Arviointia, arkea ja tukea
Arviointia, arkea ja tukea
Miten arvioimme? Tätä jokainen pohtii erityisesti tuettavien oppilaiden kohdalla. Arviointia tapahtuu läpi vuoden ja parhaimmillaan se toteutuu, kun se
ohjaa, kannustaa ja tukee oppilasta. Lisäksi sen pitää olla monipuolista. Arviointi ei voi perustua pelkkään kirjalliseen kokeeseen, koska se on myös vuorovaikutusta arjessa. Toteutuuko tämä aina?
Mitä tehdä?
Esim 1.
Aino häiriköi tunneilla eikä
tee mitään. Opettaja hermostuu ja yrittää saada Ainon hommiin. Luokkaan
laitetaan ohjaajakin avuksi. Eteneminen on hidasta, kotiläksyt jäävät tekemättä
eikä onnistumisen kokemuksia juurikaan tule. Arvosanaksi saadaan vitonen. Asia
jää vähän ilmaan eikä varsinaista ratkaisua haeta, miksi Aino häiriköi eikä
oikein tee mitään kunnolla loppuun.
Esim 2.
Aino häiriköi tunneilla eikä
saa tehtyä mitään, vaarana on heikko arvosana. Opettaja ottaa asian esiin Ainon,
vanhempien ja erityisopettajan kanssa. Erityisopettaja tulee aluksi mukaan
samanaikaisopettajaksi luokkaan. Hän huomaa, että Ainolla vaikuttaa olevan piirteitä
lukivaikeudesta ja seulatkin ovat menneet vähän siihen suuntaan, mutteivat
pahasti. Samassa yhteydessä tehdään lukitestit, koska opettaja on arvioinut
myös aineessaan samoja piirteitä. Ainon taustalta löydetään lukivaikeus, rakennetaan tuet
siihen ja toiminnan ohjaukseen. Opettaja ja erityisopettaja suunnittelevat erityiset
painoalueet yhdessä tuumin. Oppilas alkaa rauhoittua ja omaa oppimistaan sopiva
määrä on löydetty. Koska osaaminen
vaikuttaa olevan sillä hetkellä vitosen tasoa, on päädytty erityisiin painoalueisiin,
tehty pedagoginen arvio ja siirrytty tehostettuun tukeen tehden oppimissuunnitelma.
Mikä parasta?
Edeltävissä esimerkeissä jälkimmäisessä oppilas alkaa saada onnistumisen
kokemuksia, koska tuet on rakennettu arvioinnin myötä sopiviksi ja
kohdennettu oikein. Arvioinnin
tehtävähän on kannustaa, ohjata ja tukea oppilasta. Kun oppilas saa onnistumisia
oikein kohdennetulla tuella ja omaa tasoaan vastaavalla tasolla, aivan varmasti
se helpottaa ketä tahansa. Tämä oli lyhyt esimerkki. Jossakin tilanteessa
voidaan taas joutua selvittämään huomattavasti pidempään, mitä taustalta
löytyy. Positiivista ja myönteistä palautetta tarvitaan myös arvioinnissa. Se
ei saa lannistaa ja masentaa oppilasta siihen tilanteeseen, että hän ajattelee,
ettei osaa mitään.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Tukeeko sellainen arviointi arkea ja käytäntöä, jossa
annetaan vain heikko numero eikä asialle tehdä yhtään mitään. No ei ainakaan minua henkilökohtaisesti tukisi ja tokkopa ketään eli pitäisikö siis asialle tehdä jotain? Kun numero on selkeästi heikko ja oppilas tuntuu alisuoriutuvan syystä tai toisesta, pitäisi todennäköisesti yhdessä kääriä hihat ja hakea sitä uutta ja netistä parempaa ratkaisua. Oppilas tarvitsee tällöin tukea, joka on tärkeä koulussa rakentaa yhdessä
oppilaan, vanhempien, opettajan ja erityisopettajan kesken. Kukaan ei saa jäädä
yksin, ei oppilas eikä opettaja. Tällöin arviointi on tehnyt oikein tehtävänsä.
Jokaisen kannattaa ottaa koulun laaja-alaista erityisopettajaa hihasta kiinni
nyt arviointiajan ollessa kiivaimmillaan ja keskustella arvosanoista tai
sanallisista arvioinneista. Erityisopettajilla pitäisi olla kouluissa sellainen
oppilaan tuntemus, jotta hän voi konsultoiden tukea jokaista opettajaa
arviointitilanteissa ja yhdessä keskustella siitä, miten tulevaisuudessa edetä.
Tuettavien arviointi
Juuri tuettavien arviointi on usein
se kompastuskivi ja monelle opettajalle vaikeinta. Siinä tarvitaan yhteistyötä jatkuvasti niin opettajan
kuin erityisopettajan välillä. Tuettava on usein myös yleisen tason lukivaikeuksinen oppilas. Täytyy myös muistaa, että oikeus mm suulliseen täydentämiseen tai lisäaikaan ei saa vaikuttaa arvosanaan alentavasti.
Erityisopettajilla on erilainen osaaminen ja näkövinkkeli asioihin kuin muiden opettajien saamassa koulutuksessa. Onko syynä se, ettei laaja-alaisen erityisopettajan osaamista osata kokonaan kouluissa hyödyntää, ettei esimiestaso tiedä ja tunne erityisopettajien koulutusta ja osaamista? Olemme useissa kouluissa melko varmasti hyödyntämätön resurssi. Sitä yhteistyötä kannattaa hyödyntää, jotta saadaan mahdollisimman oikeudenmukainen arviointi
niin oppimisvaikeuksisille kuin vaikka ADHD-oppilaalle. Arvioinnissahan pitää
ottaa huomioon tuen tarpeet eri tilanteissa ja kenellä muulla siihen on
koulutustausta kuin erityisopettajilla, käsittääkseni ei muilla. On paljon
mahdollisuuksia, joita erityisopettajana huomaa arviointitilanteiden myötä,
jonka kautta voidaan saada opetusta oppilasta tukevammaksi ja motivoitua
oppilasta paremmin. Erityisopettajan tehtävä on myös tukea opettajaa miettimään mm erilaisia arvioinnin eriyttämisen keinoja tai mikä opetusmenetelmä eri tilanteissa tukee arviointia. Me laaja-alaiset konsultoimme arvioinneissa aivan kaikkia
opettajia, joten hyödyntäkää ihmeessä ammattitaitoamme oppilaiden parhaaksi ja
myös oman jaksamisen tueksi! 😊 Arviointi ohjaa hyvään ja tehdään se yhteistyössä
oppilaan, kodin ja erityisopettajankin kesken on kyse sitten mistä tahansa
arviointimuodoista. Oma suuri haasteensa ovat poissaolijat ja heidän arviointinsa. Siinä, jos missä tarvitaan moniammatillista yhteistyötä.
Erityisen tuen oppilaan arviointi on jopa mahdollisesti helpompaa, koska oppilaalla on yksilölliset häntä tukevat tavoitteet, Tämä vaatii ehdottomasti yhteistyötä opettajien ja erityisopettajien välillä. Erityistarpeet on huomioitava erityisen tuen kuin muidenkin oppilaiden kohdalla eikä niitä voi sivuttaa missään vaiheessa.
Arvioinnin muutoksesta
Olin mukana OPH:n kriteerityöpajoissa
ja sen toimeenpano on 1.8.2021 alkaen. Kouluihin saadaan viimein yhtenevät
päättöarvosanakriteerit. Opetussuunnitelman luku 6 on myös selkiytetty ja muokattuna, joten sen kannattaa jokaisen nyt viimeistään lukea kunnolla läpi. Toivotaan, että kriteerit tasapuolistavat myös päättöarviointia koko
Suomessa ja puheet ns ”armovitosista” loppuvat. Toivottavasti turha tulkinta
jää pois ja siitä tulee entistä selkeämpi työkalu opettajille opetuksen, arvioinnin
ja oppilaiden tukemisen pohjaksi.
Erityiset painoalueet
Toivon mukaan myös ns turhat
erityiset tuet jäävät pois, koska ainakin minusta vaikuttaa, että erityisiä
painoalueita vahvimpana eriyttämisen keinona käytetään aivan liian vähän. Tämä
on mutu-tuntumaani. Uskoisin, että vitosin kriteerit tukevat opettajia ja
erityisopettajia yhdessä tekemään tätä ja rohkeasti vähentävät opittavan määrää
tarpeelliseksi ajaksi, jotta oppilaan motivaatio ja oppiminen saadaan nousuun. Tällöin opiskellaan opetussuunnitelmassa olevat vain kaikkein välttämättömimmät oman vuosiluokan sisällöt. Parasta
tässä on se, että samalla erityisopettaja pystyy yksilöllisemmin tukemaan
kyseisten oppilaiden oppimis – ja muististrategioita, toiminnan ohjausta ja
siten antamaan enemmän työkaluja tulevaisuutta ja tietenkin kyseistä
oppiainetta varten. Itse opettajan on hyvä käydä entistä yksilöllisemmin
oppilaan ja huoltajien kanssa tavoitteet ja hyvin selkeästi kertoa, mitä tehdään ja miten. Kaiken
pitää olla oppilaalle ja huoltajille hyvin selkeää. Lisäksi pitää muistaa, jos rajaat erityiset painoalueet esimerkiksi arvosanaan 6 vaadittaviin tavoitteisiin, silti oppilaalla pitää olla mahdollisuus osoittaa laajempaa osaamistaan, jos hänelle on sitä kertynyt. Lisää tästäkin keväällä 2021 ilmestyneessä kirjassani.
Koontia merkityksestä
- Opettajan on tärkeää tehdä arviointitilanteissa
yhteistyötä koulun erityisopettajan kanssa
- - Positiivisen ja rakentavan palautteen lisääminen arvioinnin avulla
- Oppimisen, keskittymisen ja muiden pulmien selvittäminen haasteiden taustalta, kun
oppimisen arviointi on heikkoa
- Arvioinnin myötä tuen sopiva rakentaminen niin
oppilaille kuin luokalle
- Kodin ja oppilaan kanssa tehtävää arviointia ei saa koskaan unohtaa ja arvioinnin pitää olla niin selkeää, että se on ymmärrettävää kaikille.
- Opettajan oma itsearviointi: missä olen
onnistunut, pitääkö muuttaa jotain ja miten?
Tästä linkistä saat tilattua ennakkoon VIP-hintaan uutta kirjaani
"Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja" https://www.ps-kustannus.fi/6911
”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”
Kirjaa voi tilata VIP-hintaan 33 euroa ja ilman postituskuluja
https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
Kommentit
Lähetä kommentti