Lukuvuoden alun jännitystä ja suunnittelua
Näin
se vaan elokuu alkoi ja helteet jatkuvat. Aivot ovat vielä erittäin vahvasti
kesälomamoodissa eikä ihan heti minkäänlaista tajua, mistä aloittaisi ja mihin tarttuisi.
Kaikki tuntuu olevan vielä yhtä sekametelisoppaa. Päätin alkaa syksyn työn
suunnittelun kartoittamalla, mitä edes alan lähipäivinä tehdä. Meillä oppilaat
tulevat vasta 14.8.
Mitä
mä edes etukäteen alan puuhastella?
Olen
ottanut jo vuosia tavakseni hitaan laskun viikkoa ennen oppilaiden tuloa
järjestellen asioita. Se helpottaa kummasti koko hektistä syksyn alkua, yhteistyötä opettajien kanssa, hyvää ennaltaehkäisyä ja nopeuttaa kummasti tukitoimien alkua syksyllä. Ensi
töikseni kaivan esiin alakoulun ela:ilta saamani tiedot ja omat tekemäni
muistinpanot tutustuessani viime talvena tuleviin, uusiin oppilaisiin. Tuntuu,
etten muista mitään keväältä ja olen unohtanut kaiken. Ensimmäinen
luokanvalvoja jo kyseli, milloin tehdään yhdessä istumajärjestykset hänen
luokalleen, joita jokainen opettaja voi käyttää jos haluaa. Mun aivot lyövät
täysin tyhjää ja pitäisi miettiä istumajärjestystä? Asialle täytyy tehdä jotain
ja avata ihan aikuisten oikeasti muistiinpanot aivan ensimmäisenä, että musta
on edes jotain hyötyä ennaltaehkäisyä ajatellen. Ai niin ne alakoulujen ela:ien
tekemät sanelut, lukunopeudet sun muut täytyy kaivaa jostain esiin. Sain ne kaikilta toukokuussa. Pedagogiset
asiakirjat täytyy käydä kaikilla oppilailla läpi. Psykologiset lausunnot on
luettava myös ja muiden asiantuntijoiden. Vannon joka lukuvuosi, että kesäkuussa laitan
kaikki järjestykseen, mutta mitäs tapahtuu kesäkuussa? Kun saan työni
pakolliset tehtävät jotenkin loppuun, joka kerta tungen paperit lukkojen taakse
samaan kaaokseen.
Ihania,
tuttuja oppilaita
Ensi
töikseni avasin ”jää tehtäväksi syksyllä 2018 lista”- , joka on pidempi
kuin nälkävuosi ja vähän kurkistelin , mihin tarttua ensin ja millä
aikataululla. Kesän tauon jälkeen, jopa vähän perhoset hyppivät avatessani
tekemättömien listaa. Mutta huh! Ne olivat onneksi tuttuja oppilaita ja tuttuja
asioita. Vähän ruosteessa ehkä, koska helle on pehmittänyt aivot. Mitäs on
tulossa? Koejännitysjuttuja, oppimis – ja muististrategioiden kertausta,
cico-mallin käyttöön ottoa, kokeisiin luvun suunnittelua, luki-testausta,
keskittymisen tuen tekoa, matikka-strategioita, toiminnan ohjauksen tuen
suunnittelua muutamille luokille ja strukturointia, pari alisuoriutujaa ja
missä mättää ja katsopas heti alkusyksystä tulossa ainakin yhdeln open kanssa ennalta sovittu haastava kielioppiasia ja
siihenkin on sovittu jo muutaman viikon samanaikaisopettajuus jne. Ihanan
vaihtelevia ja vauhdikkaita päiviä taas tiedossa!
Lukujärjestyksen
muotoutumista
Oma
lukujärjestykseni muotoutuu viikottain tarpeen mukaan koko lukuvuoden ajan.
Ensimmäinen työviikkoni ja vähän toistakin menee opettajien kanssa
keskusteluissa, joissa kerron niveltietoja ja samalla keskustelemme,
suunnittelemme tulevaa yhteistyötä ja jatkan asiakirjojen, lausuntojen yms
lukemista jne. Opettajat varaavat
minun kanssani tunnin ja joidenkin kanssa menee kaksikin. Varsinkin uusien kanssa menee aina pidempään. Näillä keskusteluilla
pelkästään pääsen jo hyvin alkuun ja saan kartoitettua , mikä tarve ja
mahdollisesti missä vaiheessa kullakin ryhmällä tai yksittäisellä oppilaalla
on. Opettajat voivat tuoda samalla myös
huoliaan esiin, johon heti pyrimme miettimään ratkaisun. Osan kanssa
suunnittelemme jo yhteistyön ajankohdatkin varaten tunteja lukujärjestyksestäni
tarvittavan määrän. Joissakin tapauksissa keskustelumme vie tukea eteenpäin jo pelkästään näin muutamien juttujen kohdalla. Nä,mä keskustelut ovat kullan arvoisia kaikkien luokkien ja oppilaiden tuen tarpeen kartoittamisessa ja kokonaisuuden ottamisessa haltuun. Lisäksi pedagogiset niveltiedot annan toiselle asteelle
näiden parin ensimmäisen viikon aikana toisen asteen erityisopettajille.
Lukuvuoden painotuksia omassa
työssäni
Tämän
syksyn teemana itselleni ja asia jota edelleen vien konsultoinnilla lisää
eteenpäin muille opettajille on oppilaan kohtaaminen. Sillä on valtava merkitys
opetuksen onnistumiselle ja oppilaan hyvinvoinnille. Opettajan ja oppilaan
yhteistyön merkitys korostuu kaikessa ja positiivinen suhtautuminen oppilaisiin
on merkittävää. Positiivinen pedagogiikka kantaa kyllä hedelmää ja tuottaa tuloksia! Se ei tarkoita sitä, että ollaan pelkkä kiva kaveri oppilaiden kanssa luokassa, vaan aikuinen
joka välittää ja pitää silti rajat. Lisäksi senkin vuoksi ajattelin edelleen
tuoda esiin ja korostaa struktuurien ja eriyttämisen merkitystä opetuksen
kivijalkana. Ne ovat ehkä ne keskeisimmät teemat , joihin itse keskityn omalla
ELA-hetkelläni ensimmäisen viikon ope-kokouksissa ja lukuvuoden
konsultoinneissa päivittäin. Oppilaan motivaation tukemisen peruspilareita ovat
oppilaan kohtaaminen, struktuurit ja eriyttäminen. Sopivasti osallisuutta
mausteeksi.
Kirjasta "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" Tukimuotoihin on tullut omia lisäyksia, kuten oppilaan kohtaamiseen liittyvää rakentavaan palautteen antoa. Tuen muotona tärkeää.
Muut
jutut
Lisäksi
elokuussa alkavat seulojen teot 7.-luokkalaisille. Koska ELA:na tunnen kaikki
ryhmät ja tuen tarpeet, täytyy etukäteen myös hahmottaa koulunkäynnin ohjaajan
aikataulu ja istua hänen kanssaan alas.
Tässä taitaa olla osa töistäni eli kylläpä siitä tulee taas yhtä
työntäyteistä, antoisaa ja tapahtumarikasta, kuten aina. Kaiken kaikkiaan
puuhaa riittää ja elokuu on todella hektistä aikaa, kunhan tästä alun
kaoottisuudesta saa aikaan taas joustavan viikottaisen aikataulun itselleen. ;)
Aivan
mahtavaa kohdata taas huippukollegat ja erityisesti oppilaat, joiden eteen
teemme työtä yhdessä muiden opettajien, vanhempien ja monen muun kanssa! Tsemppiä kaikille arkeen, oppilaiden positiiviseen kohtaamiseen
ja oman työn kehittämiseen!
”Sussa on
kipinä Sen kanssa synnytään
Sun pitää vaan se saada syttymään
Mä nään sen
kipinän sen kanssa synnytään
Pian se saadaan
syttymään...
Heittäydy
täysii Mitä ikinä teetkin Ja elä nyt missä ikinä meetkin Silmissä kipinän hetki
Heittäydy
täysii Siihen mikä on tärkee... Tee mitä se vaatii... ”
Robin feat.
Elastinen: Kipinän hetki
Kirjaani "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa" saa vielä tällä hetkellä alennettuun VIP-hintaan 33 euroa ilman postituskuluja laittamalla messengerissä osoitteensa henkilökohtaisesti minulle (Tiina Vitka) tai linkistä https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
Kirja soveltuu konkreettisine vinkkeineen alakoulusta toiselle asteelle. Se on kirjoitettu käytännön pedagogiksi käsikirjaksi kaikille opettajille erityisopettajien lisäksi.
Kommentit
Lähetä kommentti