Miten huomaan lukivaikeuksisen luokassa?


Miten opettaja huomaa luokassa lukivaikeuksisen?







Minulta kysytään vähän väliä, miten tunnistaa lukivaikeuksinen oppilas aineen – tai luokanopettajana. Usein kehotan ottamaan yhteyttä oman koulun laaja-alaiseen erityisopettajaan, jolle voit kertoa huolestasi ja epäilyksestäsi sekä oppilaan piirteistä. Piirteitä voi olla ihan laidasta laitaan. Tässä blogissa joitain esimerkkejä. Erityisopettajana voi tämän jälkeen haastatella oppilasta ja sen jälkeen tarvittaessa tehdä yksilöllisemmät lukemisen ja kirjoitamisen - lukiarvioinnit. Toinen vaihtoehto voisi olla, että erityisopettaja tulee kanssasi tunnilla seuraamaan samanaikaisopettajana, missä mennään ja miten kannattaa toimia. Seulovia testejä tehdään jatkuvasti, mutta ne eivät vielä kerro onko lukivaikeus vai ei. Lukiarvioinnista enemmän asiaa, tukikeinoja, lukilausepankki, lukilausuntomalli ja teoriaa, lukihaastattelu sekä tuen seurantalomake, jotka löytyvät kirjastani ”Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja”. Sieltä löytyy myös s2-oppilaan arviointimahdollisuudet.




Miten lukivaikeus voi tulla esiin?




Koska lukivaikeutta on niin monenlaista kuin on oppilastakin, piirteet voivat tulla esiin eri tavoin. Tyypillisin on hidas lukeminen. Suomen kielessä lukivaikeus ilmenee yleensä lukemisen hitautena. Sujuvuudessa voi olla myös takeltelua, toistoja , sanoja jää välistä jne. Onpa minulle tullut vastaan vaikeita lukivaikeuksia, joissa oppilas lukee täydellisen oikein ääneen, mutta todella hitaasti. Osa lukivaikeuksisista arvailee sanoja ja niiden loppuja. Lisäksi ihmetellään usein myös sitä, miksi se ei ole tullut esiin ala – tai yläkoulussa. Koska lukivaikeutta on erilaista, seuloja erilaisia ja on monen monta muutakin syytä, tulee se esiin eri vaiheissa. Joillakin voi työmuisti olla  hyvä ja auditiivinen oppiminen vahvuutena, joten sillä oppilas pärjää jopa yläasteenkin loistavasti, kunnes romahtaminen tapahtuu toisella asteella.

Joku oppilaista voi olla todella tunnollinen, mutta tekemisen määrä kotona on koulun suhteen jopa kohtuuton ja oppilas voi kuormittua. Tämän viestin voi saada vanhemmilta tai oppilas itse kertoo. Joillekin kuuntelemalla oppiminen voi olla tosi vaikeaa ja myös pientä keskittymisen haastetta näkyy kuunnellessa. Joku on yleisesti hidas ja se toinen hätäinen. Muutamia kertoja lukivaikeus on tullut esiin sillä, että opettaja on ihmetellyt minulle, miksei oppilas kirjoita muistiinpanoja. Näkökin tarkistettiin, mutta lukivaikeus sieltä taustalta löytyi ja niin alkoi muistiinpanojen tekeminen tuen avulla sujua. Lukivaikeuksisella voi näkyä erilaisia oman toiminnan ohjaukseen liittyviä puutteita oppimisstrategioissa, muistissa, alkuun pääsemisessä jne.



Vieraat kielet




Varsinkin oppilaat yläkoulussa ja lukiossa kokevat lukihaasteen juuri vieraissa kielissä. Ennen se korostui englannissa mielestäni enemmänkin, mutta liekö pelaaminen ja some-maailma vahvistanut sitä puolta lukivaikeuksisillakin? Ääntäminen voi olla haasteellista, kirjoituksessa tulee lukiperäisiä virheitä vieraissa kielissä , vaikka ne olisivat kadonneet suomen kieltä kirjoittaessa. Kielen rakenteet, kielioppi on haasteellista koulumaisella tavalla opiskeltuna. Ja se harmillinen ja niin tärkeä sanasto. Ne uudet ja varsinkin pitkät sanat eivät meinaa painautua mieleen ja niiden eteen pitää tehdä paljon enemmän töitä kuin muut ja keksiä niitä lukuisia muististrategioita erityisopettajan kanssa. Onneksi nykyään on vaikka minkälaisia opetusmenetelmiä ja toiminnallisuuttakin on lisätty vieraissa kielissä eikä enää mennä pelkästään kirja kainalossa eteenpäin.



Matematiikka




Lukivaikeus näkyy matematiikassa usein varsinkin sanallisissa tehtävissä ja niiden haasteena. Toinen hyvä ja tärkeä hetki pysähtyä on se, jos oppilas osaa hyvin tunneilla, mutta kokeet menee harjoittelusta huolimatta täysin penkin alle. Kaiken kaikkiaan matematiikka voi oppilaasta tuntua haasteelliselta. No se näkyy muissakin aineissa. Konkreetti esimerkki, joka tosin itselläni on tullut harvoin vastaan enää nuorilla, on numeroiden paikan vaihtaminen 23:sta tulee 32. Jos oppilaan matematiikka on todella haastellista ja prosessointi hidasta on syytä tarkistaa nopeasti , mikä on haasteen taustalla ja ne alkuopetuksen haasteet: lukujonotaidot, kymmenylitys, yhteen – ja vähennyslasku on tärkeää saada kuntoutumaan. Se kun haittaa oppilasta paljon, on sitten luki tai ei. Koko opiskelu-ura lapsesta aikuisteen ja itsetunto on kovilla.



Äidinkieli ja lukuaineet (maantieto, historia, uskonto jne)



Äidinkielen opettajat ja muut ns reaaliaineiden opettajat tulevat kertomaan minulle lyhyistä tuotoksista ja lyhyistä lauseista kirjoitettaessa. Alkuun pääseminenkin kirjoittamisessa on osalle vaikeaa. Opettajasta voi näyttää siltä, että oppilas ei halua kirjoittaa, mutta tässä tapauksessa tekstin tuottamisen harjoittelu vaatii yhteistyötä erityisopettajan kanssa. Selkein huomio on kirjoitusvirheet, kuten geminaatta, rotaatiot, kirjaimia uupuu, sanan päätteitä uupuu jne. Tosin iän myötä nämä vähenevät.

Kaikista pahinta myrkkyä usealle lukivaikeuksiselle ovat ääneenlukuhetket luokan edessä tai omalta pulpetilta. Monen ei lukivaikeuksisen on sitä vaikea käsittää. Toivottavasti jo nykyään mieluummín luetaan ääneen esim pareittain tai pienissä ryhmissä, jos lukivaikeutta luokassa on. Olen useamman lukivaikeuksisen kanssa keskustellut, joita ahdistavat todella paljon koulussa lukuhetket ääneen. He yrittävät etukäteen laskea kohdan, missä ehkä lukevat ja  harjoittelevat sitä itsekseen, ettei ääneen  lukutilanne olisi niin hankala. Jollakin ”rivit” hyppivät niin paljon, ettei lukemisesta tahdo tulla mitään. Yksi käyttäytyi ääneen lukutilanteissa aina huonosti ja selvisi, että taustalla oli lukivaikeus ja peitteli huonolla käytöksellään tilanteita. ne ovat useimmille luki-oppilaille raskaita tilanteita.

Luetun ymmärtäminen on erillinen pulmansa, mutta yleensä lukivaikeus haittaa ja vaikuttaa oppilaan luetun ymmärtämiseen. 


Käytännön aineet


Liikunnassa, kotitaloudessa tai käsitöissä oppilas ei saa aina ohjeista selvää, joka annetaan yhteisesti. Tai se näkyy toimiessa kömpelyytenä. Tosin aina kaiken taustalla voi olla paljon muutakin hahmottamisen vaikeutta, tarkkaavaisuuden pulmaa, mutta se on taas meidän erityisopettajien ja muiden yhteistyötä selvittää, mikä taustalla piilee, jotta tuki kohdistetaan oikein ja se auttaa oppilasta oikein.



Laiska ja tyhmä?





Tuo otsikko oli aikoinaan se perusjuttu , mitä ajateltiin, jos oppilas oli hankala eikä toiminut kuten piti. Ennen ei selvitetty, mitä taustalla piilee ja haettu ratkaisua oppilaan ongelmiin. Asia on päinvastoin, kun saadaan lukivaikeus selville ja oikeianlaiset kuntoutukset, tukitoimet oppitunneille ja kompensoivat keinot käyttöön voi ihmeitä tapahtua ja ainakin vähintään oppilaan itsetunnolle. Tässäkin tarvitaan hyvää koulun sisäistä yhteistyötä opettajien ja erityisopettajan välillä. Kirjassani ”Laaja-alainen erityisopetus” löytyy lisää ratkaisukeskeisyydestä ja lukituen rakentamisesta oppilaalle. Olen kirjannut sinne myös konkreettisia lukilauseita oppilaan tuen rakentamisen pohjaksi. Oppilaan itsetunnon ja oppimisen etenemisen kannalta on tärkeää selvittää lukivaikeudet ja erityisesti se, miten tukea lukivaikeuksista nuorta. Mielettömimpiä kokemuksia selvittelyjen jälkeen on nähdä niitä oppilaita, joilla oppiminen on alkanutkin menemään huomattavasti paremmin, koulumotivaatio on noussut ja elämys ”en olekaan tyhmä” on tullut kunnolla esiin.

Toivon siis kaikkien ottavan meitä erityisopettajia hihasta kiinni ja kertomaan, mitä ihmeellisimmistä haasteista ja tilanteista. Se ratkaisujen etsiminen tilanteeseen on antoisa ja vie oppilaan oppimista ja itsetuntoa eteenpäin. Joskus jopa hankalan käytöksen syy voi löytyä selvittämällä lukivaikeutta.





Kirjaani saa VIP-hinnalla tästä linkistä 31 euroa ja ilman lähetyskuluja.

 

https://www.ps-kustannus.fi/6911


Mukavia työpäiviä oppilaiden parissa, Tiina :) 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille