Ratkaisukeskeisyys erityisopettajan työtapana
Ratkaisukeskeisyys
koulun toimintakulttuurissa
Peleissäkin haetaan ratkaisua. :)
Ollessani
virkavapaalla laaja-alaisen erityisopettajan työstä yläkoulusta lukioissa ja
sosiaali – ja terveysalanopistossa, näin nuorten ongelman. Heillä ei ollut
työkaluja oppimiseen, keskittymiseen tai muihin oman toiminnan ohjauksen
taitoihin. Näinä vuosina ennenkuin aloin kehitellä omaa, uutta ja entistä monipuolisempaa tapaani työskennellä laaja-alaisena erityisopettajana mielessäni liikkui paljon kysymyksiä. Tiesivätkö he
vahvuutensa? Miksi oppilas käyttäytyi kuten käyttäytyi tai miksi oppilas ei oppinut? Tiesivät hyvin harvoissa tapauksissa. Miksi niin monet surivat jälkikäteen kertoessaan esim lukihaastattelussa tai tukitoimia toisella asteella tehdessä esim aina matikassa erityisopettajalle joutumista, vaikka aina mainitsivat pitäneensä erityisopettajasta, mutta lopussa mainitsivat aina olleen niitä luokan heikkoja ja huonoja? Miten tuen antaminen ja keinot eri tilanteisiin näissä
tapauksissa viedään luokan – tai aineenopettajien käyttöön? Voiko tuki olla täysin
kohdistettua ja oikeanlaista, mikäli ei ole selvitetty mikä on taustalla? Onko
se jokin kielellinen kuten lukivaikeus, onko kyseessä ADHD vai pelkästään
heikot oppimisstrategiat? Vai ovatko kielelliset vaikeudet, tarkkaavaisuus ja
muut toiminnan ohjauksen probleemat
päällekkäistyneet? Kuka nämä selvittää ja hakee oikeanlaista ratkaisua
oppilaan tueksi ja parhaaksi? Miten oppilaan etu, motivaatio ja itsetunto?
Mielestäni yleisopetuksessa ja ratkaisukeskeisessä koulukulttuurissa laaja-alainen erityisopettaja yhteistyössä muiden opettajien kanssa pystyy tukemaan oppilaita paljonkin monipuolisilla menetelmillä ja keinoilla. Lisäksi joissakin tapauksissa muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä, mutta pedagogisen hyvinvoinnin osaaminen löytyy parhaiten opettajilta/ erityisopettajilta, joilla on myös tietty kokonaisuus tiedossa eli oppilaan, koko luokan ja opettajan tuntemus. Tukea vahvistavat yhteistyö vanhempien ja myös kuten mainitsin joissakin tapauksissa keskustelut oppilasta tukevan muun tahon kanssa. Laaja-alaisilla erityisopettajilla on valtava määrä erityispedagogista osaamista aina oppimisen haasteista tarkkaavaisuuden pulmiin. Kun sen osaamisen valjastaa ratkaisuja hakiessa koko koulun käyttöön monipuolisilla työtavoilla ja joustavalla mallilla tilanteessa kuin tilanteessa, tuki leviää kaikkien käyttöön tahtomattaankin. Miten paljon tällä olisikin merkitystä myös ennaltaehkäisyn näkökulmasta?
Mielestäni yleisopetuksessa ja ratkaisukeskeisessä koulukulttuurissa laaja-alainen erityisopettaja yhteistyössä muiden opettajien kanssa pystyy tukemaan oppilaita paljonkin monipuolisilla menetelmillä ja keinoilla. Lisäksi joissakin tapauksissa muiden ammattilaisten kanssa yhteistyössä, mutta pedagogisen hyvinvoinnin osaaminen löytyy parhaiten opettajilta/ erityisopettajilta, joilla on myös tietty kokonaisuus tiedossa eli oppilaan, koko luokan ja opettajan tuntemus. Tukea vahvistavat yhteistyö vanhempien ja myös kuten mainitsin joissakin tapauksissa keskustelut oppilasta tukevan muun tahon kanssa. Laaja-alaisilla erityisopettajilla on valtava määrä erityispedagogista osaamista aina oppimisen haasteista tarkkaavaisuuden pulmiin. Kun sen osaamisen valjastaa ratkaisuja hakiessa koko koulun käyttöön monipuolisilla työtavoilla ja joustavalla mallilla tilanteessa kuin tilanteessa, tuki leviää kaikkien käyttöön tahtomattaankin. Miten paljon tällä olisikin merkitystä myös ennaltaehkäisyn näkökulmasta?
”Yhteistyössä
ratkaisuihin”
Tavoitteiden portaat keskustelun tukena. Oppilas haluaa nostaa numeroita. ELA:n apu tässä tapauksessa muististrategiat ja aikataulutukset.
Kun
huomataan tarve muutokselle ja haetaan uutta ratkaisua, on tärkeä ottaa oppilas
mukaan luomaan tavoitteita ja tekemään tukitoimia. Yleensä tehdään yhdessä lukituki, tuki keskittymiseen tai muuhun toiminnan ohjauksen pulmaan jne oppitunneille, koetilanteisiin ja oppilaan oma osuus ja vastuu tekemisestä mietitään myös . Esimerkiksi yksinkertaisuudessaan pienimmässä mittakaavassa voi tehdä tavoitteiden portaat, missä katsotaan sen hetkinen tilanne ja lähdetään suuntaamaan oppimista eteenpäin. Ratkaisukeskeisessä toimintakulttuurissa paras palkinto erityisopettajalle on se, kun oppilas tulee luokse ja sanoo: "Milloin nähdään, koska mun on edelleen vaikea keskittyä?" Aina, siis aina
katsotaan tulevaisuuteen eikä jäädä vellomaan ongelmaan. Jos opettaja tulee
puhumaan minulle oppilaasta tai luokasta, hän kertoo huolen, johon alamme
yhdessä miettiä ratkaisua. Jos sitä ei löydy heti, menen mahdollisesti luokkaan
seuraamaan oppilasta/koko luokkaa hakien omalta kohdaltani ratkaisua, jota ajaa eteenpäin tai sanon,
että saanko miettiä vielä yön yli. Lisäksi aina keskustelen oppilaiden ja
useimmiten tietyissä tapauksissa myös vanhempien kanssa. Ongelmissa vellominen on pahinta ja vie tilannetta entisestään huonommaksi. Uskallus kokeilla uutta ja lähteä yhteistyöhön mukaan on tärkeää. Myöskään suunnitelmallisuutta
ei tule unohtaa. Onneksi on myös pedagogiset asiakirjat, jotka tukevat
itsessään opettajan työn suunnitelmallisuutta, vaikka niitä välillä
kritisoidaankin. Kun hallitsee pedagogisen kirjoittamisen, ovat asiakirjat
mieletön tuki opettajan tekemälle työlle. Oikein tekemällä ja konkreettisia asioita sinne laittamalla, ne
ovat aivan mieletön työkalu opettajalla ja hyvä itsetunnon ja motivaation tuki
oppilaalle. Näissäkin opettajat tarvitsevat vahvaa erityisopettajan tukea.
Yhteistyötä tarvitaan varsinkin tuen suunnittelussa. Itseasiassa kirjani
nimeksi olin itse aluksi ajatellut ”Yhteistyössä ratkaisuihin”, mutta siitä
tuli ”Laaja-alainen erityisopettaja yläkoulussa”.
Mitä
jos ei toimi, miten edetä ja mitä se vaatii?
Jos
jokin ratkaisu ei toimi, kokeillaan uutta keinoa, opetusmenetelmää jne.
Tärkeää on edetä pienin askelin ja olla uskallusta tehdä asioita toisin.
Opettajallahan ne ovat mm oman oppimisympäristön muokkaaminen, erilaisten
opetusmenetelmien käyttö rohkeasti eri tilanteissa ja luokissa, toiminnallisuus
ja se yhteistyö tässäkin.
Ratkaisukeskeinen
malli tarvitsee tuekseen paljon ennaltaehkäisyä koulussa ja yhteistyötä kaikkien kesken oppilaiden,
vanhempien, opettajien sekä muiden oppilaiden kanssa työskentelevien kanssa.
Lisäksi monipuoliset työtavat (yksilö, - ryhmä- ja samanaikaisopetus) ratkaisuja hakiessa ovat tärkeitä ja
laaja-alaisen erityisopettajan jatkuva konsultointi. Jos ratkaisua haetaan
oppilaalle tai kokonaiselle luokalle onko riittävää se, että erityisopettaja on
se ainut tukikeino tai vaihtoehto luokkaan tai se, että oppilas erotetaan
ryhmästään kokeilematta mitään muita keinoja – ja tapoja opettaa kuten
strukturointeja, eriyttämisiä, lukitukia yms
Monipuoliset työtavat ja yhteistyö ovat arvossa arvaamattomassa
tukiessamme oppilaiden ja luokkien hyvinvointia. Kannattaa myös miettiä onko aina tarve erityisopettajan suoralle tuelle kuinka pitkä x h:a - x vko:a- x kk:tta? Joustavuus tukee kaikkia oppilaita ja antaa liikkumavaraa paljonkin koulussa oppilaiden ja luokkien tukemisessa..
Mitä
ratkaisukeskeinen ote ELA:n työn kautta tuo kouluun?
Kun
koulussa toimitaan ratkaisuja etsien, eikä ongelmia hakien, lisääntyy
hiljalleen kaikkien ymmärrys erilaisuudesta. Se vie kaikkien ajattelutapaa
myönteisempään suuntaan ajatellen luokkien ja yksittäisten oppilaiden haastavia
ja vaikeitakin tilanteita. Aina tulee
hankalia tilanteita luokissa, varsinkin kun tuki ei ole täysin toiminnassa eikä
ole vielä löytynyt oikeaa ratkaisua. Näissä tilanteissa täytyy laaja-alaisen
erityisopettajan jaksaa valaa myönteistä ajattelumallia muuhun opettajakuntaan
ja uskallusta ehdottaa uusia tapoja sekä keinoja toimia. Oppilaiden
kannustaminen ja positiivinen palaute luo pohjan aivan kaikelle. Pienelläkin
jutulla voi olla suuri merkitys oppilaalle.
Kirjaa saa VIP-hintaan 33 euroa + postituskulut linkistä https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947
Sekä 33 euroa ilman postituskuluja mese-viestillä laittamalla osoitteen, johon kirja lähetetään.
Kirja soveltuu alakoulusta toiselle asteelle sekä muille kiinnostuneille.
Penkkareista ei ole kokemusta, mutta makeisista on. Sain kerran kirsikkamakeisen tutun ompelijan luona.
VastaaPoista