Lukuvuoden alun jännitystä ja suunnittelua







Syksyn suunnittelua


Näin se vaan elokuu alkoi ja helteet jatkuvat. Aivot ovat vielä erittäin vahvasti kesälomamoodissa eikä ihan heti minkäänlaista tajua, mistä aloittaisi ja mihin tarttuisi. Kaikki tuntuu olevan vielä yhtä sekametelisoppaa. Päätin alkaa syksyn työn suunnittelun kartoittamalla, mitä edes alan lähipäivinä tehdä. Meillä oppilaat tulevat vasta 14.8.

Mitä mä edes etukäteen alan puuhastella?



Olen ottanut jo vuosia tavakseni hitaan laskun viikkoa ennen oppilaiden tuloa järjestellen asioita. Se helpottaa kummasti koko hektistä syksyn alkua, yhteistyötä opettajien kanssa, hyvää ennaltaehkäisyä ja nopeuttaa kummasti tukitoimien alkua syksyllä. Ensi töikseni kaivan esiin alakoulun ela:ilta saamani tiedot ja omat tekemäni muistinpanot tutustuessani viime talvena tuleviin, uusiin oppilaisiin. Tuntuu, etten muista mitään keväältä ja olen unohtanut kaiken. Ensimmäinen luokanvalvoja jo kyseli, milloin tehdään yhdessä istumajärjestykset hänen luokalleen, joita jokainen opettaja voi käyttää jos haluaa. Mun aivot lyövät täysin tyhjää ja pitäisi miettiä istumajärjestystä? Asialle täytyy tehdä jotain ja avata ihan aikuisten oikeasti muistiinpanot aivan ensimmäisenä, että musta on edes jotain hyötyä ennaltaehkäisyä ajatellen. Ai niin ne alakoulujen ela:ien tekemät sanelut, lukunopeudet sun muut täytyy kaivaa jostain esiin. Sain ne kaikilta toukokuussa. Pedagogiset asiakirjat täytyy käydä kaikilla oppilailla läpi. Psykologiset lausunnot on luettava myös ja muiden asiantuntijoiden.  Vannon joka lukuvuosi, että kesäkuussa laitan kaikki järjestykseen, mutta mitäs tapahtuu kesäkuussa? Kun saan työni pakolliset tehtävät jotenkin loppuun, joka kerta tungen paperit lukkojen taakse samaan kaaokseen. 




Ihania, tuttuja oppilaita

Ensi töikseni avasin ”jää tehtäväksi syksyllä 2018 lista”- , joka on pidempi kuin nälkävuosi ja vähän kurkistelin , mihin tarttua ensin ja millä aikataululla. Kesän tauon jälkeen, jopa vähän perhoset hyppivät avatessani tekemättömien listaa. Mutta huh! Ne olivat onneksi tuttuja oppilaita ja tuttuja asioita. Vähän ruosteessa ehkä, koska helle on pehmittänyt aivot. Mitäs on tulossa? Koejännitysjuttuja, oppimis – ja muististrategioiden kertausta, cico-mallin käyttöön ottoa, kokeisiin luvun suunnittelua, luki-testausta, keskittymisen tuen tekoa, matikka-strategioita, toiminnan ohjauksen tuen suunnittelua muutamille luokille ja strukturointia, pari alisuoriutujaa ja missä mättää ja katsopas heti alkusyksystä tulossa ainakin yhdeln open kanssa ennalta sovittu haastava kielioppiasia ja siihenkin on sovittu jo muutaman viikon samanaikaisopettajuus jne. Ihanan vaihtelevia ja vauhdikkaita päiviä taas tiedossa!

Lukujärjestyksen muotoutumista




Oma lukujärjestykseni muotoutuu viikottain tarpeen mukaan koko lukuvuoden ajan. Ensimmäinen työviikkoni ja vähän toistakin menee opettajien kanssa keskusteluissa, joissa kerron niveltietoja ja samalla keskustelemme, suunnittelemme tulevaa yhteistyötä ja jatkan asiakirjojen, lausuntojen yms lukemista jne. Opettajat varaavat minun kanssani tunnin ja joidenkin kanssa menee kaksikin. Varsinkin uusien kanssa menee aina pidempään. Näillä keskusteluilla pelkästään pääsen jo hyvin alkuun ja saan kartoitettua , mikä tarve ja mahdollisesti missä vaiheessa kullakin ryhmällä tai yksittäisellä oppilaalla on. Opettajat voivat tuoda  samalla myös huoliaan esiin, johon heti pyrimme miettimään ratkaisun. Osan kanssa suunnittelemme jo yhteistyön ajankohdatkin varaten tunteja lukujärjestyksestäni tarvittavan määrän. Joissakin tapauksissa keskustelumme vie tukea eteenpäin jo pelkästään näin muutamien juttujen kohdalla. Nä,mä keskustelut ovat kullan arvoisia kaikkien luokkien ja oppilaiden tuen tarpeen kartoittamisessa ja kokonaisuuden ottamisessa haltuun. Lisäksi pedagogiset niveltiedot annan toiselle asteelle näiden parin ensimmäisen viikon aikana toisen asteen erityisopettajille.

Lukuvuoden painotuksia omassa työssäni

Tämän syksyn teemana itselleni ja asia jota edelleen vien konsultoinnilla lisää eteenpäin muille opettajille on oppilaan kohtaaminen. Sillä on valtava merkitys opetuksen onnistumiselle ja oppilaan hyvinvoinnille. Opettajan ja oppilaan yhteistyön merkitys korostuu kaikessa ja positiivinen suhtautuminen oppilaisiin on merkittävää. Positiivinen pedagogiikka kantaa kyllä hedelmää ja tuottaa tuloksia! Se ei tarkoita sitä, että ollaan pelkkä kiva kaveri oppilaiden kanssa luokassa, vaan aikuinen joka välittää ja pitää silti rajat. Lisäksi senkin vuoksi ajattelin edelleen tuoda esiin ja korostaa struktuurien ja eriyttämisen merkitystä opetuksen kivijalkana. Ne ovat ehkä ne keskeisimmät teemat , joihin itse keskityn omalla ELA-hetkelläni ensimmäisen viikon ope-kokouksissa ja lukuvuoden konsultoinneissa päivittäin. Oppilaan motivaation tukemisen peruspilareita ovat oppilaan kohtaaminen, struktuurit ja eriyttäminen. Sopivasti osallisuutta mausteeksi.


Kirjasta "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" Tukimuotoihin on tullut omia lisäyksia, kuten oppilaan kohtaamiseen liittyvää rakentavaan palautteen antoa. Tuen muotona tärkeää.


Muut jutut

Lisäksi elokuussa alkavat seulojen teot 7.-luokkalaisille. Koska ELA:na tunnen kaikki ryhmät ja tuen tarpeet, täytyy etukäteen myös hahmottaa koulunkäynnin ohjaajan aikataulu ja istua hänen kanssaan alas.  Tässä taitaa olla osa töistäni eli kylläpä siitä tulee taas yhtä työntäyteistä, antoisaa ja tapahtumarikasta, kuten aina. Kaiken kaikkiaan puuhaa riittää ja elokuu on todella hektistä aikaa, kunhan tästä alun kaoottisuudesta saa aikaan taas joustavan viikottaisen aikataulun itselleen. ;)

Aivan mahtavaa kohdata taas huippukollegat ja erityisesti oppilaat, joiden eteen teemme työtä yhdessä muiden opettajien, vanhempien ja monen muun kanssa! Tsemppiä kaikille arkeen, oppilaiden positiiviseen kohtaamiseen ja oman työn kehittämiseen!





”Sussa on kipinä Sen kanssa synnytään
 Sun pitää vaan se saada syttymään
Mä nään sen kipinän sen kanssa synnytään
Pian se saadaan syttymään...
Heittäydy täysii Mitä ikinä teetkin Ja elä nyt missä ikinä meetkin Silmissä kipinän hetki
Heittäydy täysii Siihen mikä on tärkee... Tee mitä se vaatii... ”

Robin feat. Elastinen: Kipinän hetki



Kirjaani  "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" saa vielä tällä hetkellä alennettuun VIP-hintaan 33 euroa  ilman postituskuluja laittamalla messengerissä osoitteensa henkilökohtaisesti minulle (Tiina Vitka) tai  linkistä https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html

Kirja soveltuu konkreettisine vinkkeineen alakoulusta toiselle asteelle. Se on kirjoitettu käytännön  pedagogiksi käsikirjaksi kaikille opettajille erityisopettajien lisäksi. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille