Riittämättömyyden tunne ja jaksaminen
Laaja-alaisen
erityisopettajan riittämättömyyden tunne ja jaksaminen
Kirjoitan
tällä kertaa blogissani siitä, mistä me erityisopettajat paljon puhumme keskenämme ja
asia, mikä varmasti vie meiltä jokaiselta voimia. Emme pelkästään tue oppilaita, vaan jaamme osaamistamme ja kuuntelemme opettajien huolia oppilaista ja luokista. Tavallaan myös voimaannutamme opettajia ja kannustamme myös heitä jaksamaan. Meidän pitäisi olla ihan joka
paikassa emmekä ehdi kaikkeen vaikka kuinka parhaamme tekisimme. Jäämme myös opettajien ristituleen ja tulemme väärinymmärretyksi. Se korostuu aina ennen joulua ja kesälomaa. Taustalla tarvitaan aina vahvaa johtoa. Tunne on riittämättömyyden tunne, emme riitä kaikkeen vaikka kuinka haluaisimme. Kirjoitus on
kirjastani se osuus, jota ei julkaistu.
Teemme työtä usein juuri niiden oppilaiden parissa, joista osa on jopa syrjäytymisvaarassa. Yhdenkin koulupolun katkeaminen on suuri juttu ja omalta osaltamme erityisopettajat teemme kaikkemme, ettei näin pääsisi tapahtumaan.
Kenelle tuen antaminen kuuluu?
Kouluissa
ja perusopetukseen liittyvässä lainsäädännössä on tapahtunut suuri määrä muutoksia
viime vuosina. Opetussuunnitelmauudistukset ja
perusopetuslainmuutokset kolmiportaisine tukineen sekä oppilashuoltolain muutos
oppilaan hyvinvoinnin tukijana. Myös kuntien sisältä on tullut paineita
muutoksille, on koulujen yhdistämisiä, luokkakokoja on kasvatettu jne. Nyt vielä kaiken lisänä on ollut korona ja etäopetus. Meidänkin on pitänyt sopeutua, joustaa entistä enemmän ja suurimmat haasteet tässä on ollut juuri tuettavilla oppilailla. Erityisopettajia ja osaamistamme on tarvittu enemmän kuin koskaan yli normiarjen tarpeen.
Nämä
kaikki kuormittavat erityisopettajan ns normiarkea ja vähentävät voimavaroja itse
työltä oppilaiden parissa. Meidän
laaja-alaisten olisi hyvä muistaa, että tuen antamien uusien lakimuutostenkin
myötä kuuluu ihan jokaiselle opettajalle. Yhteistyö on tärkeää ja
erityispedagogisen osaamisen jakaminen niin aineenopettajille kuin
luokanopettajille koulujen sisällä. Eli ainut resurssi ei ole erityisopettaja, vaan resurssi on
huomattavasti laajempi käsite ja tuen antaminen on siis ihan jokaisen opettajan velvollisuus. Oppilaat ovat meidän yhteisiä, joista jokaisen tulee huolehtia
parhaansa mukaan ja me laaja-alaiset olemme siinä mukana oman osaamisemme
puitteissa. Yhteistyötä tarvitaan todella paljon ja sitä ei voida koskaan aliarvioida.
Paperiröykkiö työpydällä kasvaa
Hallinnolliset
paperityöt ovat lisääntyneet laaja-alaisen erityisopettajan työkentässä viime
vuosien aikana. Välillä tuntuu, että paperien ja tietokoneen parissa joutuu
tekemään yötä päivää töitä opetustyön ja yhteistyön lisäksi. Jatkuva kiire on erityisopettajia kuormittava
tekijä. Kouluilla pyörii jatkuvasti myös kehittämishankkeita, projekteja ja
muuta uutta toimintaa, jonka pyörteissä erityisopettaja yrittää myös selviytyä
seuraamalla oppilaidenkin oppimista, ettei suuria tipahtamisia opinnoissa pääsisi
niiden vuoksi syntymään. Jatkuvat muutokset koulutyössä lukuvuoden aikana
vaativat veronsa, koska pienetkin muuttuvat tekijät herkästi aiheuttavat koko
kouluyhteisössä levottomuutta, joka heijastuu herkästi myös oppilaisiin. Se on nähty etenkin koronan myötä ja koulupudokkaiden lisääntymisenä.
Nopea ratkaisu sijaispulaan, mutta onko järkevää?
Varsinkin
aloittelevia laaja-alaisia erityisopettajia saatetaan pitää sijaisina
opettajille. Tämä on nykyaikana onneksi harvinaista. Se lisää erityisopettajan
kuormitusta, mikäli tälläista tapahtuu koska omat työt jäävät tekemättä ja
siirtyvät eteenpäin. Joissakin tilanteissa erityisopettajana on myös hyvä mennä
sijaiseksi yksittäiselle tunnille, jos luokassa on problematiikkaa, voi se
jopa laukaista tilannetta ja vähentääkin erityisopettajan kuormitusta löytämällä lisää
ideoita oppilaiden ja luokkien tueksi. Mutta ei hyvä juttu jatkuvana käytänteenä. Kallista erityispedagogisen ajan käyttöä sijaisena.
Erityispedagoginen osaaminen koko koulun
voimavarana
Erityisopettajan
työ muuttuu ja kehittyy nopeasti samoin erityispedagoginen kenttä
kokonaisuudessaan, minkä takia erityisopettajan työssä jaksamista tukee
täydennyskoulutus. Erityispedagogiikka on tieteenä jo sellainen, missä tapahtuu
nopeaa kehitystä ja muutosta tutkimustenkin myötä. Työnkuva laaja-alaisella
erityisopettajalla on laaja ja hallittava kenttä suuri. Mitä vahvempi osaaminen
ja ammattitaito laaja-alaisella erityisopettajalla on, sitä vahvemmalla
pohjalla on erityisopettajan oma jaksaminen hektisessä ja laajassa työkentässä.
Erityisopettajaa tarvitaan nykykoulussa päivittäin ja kaikkialla, ei pelkästään
opetuksen saralla. Tukea tarvitaan niin opettajakokouksissa, arviointitilanteissa, välitunneilla kuin opettajahuoneessa. Tuen antaminen
kaikille on osa työtä, mutta joskus se myös on raskasta olla aina ”saatavilla”
tilanteeseen kuin tilanteeseen ratkaisemassa yhteistyössä ongelmia.
Voimaannuttava rehtori tukena
Suurimpina
voimavaroina erityisopettajalle on kuitenkin oma työyhteisö ja erityisesti hyvä
esimies. Yhteiset keskustelut ja hyvä huumori antavat erityisopettajankin
päivään voimaa ja lisämotivaatiota. Vesterisen mukaan (2010, 117) ”hyvinvoivan
työyhteisön tunnistaa vuorovaikutteisesta esimiestyöstä ja puheeksi ottamisen
rohkeudesta, ”ihmisiksi olemisesta” ja työhyvinvoinnin tukemisesta". Nyholmin
(2014, 37) tutkimuksen mukaan rehtorilta saatu luottamus ja vastuunanto nousivat
tärkeiksi seikoiksi erityisopettajan jaksamiselle. Kun vastuuta saa, haluaa
myös itse olla tämän luottamuksen arvoinen ja panostaa omaan tekemiseensä
enemmän. Koska erityisopettaja voi olla koulun ainut erityisopettaja, on
rehtorilta saatava tuki ja palaute tutkimuksen mukaan ensiarvoisen tärkeää. Tutkimuksessa
nousi myös esiin se työhyvinvointia tukeva asia, että esimies arvostaa sitä,
että erityisopettajalla on erityispedagogista osaamista. Mikäli erityisopettaja
ei saa arvostusta työlleen rehtorilta, voi hän kokea jäävänsä hyvin yksinkin
mielipiteidensä kanssa työyhteisössä ja osaamisen jaksamisessa sekä varsinkin muiden tukemisessa. Se kuormittaa erityisopettajaa
kohtuuttoman paljon.
Jaksamista oppilailta
Myös
koulun oppilaat tukevat erityisopettajan jaksamista. Usein oppilaat ovat päivän
kiireessä ne ainoat hetket, jolloin erityisopettaja ehtii vähän huokaista,
istua oppilaan viereen tai on mukana opettamassa luokassa. Onnistumiset
oppilaan tai luokkien kanssa antavat voimaa ja tukevat omaa työhyvinvointia. Voisi
ajatella, että oppilaat ovat ne kuormittava asia työssä, mutta päinvastoin
heistä saa voimaa ja iloa moneen työtilanteeseen. Oppilaat ovat aitoja ja hyvä,
positiivinen huumori heidän ja myös kollegojen kanssa antaa voimaa uusiin
koitoksiin. Erityisopettajan etuina työssään ovat vaihtelevat ja monimuotoiset
työt eikä samanlaista päivää lukujärjestyksestä löydy.
Toisaalta
taas toinen puoli opetuksessa ja koulussa erityisopettajan jaksamiselle ovat
haastavat oppilaat. Haastavien oppilaiden kanssa toiminta kuormittaa niin
erityisopettajaa kuin muitakin oppilaan kanssa työskenteleviä. Kuormitusta
syntyy erityisesti, jos kaikilla opettajilla ja henkilökunnalla ei olekaan jostain syystä sama linja asian
suhteen eikä toiminta ole koulun sisällä johdonmukaista. Näissä tilanteissa
erityisopettaja yleensä näkee, missä mennään vikaan, mutta vastakaikua ei tule.
Muiden kollegojen tuki ykkösenä
Erityisopettajan
työ on todella kiireistä ja työtehtävien vaihtuessa nopeastikin akuuttien
tilanteiden vuoksi, on tärkeää että ihmissuhteet sekä kotona että koulussa ovat
kunnossa. Mikäli niissä on ongelmia koulussa, saa se erityisopettajan herkästi
etsimään uutta työpaikkaa ja hakeutumaan muualle. Työyhteisön merkitys
erityisopettajan jaksamiselle on todella suuri. Toinen toisilleen annettu
kannustus, arvostus ja kiitos niin kollegoilta kuin esimieheltä lisäävät
motivaatiota ja työkykyä. Säännöllinen työnohjaus on tärkeä lisä
erityisopettajalle, jossa pystyy pohtimaan oman työnsä haasteita ja
mahdollisuuksia rauhassa ulkopuolisen kanssa. Sieltä ei saa neuvoja, vaan saa
itse hakea ratkaisuja tilanteisiin. Työnohjauksen tulisi kuulua nykypäivän
laaja-alaisen erityisopettajan työn tueksi jo automaattisesti.
Tiimiytymistä alueen laaja-alaisten kanssa
Erityisopettajien
jaksamisen tukena ovat toiset laaja-alaiset erityisopettajat, joiden kanssa voi
vaihtaa ja purkaa ajatuksia luottamuksella. Erityisopettajaa tukee myös tieto
siitä, mikäli ei itse keksi ratkaisua asiaan, voi asiasta keskustella kollegan
kanssa uusia ideoita saaden. Kaikilla on vastaavia haasteita ja tarpeita omilla
kouluillaan. Parhaassa tapauksessa laaja-alaisella on työpari, mutta se
koskettaa vain suurempia kouluja ja usein alakouluja, joiden varhaiseen
puuttumiseen useissa kunnissa kohdennetaan resursseja mahdollisesti enemmän.
Mitä muuta voitaisiin tehdä?
Ja ne ryhmäkoot! Miksi niitä pitää kasvattaa? On ihan päivän selvää se, että mitä isompi
ryhmä sitä haastavampi tukea ja sitä kuluttavampaa se on.
Rentoutumisesta voimaa
Oma
vapaa aika on erityisopettajalle tärkeä. Perhe, ystävät, harrastukset ja muu
itseä kiinnostava tekeminen iltaisin ja viikonloppuisin on todella
voimaannuttavaa ja saa välillä ajatuksia muualle. Joskus kuitenkin
stressaavasta tilanteesta puhuminen voi myös tukea jaksamista. Rentoutuminen
vapaa-ajalla antaa vastapainoa henkisestikin raskaalle työlle. Joskus tuntuu
kuten Laatikainen (2011) toi kirjassaan esiin, että ainut hetki
erityisopettajalle huokaista on kesäloma.
Voisiko jokainen kysyä huomenna muutamalta kollegalta miten jaksat, miten voit ja tsemppiä viimeisiin päiviin.
Antoisaa, ansaittua ja todella rentouttavaa kesälomaa kaikille!
Tästä voi tilata vaikka loppukesän lukemiseksi VIP-hintaan 31 euroa https://www.ps-kustannus.fi/6911
Kommentit
Lähetä kommentti