Koulunkäynninohjaaja luokassa
Koulunkäynninohjaaja luokassa
Nyt syksyn alkaessa
laaja-alaisten erityisopettajien sivuilla on ollut keskustelua myös ohjaajista.
Miksi keskustelua käydään, koska meillä ei ole omaa luokkaa ja olemme kaikkien koulun
oppilaiden ja opettajien tukena? No juuri siksi, koulun kokonaisvaltaisen tuen jatkuvuuden
ja toimivuuden mahdollisimman oikeudenmukaisen jaon turvaamiseksi. Varsinkin yläkoulujen jaksojärjestelmässä
lukujärjestykset vaihtuvat ja tarpeet muuttuvat. Koulunkäynninohjaajat ja heistä tuleva
resurssi ovat hyvä tuki oppilaille oikein käytettyinä ja kohdistettuina.
Suomessa koulunkäynninohjaajat ovat osaavia ja koulutettuja kasvatusalan ammattilaisia.
ELA:n koordinointia ja suunnittelua
Useimmiten laaja-alaiset
erityisopettajat koordinoivat ja ohjaavat ohjaajien työtä kouluissa tehden muun
muassa lukujärjestyksiä yleisopetuksen tunneille, koska he tuntevat oppilaiden
ja luokkien tuen tarpeet kokonaisvaltaisimmin koulussa. Lisäksi yhteiset
palaverit, joissa laaja-alainen pystyy ohjaajille kertomaan tuettavien erityistarpeet
luokissa, tukevat koko koulua ja oppilaita erityisesti. Resurssit saadaan
kohdennettua oikein.
Suunnitelmallisuutta luokkien tukeen
Koulunkäynnin ohjaaja ei voi olla
se ensimmäinen ja ainut tuki luokassa. Tärkeää on suunnitella ensiksi
oppimisympäristö kuntoon ja mahdollisimman toimivaksi. Esimerkiksi luokka,
jossa on levotonta eikä mitään muuteta tai selvitetä taustatekijöitä, mistä
levottomuus johtuu ja laitetaan suoraan ilman taustaselvityksiä paikalle
ohjaaja, ei tilanne useimmiten muutu. Usein se käy raskaaksi edelleen sekä
ohjaajalle että opettajalle. Lisäksi saattaa jäädä kullanarvoista tietoa
oppilaiden tarpeista selvittämättä ja tilanteet saattavat kärjistyä edelleen. Kun
opettaja ja erityisopettaja ensiksi keskustelevat, miten voisi toisin toimia,
mistä levottomuus johtuu, päästään eteenpäin.
Tyypillinen tilanne
Luokassa on levottomuutta ja
toiminnan ohjauksen pulmaa. Oppilaat eivät jaksa keskittyä, alkuun pääseminen
on hankalaa eivätkä työt edisty. Miten toimin? Kun opettaja tulee puhumaan
minulle tälläisessa tilanteessa ja pyytää ohjaajaa tunnille, käymme ihan
ensimmäiseksi yhdessä keskustelun, missä haasteet ovat opettajan mielestä ja
sovimme aluksi lyhyen samanaikaisopettajuusjakson. Yleensä yhdessä muutamme
toimintaa, struktuureja vahvistetaan, eriyttämisen keinot käydään läpi ja oppimisympäristöä muutetaan, jos se on tarpeen tai huomaamme, että jollain
yksittäisellä oppilaalla saattaa olla haasteita oppimisessa tai keskittymisessä
tms. Niitäkin aletaan selvittää ja suunnitellaan yksilöllisempiä tukitoimia. Vasta tämän jälkeen ohjaaja lähtee tunneille opettajan työpariksi, jos sellainen
mahdollisuus hänen lukujärjestyksestään löytyy. Usein luomme toiminnanohjausmallin
tunneille, jota opettaja ja ohjaaja yhdessä pitävät yllä. Silloin tällöin on
myös näissä tilanteissa käynyt niin, ettei ohjaajaa enää tarvitakaan.
Tässä lupaamani epävirallinen ”ohjeistus”,
jonka lupasin facebookissa laaja-alaisille erityisopettajille, joka on omaan
kouluuni tehty tueksi ja muistiksi oppitunteja varten:
Kirjaani ”Laaja-alainen
erityisopetus yläkoulussa” saa VIP-hintaan linkistä
Hei! Miten en nyt näe sitä ohjeistusta tässä, autatko sokeaa! Kiitos jo etukäteen, kiva nähdä toisten koulujen tapoja näissä.
VastaaPoista