Eriyttämisen monet mahdollisuudet ja yhteistyö
Eriyttämisen
monet mahdollisuudet
“Opetuksen
eriyttäminen on kaikkeen opetukseen kuuluva
ensisijainen keino ottaa huomioon opetusryhmän
tarpeet ja oppilaiden erilaisuus.”
Miksi
eriytetään?
Miksi haluamme, että jokainen oppilas olisi timantti? Miten voimme tukea oppilasta, luokkaa ja auttaa oppilaita pienillä keinoilla? Eriyttämisellä pystymme tukemaan oppilaan
motivaatiota, itsetuntoa ja oppimista. Avainasemassa eriyttämisen
onnistumisessa ovat yhteistyö, oppilaantuntemus sekä suunnitelmallisuus.
Eriyttäminen on hyvä keino yrittää ehkäistä vaikeuksia niin, ettei ongelmia
pääsisi edes syntymään. sen hyötyjä ovat mm oppimisvaikeuksien ehkäisy, oppimistulosten parantuminen,
kouluviihtyvyyden lisääminen ja oppilaiden yksilöllisyyden parempi
huomioiminen. Lisäksi oppilaiden onnistumisen kokemusten tuominen oppimiseen
lisää oppimisen mielekkyyttä ja on tukena myös työrauhan parantumisessa niissä
tapauksissa, kun oppilas saakin eteensä omaa taitotasoaan vastaavaa tekemistä.
Välillä on hyvä myös muistaa eriyttämisen taustatekijöitä ja tarpeita kuten esimerkiksi
lukivaikeus, hahmottamisen vaikeudet, sanavaraston suppeus, muisti, luetun
ymmärtämisen vaikeus, hitaus/nopeus, tarkkavaisuus ja toiminnan ohjaus tai
oppilas ei hallitse kokonaisuuksia. Koskaan ei pidä myöskään unohtaa lahjakkaita
ja heidän eriyttämistään. Heillä on jo taito tehdä melkoisen itseohjautuvasti,
joten materiaalia ja keinoja kyllä löytyy, kun niitä vain heille antaa.
On tärkeää, että opettaja tuntee oppilaan – ja
opetusryhmänsä tavat toimia ja oppia. Lisäksi
opettajalla itsellään on jo taito seurata ja arvioida oppimista, jonka pohjalta
pystyy eriyttämistä toteuttamaan.
Mitä eriyttäminen ei ole?
Eriyttäminen ei tarkoita piilotasoryhmiä, eikä se ole
aina vakiona pysyvä menetelmä, vaan se muotoutuu oppilaiden ja oppilasryhmien
mukaan sopivaksi. Tämä ei silti tarkoita, että jokaiselle oppilaalle
räätälöitäisiin oma suunnitelma. Ei myöskään ole tarkoituksenmukaista, että
jokaista oppilasta eriytettäisiin yksin, vaan suunnitelma luodaan niin hyväksi,
että siitä parhaassa tapauksessa hyötyvät kaikki oppilaat.
Mistä
tiedän, mitä ja miten eriyttää?
Luokissa
tuettavilla oppilailla on pedagogisia asiakirjoja, joihin on jo aiemmilla
luokka-asteilla laitettu tarkkaan eriyttämisen keinot joista saa vinkkejä. Tai ainakin niin pitäisi
olla. Ei riitä, että sinne kirjataan vain sanat ”eriyttäminen tarpeen mukaan”. Mitä se kertoo sinulle opettajana?
Ei mitään. Eriyttämisenhän kuuluu olla suunnitelmallista. Asiakirjoihin tulee
merkitä tarkkaan mitä ja miten pitkään eriytetään, millä tavalla unohtamatta arvioinnin eriyttämistä. Nivelvaiheissa saa hyvää
tietoa oppilaiden eriyttämisistä sekä erilaisista lausunnoista ja palavereista.
Jos nivelvaihetiedot ovat lähettävästä koulusta niukat, ei tarvitse vilkaista
kuin arvosanoja, saa jotakin osviittaa tai ainakin sitä kannattaako seurailla
eriyttämisen mahdollista tarvetta. Tiedonsiirto on todella tärkeää tehdä
tarkasti ja suunnitelmallisesti. Pelkkä palaveri palaverin vuosi ei ole
järkevää, vaan todella miettiä mitä halutaan tietää. Kirjassani ”Laaja-alainen
erityisopetus yläkoulussa” on mm tarkat listat siitä, mitä asioita on tärkeää huomioida nivelsiirroissa
onnistuneen tuen rakentamisen pohjaksi,. jotta saa välitettyä ja suunniteltua opettajien kanssa mm eriyttämisen keinoja.
Meillä
erityisopettajilla on tärkeä rooli konsultoida ja tukea aineen – ja
luokanopettajia oppilaiden ja luokkien eriyttämiskeinoissa erilaisissa
tilanteissa. On siis tärkeää lisätä takataskuunsa jatkuvasti uusia juttuja.
Itse teen niitä listaamalla kokoajan uutta, joita saan konsultoinneissa,
keskustelemalla muiden ELA:jen kanssa, lukemalla facebookin ryhmiä jne.
Opettajille itselleen oppilaiden tuotokset, koetulokset ja tehtävät yms
tuntityöskentelyssä tehdyt asiat antavat hyvää osviittaa eriyttämiselle ja
niitä meille näyttämällä tulee usein hyviä ahaa-elämyksiä. Lisäksi
lukitestaukset, matematiikan kartoitukset, sosiogrammit jne haastatteluineen
antavat hyviä ideoita eriyttämiseen meistä jokaiselle. Erityisen tärkeässä
asemassa on kuulla itse oppilasta ja ryhmiä. Onko joku todella vaikeaa, jos
oppilas/luokka häiriköi, ei viihdy tunnilla tai vetäytyy yhä enemmän itseensä
tai luokka on passiivinen? Olisiko syytä muuttaa jotain?
Toinen
tapa ajatella eriyttämistä
Itse olen mieltynyt eriyttämisessä Iines Palmun
kirjaani tuomaan eriyttämisen malliin Core to top learning -lähestymistapa
oppimisen kerrostamiseen koko luokalle (Palmu 2011; 2017). Kyseessä on
kolmiomalli, jossa ei eriytetäkään ylös – ja alaspäin vaan kaikkea ylöspäin
kolmiona. Suosittelen tutustumaan. Moni opettaja on sanonut minulle tästä, että
malli vie eriyttämisen taakkaa hartioilta pois, kun ei tarvitse eriyttää kuin
yhteen suuntaan. Löytyy kirjastani sivulta 131.
Joitakin esimerkkejä
eriyttämislistoista ja konkreettisista käytännön keinoista kirjastani
Sisältöjen eriyttäminen
• Opittavan
määrää vähennetään. Laatu on tärkeää, ei opittavan asian määrä.
• Tehtäviä
selkiytetään ja vaikeita käsitteitä avataan suullisesti.
• Tehtäviä
pilkotaan pieniin osiin.
Ei unohdeta haasteita lahjakkaille.
Oppimateriaalien eriyttäminen
• Hyödynnetään eriyttäviä materiaaleja ja erilaisia
oppimisympäristöjä, kuten eri oppikirjoja, monisteita, verkkomateriaaleja,
videoita ja tablettityöskentelyä.
• Eriytetään yksittäisiä tehtäviä niin että osa
oppilaista voi tehdä laajemmin ja osa suppeammin.
Aineen- tai luokanopettajan
antama tukiopetus ja niiden eri mallit.
Opetusmenetelmillä
eriyttäminen
•
Hyödynnetään samanaikaisopetusta ja yhteisopettajuutta.
•
Oppilaat opettavat toisilleen.
•
Kehitetään erilaisia oppimispolkuja.
Lisäksi
• Hyödynnetään joustavia opetusjärjestelyjä.
•
Opettaja suhtautuu välittävästi ja myönteisesti kaikkiin oppilaisiin.
Oppiainekohtaiset
eriyttämiset esim vieraissa kielissä annetaan kuuntelutekstit etukäteen,
matematiikassa apuvälineistö ratkaisuihin mukaan kuten murtokakut jne.
Joustavat
opetusjärjestelyt ovat myös osa eriyttämistä.
Arvioinnin
eriyttämisestä muutamia esimerkkejä:
Joustavia
koejärjestelyitä ovat muun muassa seuraavat:
•
kokeen suullinen täydentäminen
•
koekysymysten lukeminen ääneen
•
lisäaika kokeissa
•
ennakkoon annetut kysymykset
Lisää
jokaiseen eriyttämisen osa-alueeseen vinkkejä ja muutoinkin eriyttämisestä lisää löytyy
kirjastani ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa.”
Kirjaani LAAJA-ALAINEN ERITYISOPETUS YLÄKOULUSSA saa edelleen kauttani ALE-HINTAAN postituskulujen kera 33 euroa linkistä
https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
PS-kustannus lähettää kirjan ja laskun sinulle välittäessäni tietosi.
https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
PS-kustannus lähettää kirjan ja laskun sinulle välittäessäni tietosi.
Kirja on tehty
käsikirjan malliin ja toteutettu ajatuksena tukea erityisopettajien arkea eri
hetkinä ja vuosikellon aikoina. Sekä avaamaan muille erityisopettajan kanssa
yhteistyötä tekeville opettajille, koulumaailmassa töitä tekeville ja rehtoreille
laaja-alaisen erityisopettajan työnkuvaa sekä antaen mysö konkreettisia keinoja opetukseen.
SE SOVELTUU ALAKOULUSTA TOISELLE ASTEELLE IDEOINEEN.
Kommentit
Lähetä kommentti