Oppilaan kohtaaminen, haastava oppilas ja yhteistyö
Oppilaan
kohtaaminen, haastavat oppilaat ja yhteistyö
Parasta kivijalkaa nykyajan koulussa
on se, miten kohtaamme oppilaat koulussa ja ne monet muut mahdollisuudet koulussa, joissa voimme vaikuttaa myös erityisopettajiana, jos resurssimme on valjastettu koko koulun tueksi. Muistan oman kouluaikani positiivisena,
mutta myös sen erilaisuuden. Jos oppilas tuli myöhässä, oltiin heti kaikkien
kuullen kuulustelemassa, miksi myöhästyit, mistä tulit? Silloin ei ajateltu
juuri oppilasta itseään tai mitä taustalla on. Osalle se oli jopa todella
ahdistavaa. Mitä, jos Liisalla oli raskas aamu kotona? Tyhjä jääkaappi, riitoja
vanhempien kanssa aamuvarhain? Nykyajan tapa toivottaa vaan tervetulleeksi: ”Kiva,
kun tulit” – tyyliin ja kahdenkeskinen keskustelu myöhästymisestä, jos
tarvetta, on huomattavasti mielekkäämpi tapa. Onneksi on näin.
Miten
opetetaan ilman yhteistyötä?
Minun arkipäiväni täyttyvät
erityisopettajana sillä, että konsultoin opettajia ihan kaikki
väliajat. Autan heitä tai oikeastaan teemme yhteistyötä ja pohdimme mm sitä miten saadaan luokat toimimaan mahdollisimman hyvin,
myös tapauksissa, joissa oppilailla on haasteita ja miten kohdata heidät. Nyky
opetussuunnitelma ei toimi enää ajatuksella ”Mitä opetetaan”, vaan ”Miten
opetetaan”. Se on tätä päivää ja siinä yhdessä mietimme tapoja haastavissa
tilanteissa, miten toimia toisin jotta vuorovaikutus säilyy myönteisenä. Mitä, jos yhteistyötä ei tehdä? Miten se
vaikuttaa? Tai, jos opettajat eivät pyydä apua erityisopettajalta ja toimitaan
ilman erityispedagogista osaamista varsinkin haasteellisissa tilanteissa? Mitä,
jos erityisopettajana silti rohkeasti otat vetovastuun ja alat toimia yhdessä
opettajien kanssa pyytäen apua muilta asiantuntijoilta, jos tarvetta on. Meidän tehtävä on tukea oppilaita ja ajaa oppilaiden etua. Se ei
todellakaan ole aina helppoa. Näissä tarvitaan myös rehtorin ja YHR/OHR:n
yhteistyötä. Tässä ote kirjastani Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa:
”Yhteistyötä tehtäessä tulee hetkiä,
jolloin erityisopettaja jää puun ja kuoren väliin, mutta näissäkin tilanteissa
täytyy muistaa jaksaa ajaa oppilaan etua. Erityisopettaja joutuu tekemään
välillä hankaliakin valintoja, joista on eri mieltä kuin muut. Hyvässä
työyhteisössä tästäkin päästään eteenpäin yhdessä keskustelemalla ja asioita
perustelemalla. Ristiriitatilanteita ja erimielisyyksiä tulee, mutta ne
kehittävät toimintaa ja vievät yleensä hyvin koulun käytänteitä eteenpäin.
Usein ristiriitatilanteet johtuvat epäselvistä käytänteistä.”
Arvostava
kohtaaminen ja haastava oppilas
Takaisin kohtaamiseen ja
erityisesti arvostavaan kohtaamiseen. Se on taito, jota voimme oppia ja jota
voimme opettaa myös oppilaille. Sillä tuemme myös luokan työrauhaa, oppilaiden oppimista
ja motivaatiota. Oppilaat aistivat todella nopeasti epäaidon kohtaamisen. Kyllä
minullekin on tullut aikoinaan oppilaat sanomaan, se ei oikeasti kuunnellut
minua tai se inhoaa minua. Tuolloin tilanne on melko huono ja sille täytyy
tehdä jotain, koska sillä on oppilaan hyvinvoinnille suuri merkitys koulussa. Haastava
oppilaskin tarvitsee arvostusta. Jos sitä ei ole, haasteet lisääntyvät
entisestään. On epäammattimaista haukkua ja moittia jatkuvasti oppilasta hankalaksi
tai laiskaksi. Ammattimaista on tehdä yhdessä töitä ja selvittää oirehdinnan
syy ja paremmat tukitoimet luokkaan. Miten toimia toisin ja hakea parempia
ratkaisu tähän tilanteeseen. Aina on
tärkeä katsoa eteenpäin, ei pyöriä ongelmissa.
Myönteisyyden
kehä
Oppilaat ovat joka päivä
useamman tunnin koulussa, myös haastava oppilas. Kuvittele, jos kuormataan
pelkästään negatiivista palautetta niskaan. Miten se vaikuttaa oppilaan
hyvinvointiin? Mietipä omalle kohdallesi, jos esimies moittii ja haukkuu
kokoajan joka käänteessä? Ihan jokainen
oppilas tarvitsee arvostamista ja lämmintä kohtaamista, myös kokonaiset luokat.
Lapsilla ja nuorilla ei toiminnan ohjaus ole kehittynyt kuten meillä aikuisilla
ja meidän tehtävämme on ohjata heitä aina oikeaan suuntaan. Emme voi mennä
pelkästään sen taakse, että oppilas on niin vaikea. Varmasti on, mutta silloin
on tärkeää hakea apua ja tehdä yhteistyötä ohjaten oppilasta oikeaan suuntaan. Oppilaat ovat lapsia, joiden
hyvinvointi lisääntyy positiivisessa, välittävässä kulttuurissa. Nimittäin
arvostava kohtaaminen ja välittäminen leviää. Jatketaan mieluummin myönteistä
kuin kielteistä kehää. Se nimittäin leviää molemmissa tapauksissa. Kohtaaminen
on vuorovaikutusta ja vuorovaikutteinen kulttuuri toimii silloin, kun lapsi tai
nuori kokee ympäristönsä turvalliseksi. Kannustava ja lämmin vuorovaikutus ja
kohtaaminen tukee ihan jokaisen hyvää oloa ja luo lisää turvallisuutta
koulupäivään myös meille opettajille. Kukaan ei saisi tuntea fiilistä: ”Se ei
tykkää musta”.
Struktuureilla
mahdollisuuksia
Selvä on, että luokassa jossa
on paljon erilaisia toiminnan ohjauksen pulmia, on myös tarvetta strukturoituun
opetukseen. Se mahdollistaa tällöin paremmin myönteisen kohtaamisen ja turhan
levottomuuden. Oppilaat tarvitsevat arkipäiviinsä rutiineja ja, jos ne pahasti
järkkyvät, levottomuus lisääntyy. Ei tarvita kuin suuri määrä sijaisia tai muita äkkinäisiä
muutoksia, oppilailla joilla on haasteita, ongelmat tulevat esiin. Yritetään
siis luoda vahva pohja sille, että positiivinen, lämmin kohtaaminen on
mahdollista. Tarvitaan paljon yhteistyötä ja myös ennaltaehkäisyä kouluissa
tämän mahdollistamiseksi. Silti täytyy muistaa, että olemme kaikkia ihmisiä,
joten kouluissa koko ajan tapahtuu, tilanteet muuttuvat äkisti ja siksi tämä
työmme onkin niin antoisaa, ettei samanlaista päivää ole. Haasteet eivät lopu, mutta parempi silti jatkuvasti etsiä uusia ratkaisuja yhteistyötä tehden jokaisen meidän hyvinvoinnin tueksi
Pyytäkää opettajat apua koulunne erityisopettajalta ja miettikää yhdessä uusi, parempi ratkaisu tilanteeseen. Lisäksi koulun muilta asiantuntijoita, jos pedagogisen puuttumisen jälkeen ei toimi ja tilanne jatkuu. Varsinkin näin pimeän syksyn aikana yhteistyötä tarvitaan jaksamiseen entistä enemmän. On tärkeää, että jokainen lapsi ja nuori kohdataan arvostavasti.
Yhteistyöstä, struktuureista
opetuksessa yms lisää kirjassani :
Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa.
VIP-hintaan 33 euroa
https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
Kommentit
Lähetä kommentti