Yhteistyössä ratkaisuihin


Yhteistyössä ratkaisuihin laaja-alaisen erityisopettajan kanssa







Kirjani laaja-alainen erityisopettaja yläkoulussa julkaistiin reilu vuosi sitten. Olen ilokseni saanut sen tiimoilta kierrellä ympäri Suomea, päässyt mukaan keskusteluihin oppilaan tuesta ja koulujen toimintakulttuurien kehittämistarpeista ja unohtamatta niitä lukuisia upeita kohtaamisia! Mieletöntä on ollut halu kehittää laaja-alaisten työtä ympäri Suomea sekä koulujen yleistäkin tukea, jotta vahvemmillakin tuen tarpeisilla on luokassa helpompaa.  Kuka muu muka tuo esiin työtämme ja osaamistamme kouluissa sekä monipuolisia mahdollisuuksia kuin me itse? Parhaimmillaan se tukee koko työyhteisöä ja kaikkia oppilaita. Blogini lopussa kielten lehtori Ulla Aallon ajatuksia ELA:n kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja koulun toimintakulttuurista.

Mihin kirjani vastaa ja mitä työnkuvamme muutos on lakimuutosten ja opetussuunnitelman myötä? Alla olevat kysymykset ovat ainakin osa sitä. 

Kaiken pohjana on koulun laadukkaan yleisen tuen rakentaminen. 


·      Tukea tarvitsevien hyvinvointi, jossa kaikki tuntevat kuuluvansa joukkoon?
·      Etsitäänkö ongelmia vai ratkaisuja?
·      Millaisessa oppimisympäristössä oppilaat oppivat?
·      Yhteistyö opettajien välillä?
·      Positiivinen vuorovaikutus ja kohtaaminen?
 ·   Kokonaisvaltainen tuki, jota antavat kaikki opettajat, ei vain erityisopettajat?


Lisäksi halusin kirjoittaa kirjasta mahdollisimman konkreetin avun erityisopettajille, rehtoreille ja muille opettajille ja yhteistyötahoille avaamaan työtämme. Mikäli koulussa halutaan muuttaa toimintakulttuuria lakien ja opetussuunnitelman myötäisiksi, on tässä yksi malli ja mahdollisuus siihen. Kuitenkin jokainen tekee työtään oman persoonansa kautta. Kirjan tueksi luin suuren määrän kirjallisuutta ja tutkimuksia. Lisäsin konkreetteja työkaluja erityisopettajien ja kaikkien opettajien tueksi erilaisiin tilanteisiin kouluissa. Kaikki opettajat pystyvät niitä suoraan käyttämään työssään, ovathan ne niitä paljon puhuttuja erityispedagogisia keinoja opettajan arkeen heterogeenisissä ryhmissämme. Me emme niistä enää pääse eroon ja resurssit ovat mitä ovat. Täytyy uskaltaa tehdä muutoksia. Se ei todellakaan ole koskaan eikä kenellekään helppoa. Kuitenkin oppilaan parasta pitää aina ajatella ja kulkea oppilaan etu edellä.







  

Kirjastani tehty kakku kirjani ”julkkareista” . Kakun tekijä on Hyvä Kakku Kokkolassa.


Klinikkamallista tiimi-, resurssi- ja konsultaatiomalliin



Kuvakaappaus eräältä luennoltani

Aiemmin ainakin 1990-luvulle asti useissa kouluissa laaja-alaisen työ oli niin kutsuttua klinikkatyötä eli ELA (= laaja-alainen erityisopettaja) istui omassa kopissaan, jonne tuli joka viikko tietyt oppilaat, tietylle tunnille. Yhteistyö oli vähäistä opettajien välillä. Kirjassa mentiin eteenpäin eikä kuntoutuksesta tai kokonaisvaltaisesta tuesta kaikilla oppitunneilla ollut mitään hajua. Onneksi sentään alakoululla oli luki – ja puhekuntoutusta. Mutta ei sielläkään juurikaan sitä muuta tukea oppitunneilla saati kokonaisvaltaista tukea tai yhteistyössä mietitty , millaista se laadukas yhdessä tehty ja rakennettu yleinen tuki on. Nykyäänhän tuki kuuluu kaikille, jokaiselle tunnilla ja sitä tulee antaa ihan heti tuen tarpeen ilmetessä. Nykyään ELA:n  työssä voimme puhua tiimi, resurssi- tai konsultaatiomallista. Nuo ovat hyvin lähellä toisiaan. Konsultaatiomallissa vain enemmän konsultointia. Kirjassani niistä lisää.



Miten kaikki saadaan toteutumaan? Mikä on rehtorin rooli?



Rehtorin rooli on suuri, jotta tuki saadaan toteutumaan koko koulussa, yhteistyön kulttuuri normaaliksi arjen kulttuuriksi ja se kannustavan, rohkaisevan kulttuurin luominen työyhteisöön joka tuntiseksi tavaksi toimia. Kukapa viihtyy työpaikalla, jossa saa vain moitteita? Me kaikki  niin oppilaat, opettajat kuin rehtorikin tarvitsemme jaksaaksemme , pärjätäksemme ja kehittyäksemme positiivista palautetta. Pedagogisen hyvinvoinnin pohja on hyvä vuorovaikutus, yhteistyö ja myönteinen, positiivinen kulttuuri.



Mitä ovat nykyaikaisen laaja-alaisen   erityisopettajan työkäytänteet?




"Innostunut-kuva on lainattu Dialogiset-korteista.
 https://dialogis.fi/dialogiset/"



Meidän laaja-alaisten erityisopettajien työkäytänteet voidaan jakaa nykyään kolmeen suureen kokonaisuuteen:

1.     Opetus: yksilö- ja pienryhmätyöskentely sekä samanaikaisopetus
2.     Yhteistyö ja konsultointi
3.     Ennaltaehkäisyn laajat mahdollisuudet

Näitä kaikki tarvitaan, jotta koulun kokonaisvaltainen tuki ja pedagoginen toiminta mahdollistuu mahdollisimman laadukkaasti. Tähän taas tarvitaan tueksi sitä laadukasta johtamista. Jotta työkäytänteet ovat toimivat ja tukevat koko koulua, on tärkeää että laaja-alainen tuntee kaikki oppilaat ja opettajat sekä tekee pedagogisen hyvinvoinnin  puolella vahvaa yhteistyötä rehtorin kanssa. Muuten kokonaisvaltaisen tuen luominen on hakuammuntaa ja hankalaa eikä aina toimi parhaalla mahdollisella tavalla.


ELA:n monipuoliset roolit


Roolit koulussa ovat monimuotoistuneet ja laajentuneet emme pelkästään enää opeta . Olemme koulussa konsultteja ja osaamisen jakajia, kehittäjiä ja organisoijia.  Tuemme työssämme niin oppilaita kuin opettajia sekä myös rehtoreita aina puolin ja toisin. Organisoimme jatkuvasti koulun sisällä ja koulusta ulospäin haastavissakin tilanteissa asioita ja juttuja. Olemme nykyaikaisen koulun pedagogisia asiantuntijoita. Tähän kaikkeen tarvitaan koko koulun sisällä hyvää yhteistyötä kaikkien kesken. Kukaan ei tee enää yksin töitä. Ei ole enää sinun tai minun  oppilaita vaan meidän kaikkien yhteisiä. Ajamme yhteistyössä oppilaiden parasta ja etua.


Ratkaisukeskeisyys ja suunnitelmallisuus ELA:n työssä

Yksi tärkeimmistä elementeistä työssämme on ratkaisukeskeisyys. Siinä tarvitaan hyvää ja vahvaa yhteistyötä. Haemme tilanteisiin aina parasta mahdollista ratkaisua ja meidän täytyy katsoa aina asian ja tilanteen taakse toisesta näkökulmasta kuin muut. Täytyy uskaltaa myös olla eri mieltä. Ikävintä on niissä kouluissa, joissa moititaan vain oppilasta laiskaksi tai hankalaksi, muttei mietitä, mikä on oppilaan tarve, onko taustalla oppimisvaikeuksia, lukivaikeutta,  jotain neuropsykiatrista ongelmaa ja miten voimme tukea. Vai tarvitaanko moniammatillista yhteistyötä samantien? Ratkaisut ovat ne ykkösjuttu ja positiivinen, myönteinen ilmapiiri. Oppilaiden kannustus ja heille annettu positiivinen palaute on avainasemassa. 

Tietyllä tapaa vuosikello on mukana työssämme, jonka mukaan toimimme. Toisaalta meitä ohjaavat arjen akuutit tilanteet. Yksi malli vuosikellosta ja tapahtumista löytyy kirjastani.

Kollegan ajatuksia yhteistyöstä ja kokonaisvaltaisesta tuesta

Minusta meillä on matala kynnys pyytää apua laaja-alaiselta erityisopettajalta. Apu ei aina tarkoita sitä, että ELA tulee heti mukaan luokkaan tai tapaa oppilaan. Apu on myös sitä, että voi keskustella asioista ja saa aineenopettajana hyviä vinkkejä ja ELA jakaa omaa osaamista meille arjen tiimellyksessä. ELA on kuin "vinkkipankki". :)

ELA on apuna auttamassa oppilaita isompien ja pienempien vaikeuksien selättämisessä ja hänellä on useasta koulumme oppilaasta omine erityispiirteineen erittäin hyvä käsitys. Tämä auttaa siinä, kuinka me aineenopet osaamme kohdata oppilaan haastavassa luokkatilanteessa. Meillä on tästä saumattomasta yhteistyöstä johtuen yhä vähemmän sitä, että oppilaan kanssa pitäisi "taistella" liian pitkään ja uuvuttaa itsensä. Mielestäni ELA tukee niin oppilaan kuin opettajien hyvinvointia jakamalla monipuolista asiantuntemusta ja auttamalla. Uudet oppilaat käydään aina alkuvuodesta läpi, ja me opet tiedämme oppilaista haasteineen paljon jo etukäteen.
Yhdessä toteutetut jutut (esim. työpistetyöskentely, urakkamalli tai se, että ELA silloin tällöin tapaa avun tarpeessa olevaa oppilasta ja autat lukutekniikoissa, oppimisstrategioissa jne) on tehnyt työstä merkityksellisempää. Välillä olo on sekava, koska meidän koulussamme on niin paljon haastavia oppilaita ja monella on oppimisvaikeuksia tai jokin diagnoosi. ELA:lla on tietämys kaikista ja langat käsissään. 

Uskon, että koditkin ovat tyytyväisiä tähän malliin, jossa koti napataan mukaan heti alkuvaiheessa, kun oppilaalla havaitaan jokin haaste.
Yhteistyö erityisopettajan kanssa on lisääntynyt ja monipuolistunut. Matalan kynnyksen kulttuuri avun pyytämisessä on erittäin hyvä. Monet opettajat ovat nyt tietoisempia eri tukimuodoista, ja erityisopettajan avulla tuen toteuttaminen on tullut kevyemmäksi ja helpommaksi.

On korostettava, että oppilaat ovat pääasiassa aineenopettajan opetettavana, mutta laaja-alainen erityisopettaja tuo oppimispolkuun sen aspektin, että oppimisen haasteet ovat yksilöllisiä.”

YHTEISTYÖSSÄ RATKAISUIHIN!


Kirjaani LAAJA-ALAINEN ERITYISOPETUS YLÄKOULUSSA saa VIP-hintaan linkistä https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html    tai laittamalla osoitteen messengerin kautta minulle. 


      


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille