jutut tkoululle. Se on tärkeää tässä hommassa, koska työnkuvassamme joudumme käymään kuin kone työpäivän aikana ja harvoin ehtii istua rauhassa kahvipöytään. Kuulostaako laajikset tutulta?

Oma työni on alkanut pedagogisen tiedon välittämisellä jokaiselle aineenopettajalle kahden kesken. Osan kanssa ehdittiin jos suunnitella tulevaa yhteistyötäkin, osan kanssa jäi vielä tulevaan. Se on osa konsultointia, jolla saadaan tuki mahdollisimman nopeasti luokissa pyörimään ja kohdennettua suoraan oppilaisiin. Seuraavan kerraan istun alas suunnitellusti heidän kanssaan ennen joulua.


MITÄ MUUTA? 


Rehtorin avuksi ja ennaltaehkäisyn turvaamiseksi erityisopettaja on oiva konsultoiva apu esimerkiksi ryhmiä ja luokkia muodostettaessa tai vaikka koulun kokonaisvaltaisesta tilanteessa pedagogisen hyvinvoinnin puolella… ja sehän on laaja.  Lisäksi on oppilashuoltoväki, vanhemmat ja muut ulkopuoliset tahot. Yhteistyötahoja on paljon. Hyvä on siis omata hyvät yhteistyö – ja vuorovaikutustaidot.

                                 
   Helgan piirtämät kuvat. yhdessä tekemisessä ja yhteistyössä on voimaa.              


Yhteistyötä tehdessä on tärkeää muistaa arvostava ja toista kunnioittava työtapa. Tosin ei 
mekään koneita olla ja huonoja päiviä on jokaisella, vaikka kuinka parhaamme tekisimme. Laaja-alaisilla erityisopettajilla on ensiarvoisen tärkeä rooli koulun sisällä ja ulkopuolellakin pedagogisen tiedon ja pedagogisen hyvinvoinnin jakamisessa ja osaamisen alue on todella laaja. Muistetaan siis huolehtia jaksamisestamme!



Muille opettajille!


Nykäise ihmeessä hihasta koulusi laaja-alaista erityisopettajaa, yhteistyö on antoisaa ja kasvattaa molempien osaamista ja työssäjaksamista. J  



Mukavaa alkanutta syksyä kaikille! J

Lisää konsultoinnista käytännössä sekä konkreettisista eriyttämisen – ja strukturoinnin listoista, jotka olen tehnyt itselleni tueksi, kun pitää aika nopeasti keksiä keinoja tilanteisiin. Lisänä kirjasta löytyy niin  lukilausepankki ja matikan ja luetun ymmärtämisen vinkkejä konsultoinnin ja oman opetuksenkin tueksi. Kirja on käsikirjamainen, jonka sisällysluettelosta löytää nopeasti tilanteisiin haluamansa vinkit.

Kirjaa saa vielä VIP-hintaan 33 euroa sisältäen toimituskulut tästä linkistä:





Kirja soveltuu alakoulusta toiselle asteelle ja on kirjoitettu käytännön pedagogiseksi käsikirjaksi kaikille opettajille ja rehtoreille erityisopettajien lisäksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille