Arviointia, arkea ja tukea


Arviointia, arkea ja tukea





Miten arvioimme? Tätä jokainen pohtii erityisesti tuettavien oppilaiden kohdalla.  Arviointia tapahtuu läpi vuoden ja parhaimmillaan se toteutuu, kun se ohjaa, kannustaa ja tukee oppilasta. Lisäksi sen pitää olla monipuolista. Arviointi ei voi perustua pelkkään kirjalliseen kokeeseen, koska se on myös vuorovaikutusta arjessa. Toteutuuko tämä aina?


Mitä tehdä?



Esim 1.
Aino häiriköi tunneilla eikä tee mitään. Opettaja hermostuu ja yrittää saada Ainon hommiin. Luokkaan laitetaan ohjaajakin avuksi. Eteneminen on hidasta, kotiläksyt jäävät tekemättä eikä onnistumisen kokemuksia juurikaan tule. Arvosanaksi saadaan vitonen. Asia jää vähän ilmaan eikä varsinaista ratkaisua haeta, miksi Aino häiriköi eikä oikein tee mitään kunnolla loppuun.

Esim 2.
Aino häiriköi tunneilla eikä saa tehtyä mitään, vaarana on heikko arvosana. Opettaja ottaa asian esiin Ainon, vanhempien ja erityisopettajan kanssa. Erityisopettaja tulee aluksi mukaan samanaikaisopettajaksi luokkaan. Hän huomaa, että Ainolla vaikuttaa olevan piirteitä lukivaikeudesta ja seulatkin ovat menneet vähän siihen suuntaan, mutteivat pahasti. Samassa yhteydessä tehdään lukitestit, koska opettaja on arvioinut myös aineessaan samoja piirteitä. Ainon taustalta löydetään lukivaikeus, rakennetaan tuet siihen ja toiminnan ohjaukseen. Opettaja ja erityisopettaja suunnittelevat erityiset painoalueet yhdessä tuumin. Oppilas alkaa rauhoittua ja omaa oppimistaan sopiva määrä on löydetty.  Koska osaaminen vaikuttaa olevan sillä hetkellä vitosen tasoa, on päädytty erityisiin painoalueisiin, tehty pedagoginen arvio ja siirrytty tehostettuun tukeen tehden oppimissuunnitelma.


Mikä parasta?


Edeltävissä  esimerkeissä jälkimmäisessä oppilas alkaa saada onnistumisen kokemuksia, koska tuet on rakennettu arvioinnin myötä sopiviksi ja kohdennettu  oikein. Arvioinnin tehtävähän on kannustaa, ohjata ja tukea oppilasta. Kun oppilas saa onnistumisia oikein kohdennetulla tuella ja omaa tasoaan vastaavalla tasolla, aivan varmasti se helpottaa ketä tahansa. Tämä oli lyhyt esimerkki. Jossakin tilanteessa voidaan taas joutua selvittämään huomattavasti pidempään, mitä taustalta löytyy. Positiivista ja myönteistä palautetta tarvitaan myös arvioinnissa. Se ei saa lannistaa ja masentaa oppilasta siihen tilanteeseen, että hän ajattelee, ettei osaa mitään.


Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?





Tukeeko sellainen arviointi arkea ja käytäntöä, jossa annetaan vain heikko numero eikä asialle tehdä yhtään mitään. No ei ainakaan minua henkilökohtaisesti tukisi ja tokkopa ketään eli pitäisikö siis asialle tehdä jotain? Kun numero on selkeästi heikko ja oppilas tuntuu alisuoriutuvan syystä tai toisesta, pitäisi todennäköisesti yhdessä kääriä hihat ja hakea sitä uutta ja netistä parempaa ratkaisua. Oppilas tarvitsee tällöin tukea, joka on tärkeä koulussa rakentaa yhdessä oppilaan, vanhempien, opettajan ja erityisopettajan kesken. Kukaan ei saa jäädä yksin, ei oppilas eikä opettaja. Tällöin arviointi on tehnyt oikein tehtävänsä. Jokaisen kannattaa ottaa koulun laaja-alaista erityisopettajaa hihasta kiinni nyt arviointiajan ollessa kiivaimmillaan ja keskustella arvosanoista tai sanallisista arvioinneista. Erityisopettajilla pitäisi olla kouluissa sellainen oppilaan tuntemus, jotta hän voi konsultoiden tukea jokaista opettajaa arviointitilanteissa ja yhdessä keskustella siitä, miten tulevaisuudessa edetä.


Tuettavien arviointi


Juuri tuettavien arviointi on usein se kompastuskivi ja monelle opettajalle vaikeinta. Siinä tarvitaan yhteistyötä  jatkuvasti niin opettajan kuin erityisopettajan välillä. Tuettava on usein myös yleisen tason lukivaikeuksinen oppilas. Täytyy myös muistaa, että oikeus mm suulliseen täydentämiseen tai lisäaikaan ei saa vaikuttaa arvosanaan alentavasti.

Erityisopettajilla on erilainen osaaminen ja näkövinkkeli asioihin kuin muiden opettajien saamassa koulutuksessa. Onko syynä se, ettei laaja-alaisen erityisopettajan osaamista osata kokonaan kouluissa hyödyntää, ettei esimiestaso tiedä ja tunne erityisopettajien koulutusta ja osaamista? Olemme useissa kouluissa melko varmasti hyödyntämätön resurssi. Sitä yhteistyötä kannattaa hyödyntää, jotta saadaan mahdollisimman oikeudenmukainen arviointi niin oppimisvaikeuksisille kuin vaikka ADHD-oppilaalle. Arvioinnissahan pitää ottaa huomioon tuen tarpeet eri tilanteissa ja kenellä muulla siihen on koulutustausta kuin erityisopettajilla, käsittääkseni ei muilla. On paljon mahdollisuuksia, joita erityisopettajana huomaa arviointitilanteiden myötä, jonka kautta voidaan saada opetusta oppilasta tukevammaksi ja motivoitua oppilasta paremmin. Erityisopettajan tehtävä on myös tukea opettajaa miettimään mm erilaisia arvioinnin eriyttämisen keinoja tai mikä opetusmenetelmä eri tilanteissa tukee arviointia. Me laaja-alaiset konsultoimme arvioinneissa aivan kaikkia opettajia, joten hyödyntäkää ihmeessä ammattitaitoamme oppilaiden parhaaksi ja myös oman jaksamisen tueksi! 😊 Arviointi ohjaa hyvään ja tehdään se yhteistyössä oppilaan, kodin ja erityisopettajankin kesken on kyse sitten mistä tahansa arviointimuodoista. Oma suuri haasteensa ovat poissaolijat ja heidän arviointinsa. Siinä, jos missä tarvitaan moniammatillista yhteistyötä. 

Erityisen tuen oppilaan arviointi on jopa mahdollisesti helpompaa, koska oppilaalla on yksilölliset häntä tukevat tavoitteet, Tämä vaatii ehdottomasti yhteistyötä opettajien ja erityisopettajien välillä. Erityistarpeet on huomioitava erityisen tuen kuin muidenkin oppilaiden kohdalla eikä niitä voi sivuttaa missään vaiheessa. 


Arvioinnin muutoksesta


Olin mukana OPH:n kriteerityöpajoissa ja sen toimeenpano on 1.8.2021 alkaen. Kouluihin saadaan viimein yhtenevät päättöarvosanakriteerit. Opetussuunnitelman luku 6 on myös selkiytetty ja muokattuna, joten sen kannattaa jokaisen nyt viimeistään lukea kunnolla läpi. Toivotaan, että kriteerit tasapuolistavat myös päättöarviointia koko Suomessa ja puheet ns ”armovitosista” loppuvat. Toivottavasti turha tulkinta jää pois ja siitä tulee entistä selkeämpi työkalu opettajille opetuksen, arvioinnin ja oppilaiden tukemisen pohjaksi.


Erityiset painoalueet


Toivon mukaan myös ns turhat erityiset tuet jäävät pois, koska ainakin minusta vaikuttaa, että erityisiä painoalueita vahvimpana eriyttämisen keinona käytetään aivan liian vähän. Tämä on mutu-tuntumaani. Uskoisin, että vitosin kriteerit tukevat opettajia ja erityisopettajia yhdessä tekemään tätä ja rohkeasti vähentävät opittavan määrää tarpeelliseksi ajaksi, jotta oppilaan motivaatio ja oppiminen saadaan nousuun. Tällöin opiskellaan opetussuunnitelmassa olevat vain kaikkein välttämättömimmät oman vuosiluokan sisällöt.  Parasta tässä on se, että samalla erityisopettaja pystyy yksilöllisemmin tukemaan kyseisten oppilaiden oppimis – ja muististrategioita, toiminnan ohjausta ja siten antamaan enemmän työkaluja tulevaisuutta ja tietenkin kyseistä oppiainetta varten. Itse opettajan on hyvä käydä entistä yksilöllisemmin oppilaan ja huoltajien kanssa tavoitteet ja hyvin selkeästi kertoa, mitä tehdään ja miten. Kaiken pitää olla oppilaalle ja huoltajille hyvin selkeää. Lisäksi pitää muistaa, jos rajaat erityiset painoalueet esimerkiksi arvosanaan 6 vaadittaviin tavoitteisiin, silti oppilaalla pitää olla mahdollisuus osoittaa laajempaa osaamistaan, jos hänelle on sitä kertynyt. Lisää tästäkin keväällä 2021 ilmestyneessä kirjassani.


Koontia merkityksestä




  •        Opettajan on tärkeää tehdä arviointitilanteissa yhteistyötä koulun erityisopettajan   kanssa

  •     -      Positiivisen ja rakentavan palautteen lisääminen arvioinnin avulla

  •       Oppimisen, keskittymisen ja muiden pulmien selvittäminen haasteiden taustalta, kun  

              oppimisen arviointi on heikkoa


  •       Arvioinnin myötä tuen sopiva rakentaminen niin oppilaille kuin luokalle

  •       Kodin ja oppilaan kanssa tehtävää arviointia ei saa koskaan unohtaa ja arvioinnin pitää olla niin selkeää, että se on ymmärrettävää kaikille. 
  •       Opettajan oma itsearviointi: missä olen onnistunut, pitääkö muuttaa jotain ja   miten?



Tästä linkistä saat tilattua ennakkoon VIP-hintaan uutta kirjaani 

"Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja"  https://www.ps-kustannus.fi/6911








”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”

Kirjaa voi tilata VIP-hintaan 33 euroa ja  ilman postituskuluja

 https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille