Konsultointi oppilaiden ja opettajien tukena
KONSULTOINTI
OPPILAIDEN ja OPETTAJIEN TUKENA
Yhtenä
selkeänä kokonaisuutena laaja-alaisen erityisopettajan nykytyönkuvaan kuuluu
muiden opettajien, ohjaajien ja rehtorinkin pedagogisen hyvinvoinnin alueen konsultointi oppilaiden tueksi.
Myös ulkopuolinen taho kysyy näkökulmaa usein juuri laaja-alaisilta. Ennen
pysyttiin tiukasti omassa luokkatilassa opettamassa matematiikkaa, englantia,
äidinkieltä ja ruotsia. Ne useimmiten olivat ne varsinkin yläkoulun
erityisopettajien keskeisimmät aineet. Alakouluissa tilanne taisi olla hieman
parempi ja laajempi näkökulma koulun pedagogiikasta ja oppilaiden tukemisesta.
Jännä juttu sinänsä se, että mites oppilaat muissa aineissa pärjäsivät? Yleensä
haasteita oli niissäkin, mutta niiden muiden aineiden opettajat saivat
aikalailla pärjätä omillaan. Harvoinhan lukivaikeuksisen pulmat keskittyy yhteen
oppiaineeseen, vaan oppilas tarvitsee paljon kokonaisvaltaisempaa tukea ja
huomioimista oppitunneilla, koetilanteissa jne. Mietitäänpä oppilasta, jolla
esimerkiksi on ADHD? Niinpä niin, miten tuki ennen muilla tunneilla, kun
kyseinen oppilas mahdollisesti oli enkun ja matikan erityisopettajalla
tekemässä s 52 tehtäviä eteenpäin?
KONSULTOINNILLA KOKONAISVALTAISTA TUKEA
Eipä olisi tästä tullut valmista ja kokonaista, jos itse en olisi saanut tähän kollegani apua, tukea, vinkkejä ja kärsivällisyyttä.
Aina
konsultointia on ollut laaja-alaisen erityisopettajan työssä, mutta
huomattavasti suppeammin. Lakimuutosten
jälkeen alkoi tuki koskettaa kaikkia oppilaita aina yleisestä tuesta erityiseen
tukeen. Tällähän taas pyritään ennakoimaan se, ettei suurempaa tuen tarvetta
tulisi. Onneksi laaja-alaisen pelkkä korjaava työ yksittäisissä oppiaineissa on
vähentynyt ja mahdollistanut ennaltaehkäisyn tulon kouluihin , jotta
vältyttäisiin pienin keinoin ja usein juuri muita opettajia konsultoimalla ja
vinkkaamalla, miten voisi toimia, ettei turhia oppimisen ja käytöksen haasteita
pääsisi edes syntymään. Kaiken kaikkiaan meidän täytyy tuntea kaikkien
oppilaiden lisäksi kaikki opettajat ja heidän opetustyylinsä ja tapansa toimia.
Muuten konsultointi on mahdotonta.
Kirjassani
”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”
tuon esiin , miten konsultoinnin voi aloittaa koulussa, jonka
toimintakulttuuriin se ei ole vielä kuulunut. Blogissani en siitä sen enempää
kirjoita. Jos oppilaita halutaan tukea kokonaisvaltaisesti mm lukivaikeuksissa
tai keskittymisen haasteissa, konsultointi mahdollistaa sen. Jatkuvastihan ei
voi jokapaikassa olla erityisopettajaa ”jelppinä”. Se on mahdoton ajatus samoin kuin se, että puhutaan resursseien vähyydestä. Samaa keskustelua on ollut koko reilun 20-vuotisen urania. Silloin pulmana olivat oppilaat tunneilla, jotka eivät päässeet erityisopettajan klinikkaan. Tukea on hyvä levittää oppilaita kokonaisvaltaisesti koskevaksi. Koska
luokan – ja aineenopettajilla erityispedagogiset keinot ovat pienemmät, on
tärkeää jakaa sitä oppilaiden tueksi ja myös opettajien työssäjaksamisen tueksi
lisää. Yhteistyö on siis aivan ensiarvoisen tärkeää nykykoulussa.
MISTÄ KONSULTOIDAAN?
Kirjo
asioista , joista konsultoidaan on laaja, kuten erityisopettajien pedagoginen
osaaminenkin on. Siksi suosittelenkin laaja-alaisia täydennyskouluttamaan
itseään jatkuvasti, koska erityispedagoginen tutkimuskin kehittyy jatkuvasti.
Se muuten on hyvä keino myös vahvistaa omaa työssä jaksamista. Usein
konsultoinnilla erityisopettajan tuen tarve poistuu ja jos ei poistu,
suunnitellaan yhdessä miten toimitaan ja millainen on laaja-alaisen tarve. Konsultointi
koskettaa niin eriyttämisiä, strukturointeja ja työrauhaa, sosiaalisia
suhteita, kemioita niin oppilaiden, vanhempien kuin muiden opettajien kanssa ja
tuoda koulujen sisällä esiin välittämistä ja positiivisen palautteen antoa
käytöstäkin ohjaavana tekijänä ja hyvän mielen tuojana jokaiselle. Lista on
pitkä kuin nälkävuosi. Mistä tahansa voidaan tulla kysymään ja se onkin niin
antoisaa ja mikäli en heti keksi mitään, sanon että mietitäänpä molemmat asiaan
ja palataan siihen huomenna tms. Välillä soitan konsultaatioapua muilta
laaja-alaisilta. Verkostoituminen on kaiken a ja o työssämme. Nykyinen
facebook- ryhmä laaja-alaisille erityisopettajille onkin todella huippu juttu
vertaistuelle ja osaamisen kehittämiselle, uusien ideoiden hankkimiselle ja
hyvälle yhteistyölle! J Kiitos siellä oleville laajiksille!
OPPILASTUNTEMUS APUNA
Iidan piirtämät pyytämäni tikku-ukot 24.8.2018
Aina
pitää olla korvat ja silmät auki. Kun useampi opettaja tai ohjaaja on sanonut
oppilaan tilanteesta hiljalleen jotain ja itse nähnyt toimintamallin luokassa,
saattaa hyvä ratkaisu napsahtaa päähän. Sieltä täältä alkaa kuulua: ”Oppilas x ei halua millään tehdä
muistiinpanoja”, ”Oppilas x on tosi levoton”, ”Oppilas x hautautuu aina
käsiinsä, kun pitää itsekseen lukea tekstiä” … Ahaa! pitäisiköhän tehdä
lukihaastattelu ja jutella hieman oppilaan kanssa. On se sitten tarve tehdä
vaikka lukitestit, tai parantaa tukimuotoja kaikille tunneille tai kokeisiin,
samanaikaisopetusjakso tai oppimisstrategioiden tarve pienessä sakissa erkan
kanssa. Jos koulussa opettaa vain niitä muutamia tiettyjä oppilaita luokassaan,
on yhteistyön ja konsultoinnin käyttö tukena haastavampaa. –Siten
ennaltaehkäisy on myös vähäistä ja turhien karikoiden syntymisen estäminen. Tai
voihan sitä konsultoida vain niistä muutamista oppilaista, mutta mites ne yli
300 muuta oppilasta ja mahdolliset kasvavat haasteet? Olen kokenut, että onnistuneimmillaan konsultointi toimii, kuna ELA:na tuntee oppilaat, luokat ja opettajat. Tällöin on helmpompi ideoida yhdessä, ehdottaa yhteistyökuvioita, antaa vinkkejä ja neuvoja. Välillähän me vain kuuntelemme opettajien huolia erilaisista asioista ja tilanteista.
MILLÄ AJALLA ME KONSULTOIDAAN?
Yksi
uusi kollega kerran kysyi seurattuaan minua viikon:” Revitäänkö sinua aina näin
joka paikkaan?”. Kyllä ja jatkuvasti läpi vuoden. Koen sen silti niin tärkeänä
oppilaiden tukena, etten muuksi vaihtaisi. Yritin vuosia sitten yhtä tuntia
viikossa konsultointiajaksi, mutta se ei toiminut lainkaan. Aina jollakin oli
oppitunti ja oven takana pitkä jono opettajia sen tunnin aikana. Akuutteja
tilanteita ei päässyt hoitamaan nopeasti niiden kasvamatta liiaksi. Nykyään konsultoin välitunnit aamusta iltaan,
vastailen opettajien wilmassa tulleisiin kysymyksiin ja puheluihin. Itse pidän
joustavuudesta niin oppilaiden kuin opettajien ja ohjaajien kanssa. Osaan
onneksi rentoutua työpäivän jälkeen ja unohdan rtyöpäivän jutut tkoululle. Se
on tärkeää tässä hommassa, koska työnkuvassamme joudumme käymään kuin kone
työpäivän aikana ja harvoin ehtii istua rauhassa kahvipöytään. Kuulostaako
laajikset tutulta?
Oma
työni on alkanut pedagogisen tiedon välittämisellä jokaiselle aineenopettajalle
kahden kesken. Osan kanssa ehdittiin jos suunnitella tulevaa yhteistyötäkin,
osan kanssa jäi vielä tulevaan. Se on osa konsultointia, jolla saadaan tuki
mahdollisimman nopeasti luokissa pyörimään ja kohdennettua suoraan oppilaisiin.
Seuraavan kerraan istun alas suunnitellusti heidän kanssaan ennen joulua.
MITÄ MUUTA?
Rehtorin
avuksi ja ennaltaehkäisyn turvaamiseksi erityisopettaja on oiva konsultoiva apu
esimerkiksi ryhmiä ja luokkia muodostettaessa tai vaikka koulun
kokonaisvaltaisesta tilanteessa pedagogisen hyvinvoinnin puolella… ja sehän on
laaja. Lisäksi on oppilashuoltoväki,
vanhemmat ja muut ulkopuoliset tahot. Yhteistyötahoja on paljon. Hyvä on siis
omata hyvät yhteistyö – ja vuorovaikutustaidot.
Helgan piirtämät kuvat. yhdessä tekemisessä ja yhteistyössä on voimaa.
Helgan piirtämät kuvat. yhdessä tekemisessä ja yhteistyössä on voimaa.
mekään koneita olla ja huonoja päiviä on jokaisella, vaikka kuinka parhaamme tekisimme. Laaja-alaisilla erityisopettajilla on ensiarvoisen tärkeä rooli koulun sisällä ja ulkopuolellakin pedagogisen tiedon ja pedagogisen hyvinvoinnin jakamisessa ja osaamisen alue on todella laaja. Muistetaan siis huolehtia jaksamisestamme!
Muille opettajille!
Nykäise
ihmeessä hihasta koulusi laaja-alaista erityisopettajaa, yhteistyö on antoisaa ja
kasvattaa molempien osaamista ja työssäjaksamista. J
Mukavaa
alkanutta syksyä kaikille! J
Lisää
konsultoinnista käytännössä sekä konkreettisista eriyttämisen – ja
strukturoinnin listoista, jotka olen tehnyt itselleni tueksi, kun pitää aika
nopeasti keksiä keinoja tilanteisiin. Lisänä kirjasta löytyy niin lukilausepankki ja matikan ja luetun
ymmärtämisen vinkkejä konsultoinnin ja oman opetuksenkin tueksi. Kirja on
käsikirjamainen, jonka sisällysluettelosta löytää nopeasti tilanteisiin
haluamansa vinkit.
Kirjaa
saa vielä VIP-hintaan 33 euroa sisältäen toimituskulut tästä linkistä:
Kirja
soveltuu alakoulusta toiselle asteelle ja on kirjoitettu käytännön
pedagogiseksi käsikirjaksi kaikille opettajille ja rehtoreille
erityisopettajien lisäksi.
Kommentit
Lähetä kommentti