Uusi lukuvuosi alkaa
Suunnittelua ja jännitystä
Kesäloma oli ja kesäloma meni. Miten se taas menikään
niin nopeasti, ettei perässä pysynyt? Joka kesä sama juttu, mutta voimavarana
tulevaa lukuvuotta varten takatasku täynnä mukavia muistoja kesästä.
Kiva saada myös tutut rutiinit elämään. Jännä
juttu on se joka kesän lopun kutkuttava tunne tulevasta lukuvuodesta. Kyllähän
tuo jännittää joka syksy opettajaakin, vaikka vuosia on takana yli 20. Se ei
muuta sitä koskaan. Onneksi!
Kaikki loppuu aikanaan, niin makoilu ja löhöilykin kesän päätteeksi.
Hihat vain käärittävä ylös
Nyt on hihat kääritty ylös tai ainakin himpun verran
ja olen alkanut miettiä tulevaa syksyä ja koulun alkua. Kylmiltään en pystyisi
töihin menemään, koska ensimmäinen viikko on aina vähän kaoottinen ja ilman
suunnittelua todennäköisesti olisi vielä enemmän. Mietin myös, missä tuntui
epäonnistuminen viime lukuvuonna, miten sitä kehittää ja mitä muuttaa täksi
lukuvuodeksi. Oppilasaineskin sen jo määrittää, mitä työssä tänä vuonna
tapahtuu.
Tuntuu, ettei tiedä mistä aina aloittaisi ja kaikki on
positiivista kaaosta päässä. Yhtä sekametelisoppaa. Päätin siksi tänä vuonna tehdä selkeän reilun viikon
suunnitelman ennen oppilaiden tuloa kouluun. Pieniä juttuja päivittäin, jotta
pääsee rauhassa laskeutumaan työhön kiinni ja lomaakin ehtii siinä ohessa
samalla vielä pitää. Yleisopetukseen koulunkäynninohjaajien lukujärjestyksen teen
valmiiksi sekä rehtorin kanssa sovitut muut asiat kuten, mitä mahdollisia
ohjeistuksia tuesta tuon esiin opettajille ensimmäisenä veso-päivänä, käyn läpi
vuosikelloni ja lisäilen sinne jo kesänkin aikana tulleita uusia juttuja. Yhdessä kanslistin ja rehtorinkin kanssa käymme primuksen asiakirjat läpi, jotta täpät ja päätökset ovat kohdillaan. Helpottaa suunnattomasti tulevaa lukuvuotta, jotta asiat ovat sielläkin oikein. Huomasin myös, että marraskuu on vuosikellon mukaan rauhallisempi, joten
taidanpa kokeilla siinä 8.-luokkalaisille sekä lukivaikeuksisille että niille,
joilla seulassa luetunymmärtäminen meni heikommin viime vuonna oppimis – ja muististrategiapakettia.
Siis kokeilen ja täytyy sopia siitä vielä muutaman opettajan kanssa etukäteen. Lisäksi
laitan kalenterivarausmahdollisuudet wilman kautta kollegoille varata minulta kahden
ensimmäisen kouluviikon ajalle yhteisuunnittelutuntipaikan. Perehdytän koulumme
tuesta myös uudet opettajat ja kerron pedagogisista käytänteistämme. Tässäpä jotain ennakoivasta.
Laaja-alaisen erityisopettajan ensimmäinen kouluviikko
Osa vuosikelloa ja kurkistus elokuuhun vuosikellon takana.
Ensimmäinen kouluviikko on kohdallani sellainen, että
istun kaikkien aineenopettajien kanssa tunniksi alas ja se jatkuu vielä toisellakin
viikolla. Uusien luokanvalvojien kanssa istuin alas jo keväällä. Tapaan
myös toisen asteen erityisopettajat ja annan heillekin pedagogiset niveltiedot
lähteneistä oppilaista. Kirjoitin tiedot kaikista jo
loppukeväällä. Kun istun
aineenopettajien kanssa alas, kerron heille uusista 7.-luokkalaisista ja tuen
tarpeista sekä samalla suunnittelemme yhteistyötämme. Mietimme myös milloin he mahdollisesti
tarvitsevat minua ja varaillaankin jo ajankohtia kalenteriini mm samanaikaisopettajuusjaksoista esim vaikeaan kielioppia - tai matikan asiaan.
Hyvää on se, että saamme yhteissuunnittelulla paljon asioita eteenpäin ja
takuuvarmasti jokaisesta oppilaasta menee tieto jokaiselle opettavalle
opettajalle oikeanlaisena ja juuri se tärkeä erityispedagoginen tieto. Tällä
vältämme ennalta turhia kompastuskiviä, kun tiedonsiirto on vahvaa. Voin myös vinkata
tukitoimia opettajille uusia oppilaita varten ennenkuin niitä on välttämättä
edes tehty. Opettajien välillinen tuki eli konsultointimme vie monia tuen
asioita oppitunneilla ilman paikalla oloamme eteenpäin. Oppilaat tulevat myös
kerratuksi kunnolla itsekin ja oppilaat sekä luokat ovat hyvin näpeissäni heistä opettajien kanssa keskustellessamme. Ensimmäisellä
viikolla kaiken ohessa käyn myös asiakirjoista tuet läpi ja luen
7.-luokkalaisista tulleet lausunnot. Istun myös ohjaajien kanssa alas ja käyn läpi
yleisesti uusien luokkien tuen tarpeet. Sekä erityisemmät tarpeet kuten terveyteen yms
liittyvät asiat, jotka vaikuttavat ohjaajan työhön. Näistä aina keskustellaan myös rehtorin kanssa, mitä asioita nostan ylös. heidän kanssaan.
Toinen ja kolmas viikko
Toisella viikolla teetän kaikille
7.-luokkalaisille lukiseulat. Se, että jokaiselle ne tehdään, on mielestäni
ensiarvoisen tärkeää. Alan niiden perusteella ja myös omien, opettajien ja
vanhempien havaintojen perusteella tekemään vuoden mittaan lukitestauksia ja niihin
lukitukia. Olen kirjoittanut blogiini niistä muutaman kerran tarkemmin. Oppilaan
lukituki mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on todella tärkeää oppimisen,
motivaation ja itsetunnon kannalta. Toivoisinkin, että alakoulussa alettaisiin
entistä enemmän tekemään testauksia sekä yksilöllisisä lukitukia tunneille, koska murrosiän kuohuissa ei ole aina se helpoin
aika tehdä niitä. Toki oppilaat ovat tiedosta joka kerta olleet
otettuja ja hyvillään huomatessaan, etteivät olekaan tyhmiä yms. Matematiikan
testaan tarpeen mukaan.
Toisella viikolla pyrin jo pääsemään uusiin
7.-luokkiin mukaan ja kalenterikin alkaa aika nopeaa täyttyä. Usein 8.- ja
varsinkin 9.-luokkalaiset alkavat kysellä tuen tarpeitaan suoraan minulta
syksyn alussa ja varaavat aikoja keskustelullemme niistä. Uusia tukitoimia alan
myös suunnitella oppitunteja varten uusille 7.-luokkalaisille. Kun ne tekee
huolellisesti, ei erityisopettajaa tarvita kokoaikaa joka paikassa. Tietenkin
on opettajasta kiinni, käyttääkö niitä.
--- Ai niin! Meinasin unohtaa, että avaamatta on vielä
toukokuussa kirjoittamani lista kevään tekemättömistä jutuista eli sekin lista
täytyy avata… Tekemättömät testaukset, lisää oppilaalle luetun ymmärtämisen
keinoja, muistisääntöjä toiselle, pariin luokkaan paremmat struktuurit
opettajien kanssa yhdessä jne jne.
Mitä ajattelin huomioida tulevana lukuvuonna?
Tulevana lukuvuonna ajattelin satsata entistä paremmin
konsultoinnissani yleiseen tukeen. Yleisestä tuesta kirjoitin lyhyen blogin
loppu keväästä. Se, että jokainen opettaja ottaisi oppilaisiin liittyvät
huolensa ajoissa esiin laaja-alaisen erityisopettajan kanssa mahdollisimman
varhain, sillä olisi suuri ennaltaehkäisevä merkitys. Sitä aion entistä enemmän
itse toitottaa positiivisessa mielessä omassa koulussani. Oppimiseen
liittyvät lieveilmiöt saadaan tällä
vähenemään. Varsinkin vasta murrosiässä oppimisen tai keskittymisen haasteiden pulmat
saattavat kasaantua selvittämättöminä todella suuriksi näkyen mm häiriköintinä,
kouluhaluttomuutena, alisuoriutumisena jne. Mitä aiemmin asiat selvitetään ja tuetaan
kokonaisvaltaisesti, sitä helpompi on jokaisen oppilaan koulutie. Satsataan
erityisopettajat siis kovastikin erilaisiin ennaltaehkäisyn keinoihin! Meitä
erityisopettajia on tärkeä kouluissa hyödyntää ennaltaehkäisevänä resurssina. Olemme
kouluissa ainoita, joilla on koulutuksen myötä erityispedagoginen osaaminen.
Hyödynnetään sitä koko koulun hyväksi, oppilaiden eduksi ja jaetaan osaamistamme muille
opettajille sekä rehtoreille!
Mukavaa alkavaa lukuvuotta kaikille!
Lisää löytyy aiheesta ja muustakin kirjastani "Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa", joka on tarkoitettu käsikirjaksi niin ylä - kuin alakouluun erityisopettajille, opettajille, rehtoreille sekä muille yhteistyökumppaneille.
Tästä linkistä saat kirjaani VIP-hintaan ilman postituskuluja:
Kommentit
Lähetä kommentti