Miten huomaan lukivaikeuksisen luokassa?
Miten
opettaja huomaa luokassa lukivaikeuksisen?
Minulta kysytään vähän väliä, miten tunnistaa lukivaikeuksinen oppilas aineen – tai luokanopettajana. Usein kehotan ottamaan yhteyttä oman koulun
laaja-alaiseen erityisopettajaan, jolle voit kertoa huolestasi ja epäilyksestäsi sekä oppilaan piirteistä. Piirteitä voi olla ihan laidasta laitaan. Tässä blogissa joitain esimerkkejä. Erityisopettajana voi tämän jälkeen
haastatella oppilasta ja sen jälkeen tarvittaessa tehdä yksilöllisemmät lukemisen ja kirjoitamisen - lukiarvioinnit. Toinen
vaihtoehto voisi olla, että erityisopettaja tulee kanssasi tunnilla seuraamaan
samanaikaisopettajana, missä mennään ja miten kannattaa toimia. Seulovia
testejä tehdään jatkuvasti, mutta ne eivät vielä kerro onko lukivaikeus vai ei.
Lukiarvioinnista enemmän asiaa, tukikeinoja, lukilausepankki, lukilausuntomalli ja teoriaa, lukihaastattelu sekä tuen seurantalomake, jotka löytyvät kirjastani ”Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja”. Sieltä löytyy myös s2-oppilaan arviointimahdollisuudet.
Miten lukivaikeus voi tulla esiin?
Koska lukivaikeutta on niin monenlaista kuin on
oppilastakin, piirteet voivat tulla esiin eri tavoin. Tyypillisin on hidas
lukeminen. Suomen kielessä lukivaikeus ilmenee yleensä lukemisen hitautena.
Sujuvuudessa voi olla myös takeltelua, toistoja , sanoja jää välistä jne. Onpa
minulle tullut vastaan vaikeita lukivaikeuksia, joissa oppilas lukee täydellisen
oikein ääneen, mutta todella hitaasti. Osa lukivaikeuksisista arvailee sanoja
ja niiden loppuja. Lisäksi ihmetellään usein myös sitä, miksi se ei ole tullut
esiin ala – tai yläkoulussa. Koska lukivaikeutta on erilaista, seuloja
erilaisia ja on monen monta muutakin syytä, tulee se esiin eri vaiheissa. Joillakin
voi työmuisti olla hyvä ja auditiivinen
oppiminen vahvuutena, joten sillä oppilas pärjää jopa yläasteenkin loistavasti,
kunnes romahtaminen tapahtuu toisella asteella.
Joku oppilaista voi olla todella tunnollinen, mutta tekemisen
määrä kotona on koulun suhteen jopa kohtuuton ja oppilas voi kuormittua. Tämän
viestin voi saada vanhemmilta tai oppilas itse kertoo. Joillekin kuuntelemalla
oppiminen voi olla tosi vaikeaa ja myös pientä keskittymisen haastetta näkyy
kuunnellessa. Joku on yleisesti hidas ja se toinen hätäinen. Muutamia kertoja
lukivaikeus on tullut esiin sillä, että opettaja on ihmetellyt minulle, miksei
oppilas kirjoita muistiinpanoja. Näkökin tarkistettiin, mutta lukivaikeus
sieltä taustalta löytyi ja niin alkoi muistiinpanojen tekeminen tuen avulla
sujua. Lukivaikeuksisella voi näkyä erilaisia oman toiminnan ohjaukseen
liittyviä puutteita oppimisstrategioissa, muistissa, alkuun pääsemisessä jne.
Vieraat kielet
Varsinkin oppilaat yläkoulussa ja lukiossa kokevat
lukihaasteen juuri vieraissa kielissä. Ennen se korostui englannissa mielestäni
enemmänkin, mutta liekö pelaaminen ja some-maailma vahvistanut sitä puolta
lukivaikeuksisillakin? Ääntäminen voi olla haasteellista, kirjoituksessa tulee
lukiperäisiä virheitä vieraissa kielissä , vaikka ne olisivat kadonneet suomen
kieltä kirjoittaessa. Kielen rakenteet, kielioppi on haasteellista
koulumaisella tavalla opiskeltuna. Ja se harmillinen ja niin tärkeä sanasto. Ne
uudet ja varsinkin pitkät sanat eivät meinaa painautua mieleen ja niiden eteen
pitää tehdä paljon enemmän töitä kuin muut ja keksiä niitä lukuisia
muististrategioita erityisopettajan kanssa. Onneksi nykyään on vaikka
minkälaisia opetusmenetelmiä ja toiminnallisuuttakin on lisätty vieraissa
kielissä eikä enää mennä pelkästään kirja kainalossa eteenpäin.
Matematiikka
Lukivaikeus näkyy matematiikassa usein varsinkin
sanallisissa tehtävissä ja niiden haasteena. Toinen hyvä ja tärkeä hetki
pysähtyä on se, jos oppilas osaa hyvin tunneilla, mutta kokeet menee
harjoittelusta huolimatta täysin penkin alle. Kaiken kaikkiaan matematiikka voi
oppilaasta tuntua haasteelliselta. No se näkyy muissakin aineissa. Konkreetti esimerkki,
joka tosin itselläni on tullut harvoin vastaan enää nuorilla, on numeroiden paikan
vaihtaminen 23:sta tulee 32. Jos oppilaan matematiikka on todella haastellista
ja prosessointi hidasta on syytä tarkistaa nopeasti , mikä on haasteen
taustalla ja ne alkuopetuksen haasteet: lukujonotaidot, kymmenylitys, yhteen –
ja vähennyslasku on tärkeää saada kuntoutumaan. Se kun haittaa oppilasta paljon,
on sitten luki tai ei. Koko opiskelu-ura lapsesta aikuisteen ja itsetunto on kovilla.
Äidinkieli ja lukuaineet (maantieto, historia,
uskonto jne)
Äidinkielen opettajat ja muut ns reaaliaineiden opettajat
tulevat kertomaan minulle lyhyistä tuotoksista ja lyhyistä lauseista
kirjoitettaessa. Alkuun pääseminenkin kirjoittamisessa on osalle vaikeaa.
Opettajasta voi näyttää siltä, että oppilas ei halua kirjoittaa, mutta tässä tapauksessa
tekstin tuottamisen harjoittelu vaatii yhteistyötä erityisopettajan kanssa. Selkein
huomio on kirjoitusvirheet, kuten geminaatta, rotaatiot, kirjaimia uupuu, sanan
päätteitä uupuu jne. Tosin iän myötä nämä vähenevät.
Kaikista pahinta myrkkyä usealle lukivaikeuksiselle ovat
ääneenlukuhetket luokan edessä tai omalta pulpetilta. Monen ei lukivaikeuksisen
on sitä vaikea käsittää. Toivottavasti jo nykyään mieluummín luetaan ääneen esim
pareittain tai pienissä ryhmissä, jos lukivaikeutta luokassa on. Olen useamman
lukivaikeuksisen kanssa keskustellut, joita ahdistavat todella paljon koulussa
lukuhetket ääneen. He yrittävät etukäteen laskea kohdan, missä ehkä lukevat ja harjoittelevat sitä itsekseen, ettei ääneen lukutilanne olisi niin hankala. Jollakin ”rivit”
hyppivät niin paljon, ettei lukemisesta tahdo tulla mitään. Yksi käyttäytyi
ääneen lukutilanteissa aina huonosti ja selvisi, että taustalla oli lukivaikeus
ja peitteli huonolla käytöksellään tilanteita. ne ovat useimmille
luki-oppilaille raskaita tilanteita.
Luetun ymmärtäminen on erillinen pulmansa, mutta yleensä lukivaikeus haittaa ja vaikuttaa oppilaan luetun ymmärtämiseen.
Luetun ymmärtäminen on erillinen pulmansa, mutta yleensä lukivaikeus haittaa ja vaikuttaa oppilaan luetun ymmärtämiseen.
Käytännön aineet
Liikunnassa, kotitaloudessa tai käsitöissä oppilas ei saa aina
ohjeista selvää, joka annetaan yhteisesti. Tai se näkyy toimiessa kömpelyytenä.
Tosin aina kaiken taustalla voi olla paljon muutakin hahmottamisen vaikeutta,
tarkkaavaisuuden pulmaa, mutta se on taas meidän erityisopettajien ja muiden
yhteistyötä selvittää, mikä taustalla piilee, jotta tuki kohdistetaan oikein ja
se auttaa oppilasta oikein.
Laiska ja tyhmä?
Tuo otsikko oli aikoinaan se perusjuttu , mitä ajateltiin,
jos oppilas oli hankala eikä toiminut kuten piti. Ennen ei selvitetty, mitä
taustalla piilee ja haettu ratkaisua oppilaan ongelmiin. Asia on päinvastoin,
kun saadaan lukivaikeus selville ja oikeianlaiset kuntoutukset, tukitoimet
oppitunneille ja kompensoivat keinot käyttöön voi ihmeitä tapahtua ja ainakin
vähintään oppilaan itsetunnolle. Tässäkin tarvitaan hyvää koulun sisäistä
yhteistyötä opettajien ja erityisopettajan välillä. Kirjassani ”Laaja-alainen
erityisopetus” löytyy lisää ratkaisukeskeisyydestä ja lukituen rakentamisesta
oppilaalle. Olen kirjannut sinne myös konkreettisia lukilauseita oppilaan tuen
rakentamisen pohjaksi. Oppilaan itsetunnon ja oppimisen etenemisen kannalta on
tärkeää selvittää lukivaikeudet ja erityisesti se, miten tukea lukivaikeuksista
nuorta. Mielettömimpiä kokemuksia selvittelyjen jälkeen on nähdä niitä
oppilaita, joilla oppiminen on alkanutkin menemään huomattavasti paremmin,
koulumotivaatio on noussut ja elämys ”en olekaan tyhmä” on tullut kunnolla esiin.
Toivon siis kaikkien ottavan meitä erityisopettajia hihasta
kiinni ja kertomaan, mitä ihmeellisimmistä haasteista ja tilanteista. Se ratkaisujen
etsiminen tilanteeseen on antoisa ja vie oppilaan oppimista ja itsetuntoa
eteenpäin. Joskus jopa hankalan käytöksen syy voi löytyä selvittämällä lukivaikeutta.
Kirjaani saa VIP-hinnalla tästä linkistä 31 euroa ja ilman lähetyskuluja.
https://www.ps-kustannus.fi/6911
Mukavia työpäiviä oppilaiden parissa, Tiina :)
Kommentit
Lähetä kommentti