Koulunkäynninohjaaja luokassa


Koulunkäynninohjaaja luokassa




Nyt syksyn alkaessa laaja-alaisten erityisopettajien sivuilla on ollut keskustelua myös ohjaajista. Miksi keskustelua käydään, koska meillä ei ole omaa luokkaa ja olemme kaikkien koulun oppilaiden ja opettajien tukena? No juuri siksi, koulun kokonaisvaltaisen tuen jatkuvuuden ja toimivuuden mahdollisimman oikeudenmukaisen jaon turvaamiseksi.  Varsinkin yläkoulujen jaksojärjestelmässä lukujärjestykset vaihtuvat ja tarpeet muuttuvat. Koulunkäynninohjaajat ja heistä tuleva resurssi ovat hyvä tuki oppilaille oikein käytettyinä ja kohdistettuina. Suomessa koulunkäynninohjaajat ovat osaavia ja koulutettuja kasvatusalan ammattilaisia. 


ELA:n koordinointia ja suunnittelua




Useimmiten laaja-alaiset erityisopettajat koordinoivat ja ohjaavat ohjaajien työtä kouluissa tehden muun muassa lukujärjestyksiä yleisopetuksen tunneille, koska he tuntevat oppilaiden ja luokkien tuen tarpeet kokonaisvaltaisimmin koulussa. Lisäksi yhteiset palaverit, joissa laaja-alainen pystyy ohjaajille kertomaan tuettavien erityistarpeet luokissa, tukevat koko koulua ja oppilaita erityisesti. Resurssit saadaan kohdennettua oikein.


Suunnitelmallisuutta luokkien tukeen



Koulunkäynnin ohjaaja ei voi olla se ensimmäinen ja ainut tuki luokassa. Tärkeää on suunnitella ensiksi oppimisympäristö kuntoon ja mahdollisimman toimivaksi. Esimerkiksi luokka, jossa on levotonta eikä mitään muuteta tai selvitetä taustatekijöitä, mistä levottomuus johtuu ja laitetaan suoraan ilman taustaselvityksiä paikalle ohjaaja, ei tilanne useimmiten muutu. Usein se käy raskaaksi edelleen sekä ohjaajalle että opettajalle. Lisäksi saattaa jäädä kullanarvoista tietoa oppilaiden tarpeista selvittämättä ja tilanteet saattavat kärjistyä edelleen. Kun opettaja ja erityisopettaja ensiksi keskustelevat, miten voisi toisin toimia, mistä levottomuus johtuu, päästään eteenpäin.


Tyypillinen tilanne


Luokassa on levottomuutta ja toiminnan ohjauksen pulmaa. Oppilaat eivät jaksa keskittyä, alkuun pääseminen on hankalaa eivätkä työt edisty. Miten toimin? Kun opettaja tulee puhumaan minulle tälläisessa tilanteessa ja pyytää ohjaajaa tunnille, käymme ihan ensimmäiseksi yhdessä keskustelun, missä haasteet ovat opettajan mielestä ja sovimme aluksi lyhyen samanaikaisopettajuusjakson. Yleensä yhdessä muutamme toimintaa, struktuureja vahvistetaan, eriyttämisen keinot käydään läpi ja oppimisympäristöä muutetaan, jos se on tarpeen tai huomaamme, että jollain yksittäisellä oppilaalla saattaa olla haasteita oppimisessa tai keskittymisessä tms. Niitäkin aletaan selvittää ja suunnitellaan yksilöllisempiä tukitoimia. Vasta tämän jälkeen ohjaaja lähtee tunneille opettajan työpariksi, jos sellainen mahdollisuus hänen lukujärjestyksestään löytyy. Usein luomme toiminnanohjausmallin tunneille, jota opettaja ja ohjaaja yhdessä pitävät yllä. Silloin tällöin on myös näissä tilanteissa käynyt niin, ettei ohjaajaa enää tarvitakaan.

Tässä lupaamani epävirallinen ”ohjeistus”, jonka lupasin facebookissa laaja-alaisille erityisopettajille, joka on omaan kouluuni tehty tueksi ja muistiksi oppitunteja varten:



Kirjaani ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa” saa VIP-hintaan linkistä


Kommentit

  1. Hei! Miten en nyt näe sitä ohjeistusta tässä, autatko sokeaa! Kiitos jo etukäteen, kiva nähdä toisten koulujen tapoja näissä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille