Uusi lukuvuosi alkaa


Suunnittelua ja jännitystä





Kesäloma oli ja kesäloma meni. Miten se taas menikään niin nopeasti, ettei perässä pysynyt? Joka kesä sama juttu, mutta voimavarana tulevaa lukuvuotta varten takatasku täynnä mukavia muistoja kesästä. Kiva saada myös tutut rutiinit elämään.  Jännä juttu on se joka kesän lopun kutkuttava tunne tulevasta lukuvuodesta. Kyllähän tuo jännittää joka syksy opettajaakin, vaikka vuosia on takana yli 20. Se ei muuta sitä koskaan. Onneksi!


Kaikki loppuu aikanaan, niin makoilu ja löhöilykin kesän päätteeksi.



Hihat vain käärittävä ylös




Nyt on hihat kääritty ylös tai ainakin himpun verran ja olen alkanut miettiä tulevaa syksyä ja koulun alkua. Kylmiltään en pystyisi töihin menemään, koska ensimmäinen viikko on aina vähän kaoottinen ja ilman suunnittelua todennäköisesti olisi vielä enemmän. Mietin myös, missä tuntui epäonnistuminen viime lukuvuonna, miten sitä kehittää ja mitä muuttaa täksi lukuvuodeksi. Oppilasaineskin sen jo määrittää, mitä työssä tänä vuonna tapahtuu.

Tuntuu, ettei tiedä mistä aina aloittaisi ja kaikki on positiivista kaaosta päässä. Yhtä sekametelisoppaa. Päätin siksi tänä vuonna tehdä selkeän reilun viikon suunnitelman ennen oppilaiden tuloa kouluun. Pieniä juttuja päivittäin, jotta pääsee rauhassa laskeutumaan työhön kiinni ja lomaakin ehtii siinä ohessa samalla vielä pitää. Yleisopetukseen koulunkäynninohjaajien lukujärjestyksen teen valmiiksi sekä rehtorin kanssa sovitut muut asiat kuten, mitä mahdollisia ohjeistuksia tuesta tuon esiin opettajille ensimmäisenä veso-päivänä, käyn läpi vuosikelloni ja lisäilen sinne jo kesänkin aikana tulleita uusia juttuja. Yhdessä kanslistin ja rehtorinkin kanssa käymme primuksen asiakirjat läpi, jotta täpät ja päätökset ovat kohdillaan. Helpottaa suunnattomasti tulevaa lukuvuotta, jotta asiat ovat sielläkin oikein. Huomasin myös, että marraskuu on vuosikellon mukaan rauhallisempi, joten taidanpa kokeilla siinä 8.-luokkalaisille sekä lukivaikeuksisille että niille, joilla seulassa luetunymmärtäminen meni heikommin viime vuonna oppimis – ja muististrategiapakettia. Siis kokeilen ja täytyy sopia siitä vielä muutaman opettajan kanssa etukäteen. Lisäksi laitan kalenterivarausmahdollisuudet wilman kautta kollegoille varata minulta kahden ensimmäisen kouluviikon ajalle yhteisuunnittelutuntipaikan. Perehdytän koulumme tuesta myös uudet opettajat ja kerron pedagogisista käytänteistämme. Tässäpä jotain ennakoivasta. 




Laaja-alaisen erityisopettajan ensimmäinen kouluviikko



 
Osa vuosikelloa ja kurkistus elokuuhun vuosikellon takana. 




Ensimmäinen kouluviikko on kohdallani sellainen, että istun kaikkien aineenopettajien kanssa tunniksi alas ja se jatkuu vielä toisellakin viikolla. Uusien luokanvalvojien kanssa istuin alas jo keväällä. Tapaan myös toisen asteen erityisopettajat ja annan heillekin pedagogiset niveltiedot lähteneistä oppilaista. Kirjoitin tiedot kaikista jo 
loppukeväällä. Kun istun aineenopettajien kanssa alas, kerron heille uusista 7.-luokkalaisista ja tuen tarpeista sekä samalla suunnittelemme yhteistyötämme. Mietimme myös milloin he mahdollisesti tarvitsevat minua ja varaillaankin jo ajankohtia kalenteriini mm samanaikaisopettajuusjaksoista esim vaikeaan kielioppia - tai matikan asiaan. Hyvää on se, että saamme yhteissuunnittelulla paljon asioita eteenpäin ja takuuvarmasti jokaisesta oppilaasta menee tieto jokaiselle opettavalle opettajalle oikeanlaisena ja juuri se tärkeä erityispedagoginen tieto. Tällä vältämme ennalta turhia kompastuskiviä, kun tiedonsiirto on vahvaa. Voin myös vinkata tukitoimia opettajille uusia oppilaita varten ennenkuin niitä on välttämättä edes tehty. Opettajien välillinen tuki eli konsultointimme vie monia tuen asioita oppitunneilla ilman paikalla oloamme eteenpäin. Oppilaat tulevat myös kerratuksi kunnolla itsekin ja  oppilaat sekä luokat ovat hyvin näpeissäni heistä opettajien kanssa keskustellessamme. Ensimmäisellä viikolla kaiken ohessa käyn myös asiakirjoista tuet läpi ja luen 7.-luokkalaisista tulleet lausunnot. Istun myös ohjaajien kanssa alas ja käyn läpi yleisesti uusien luokkien tuen tarpeet. Sekä erityisemmät tarpeet kuten terveyteen yms liittyvät asiat, jotka vaikuttavat ohjaajan työhön. Näistä aina keskustellaan myös rehtorin kanssa, mitä asioita nostan ylös. heidän kanssaan.


Toinen ja kolmas viikko





Toisella viikolla teetän kaikille 7.-luokkalaisille lukiseulat. Se, että jokaiselle ne tehdään, on mielestäni ensiarvoisen tärkeää. Alan niiden perusteella ja myös omien, opettajien ja vanhempien havaintojen perusteella tekemään vuoden mittaan lukitestauksia ja niihin lukitukia. Olen kirjoittanut blogiini niistä muutaman kerran tarkemmin. Oppilaan lukituki mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on todella tärkeää oppimisen, motivaation ja itsetunnon kannalta. Toivoisinkin, että alakoulussa alettaisiin entistä enemmän tekemään  testauksia sekä yksilöllisisä lukitukia tunneille, koska murrosiän kuohuissa ei ole aina se helpoin aika tehdä niitä. Toki oppilaat ovat tiedosta joka kerta olleet otettuja ja hyvillään huomatessaan, etteivät olekaan tyhmiä yms. Matematiikan testaan tarpeen mukaan.

Toisella viikolla pyrin jo pääsemään uusiin 7.-luokkiin mukaan ja kalenterikin alkaa aika nopeaa täyttyä. Usein 8.- ja varsinkin 9.-luokkalaiset alkavat kysellä tuen tarpeitaan suoraan minulta syksyn alussa ja varaavat aikoja keskustelullemme niistä. Uusia tukitoimia alan myös suunnitella oppitunteja varten uusille 7.-luokkalaisille. Kun ne tekee huolellisesti, ei erityisopettajaa tarvita kokoaikaa joka paikassa. Tietenkin on opettajasta kiinni, käyttääkö niitä.

--- Ai niin! Meinasin unohtaa, että avaamatta on vielä toukokuussa kirjoittamani lista kevään tekemättömistä jutuista eli sekin lista täytyy avata… Tekemättömät testaukset, lisää oppilaalle luetun ymmärtämisen keinoja, muistisääntöjä toiselle, pariin luokkaan paremmat struktuurit opettajien kanssa yhdessä jne jne.


 Mitä ajattelin huomioida tulevana lukuvuonna?  


Tulevana lukuvuonna ajattelin satsata entistä paremmin konsultoinnissani yleiseen tukeen. Yleisestä tuesta kirjoitin lyhyen blogin loppu keväästä. Se, että jokainen opettaja ottaisi oppilaisiin liittyvät huolensa ajoissa esiin laaja-alaisen erityisopettajan kanssa mahdollisimman varhain, sillä olisi suuri ennaltaehkäisevä merkitys. Sitä aion entistä enemmän itse toitottaa positiivisessa mielessä omassa koulussani. Oppimiseen liittyvät  lieveilmiöt saadaan tällä vähenemään. Varsinkin vasta murrosiässä oppimisen tai keskittymisen haasteiden pulmat saattavat kasaantua selvittämättöminä todella suuriksi näkyen mm häiriköintinä, kouluhaluttomuutena, alisuoriutumisena jne.  Mitä aiemmin asiat selvitetään ja tuetaan kokonaisvaltaisesti, sitä helpompi on jokaisen oppilaan koulutie. Satsataan erityisopettajat siis kovastikin erilaisiin ennaltaehkäisyn keinoihin! Meitä erityisopettajia on tärkeä kouluissa hyödyntää ennaltaehkäisevänä resurssina. Olemme kouluissa ainoita, joilla on koulutuksen myötä erityispedagoginen osaaminen. Hyödynnetään sitä koko koulun hyväksi, oppilaiden eduksi ja jaetaan osaamistamme muille opettajille sekä rehtoreille!

Mukavaa alkavaa lukuvuotta kaikille! 

Lisää löytyy aiheesta ja muustakin kirjastani "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa", joka on tarkoitettu käsikirjaksi niin ylä - kuin alakouluun erityisopettajille, opettajille, rehtoreille sekä muille yhteistyökumppaneille. 

Tästä linkistä saat kirjaani VIP-hintaan ilman postituskuluja:





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille