LOMAA
ODOTELLESSA….
Taas on taputeltu yksi
syyslukukausi lähes loppuun. Kuten kaikki opettajat, oppilaat ja myös me
laaja-alaiset erityisopettajat, olemme pakertaneet työn touhussa taas pitkän
syksyn. Se on tuonut meille kaikille niin ilon hetkiä, uusia ideoita, mutta
myös yhteen törmäyksiä. Aina kaikki ei mene kuin Strömsöössä eikä tarvitsekaan.
Oikeastaan ne epäonnistumiset tuntisuunnitelmissa, kokeen teossa tai
kohtaamisissa kehittävät meitä ja toimintatapojamme eniten. Näinä hetkinä on
hyvä pysähtyä ja miettiä, miten toimia toisin seuraavilla kerroilla. Minusta se
on inhimillistä ja aivan normaalia arjen toimintaa.
Kohtaamiset
Minusta opettajuudessa ovat
parasta ne kohtaamiset. Ne ovat joka päivä ja joka hetki erilaisia. Ne ovat
täynnä iloa, onnistumisia, naurua ja välillä suurta kiukkua ja yhdessä epäonnistumisen
purkamista. Näitä meidän opettajien pitää tai saamme tulkita päivittäin toimien
sen mukaisesti. Opettajan ammatti ei ole ihan helppo, mutta se on todella antoisa,
kun antaa sille itse mahdollisuuden. Oma jaksaminen on paljon kiinni myös siitä
kuinka paljon antaa itsensä mukaan negatiivisuuden vellomiselle. Mitäs jos seuraavan
kerran ottaa pattiin joku oppilas- tai luokkatilanne oppitunnilla, menetkin
suoraan erityisopettajan luo ja purat itsesi kysyen, miten voisimme toimia tai
mitä voisimme tehdä seuraavalla kerralla? Muitakin ammattilaisia löytyy kouluilta opettajien tueksi erilaisiin tilanteisiin. Omaa työssäjaksamista tukee tämä
paremmin kuin negatiivisuudessa vellominen ja siitä jauhaminen ilman ratkaisua,
miten toimia. On tärkeää mennä eteenpäin asiassa kuin asiassa.
Arviointia
ja juhlahumua
Viimeiset viikot kouluissa
ovat todella hektisiä ja kuumeisen kiireisiä. Itse toivoisin jokaisen aikuisen
muistavan, että myös oppilaat ovat äärimmäisen väsyneitä. Tilanteet kärjistyvät
ja näyttävät välillä jopa epätoivoisilta, mutta juuri näinä hetkinä pitäisi
säilyttää se maltti. Ihan joka kohahduksesta ei kannattaisi ottaa liian suuria
pultteja vaan yrittää rauhoittaa itsensä ja sitä kautta rauhassa tukea oppilaita eteenpäin. Parasta
olisi pitää kaikki vain mahdollisimman selkeänä ja yksinkertaisina näinä kiireviikkoina
arviointien ja juhlasuunnitelmien keskellä.
ELAN:n TYÖN HAASTEISTA
Alla lyhyet otteet kirjastani ”Laaja-alainen
erityisopetus yläkoulussa” laaja-alaisten työn haasteista, jota meidän on vain
toteutettava, vaikka muuta olisivat hieman eri linjoilla. Työmme ei ole helppo
lainkaan erilaisissa välikäsi-tilanteissa. Itseasiassa ne kuormittavat meitä aika paljon. Lisää löytyy kirjastani niille heikoille
hetkille toivottavasti vahvistamaan niitä hetkiä.
”Laaja-alaiselta
erityisopettajalta vaaditaan jatkuvaa joustamista, erilaisuuden myönteistä
huomioimista, pitkäjänteistä työskentelyotetta, jatkuvaa kehittämisen intoa ja
vahvoja sosiaalisia taitoja. Tärkeä taito on aidosti osata kohdata nuori ja
olla kuuntelija sekä vierellä kulkija. Työssä erityistä on varmastikin
erityisopettajien koulutuksen myötä tapa nähdä asiat eri tavoin kuin muut, ja
työnkuvan kokonaisvaltaisuuden ja laajuuden takia mahdollistuu monesta
näkökulmasta katsominen koulun sisäpuolelta käsin.
Erityisopettajilla on myös taito nähdä
oppilaalla, luokassa tai koulussa oleva ongelma laajasti. Siihen tarvitaan
oikeaa asennetta ja ymmärrystä oppilaiden tilanteen parantamiseksi sekä
uskallusta käyttää omaa asiantuntemustaan haastavissakin tilanteissa. Erityisopettajilla
on myös halu ymmärtää jonkin ilmiön takana olevia asioita. Miksi oppilas
käyttäytyy huonosti tai miksi hän alisuoriutuu.”
HAASTE
MEILLE JOKAISELLE
Ihan
oven takana on ansaittu pieni tauko meille kaikille opettajille ja oppilaille. Haastankin
jokaisen tätä lukeneen opettajan ja rehtorin kannustamaan ja tukemaan sitä haastavaakin oppilasta,
joka haastaa ja provosoi nyt ennen lomaa kaikista eniten tai välitunneilla tapahtuu
sitä ja tätä. Toki en tarkoita sitä, etteikö oppilaan tekemiin virheisiin puututtaisi.
Myönteinen kohtaaminen tarkoittaa sitä, ettei lähdetä syyttelemään, haukkumaan
oppilasta vaan yksinkertaisesti selvitetään asia ja miten toimitaan tilanteessa
toisin seuraavalla kerralla. Jos aikuinen neuvoessaan hyökkää, on vastaus sen mukainen lapselta, joka ei vielä omia tunteitaan osaa säädellä. Se haastava oppilas saattaa jopa jännittää loman
alkua tai on äärimmäisen väsynyt ja sinä olet se turvallinen aikuinen, jota
haastaa. Koskaan emme voi tietää, mitä takana ja taustalla tapahtuu ja saatat
voittaa oppilaan taaksesi myönteisellä vuorovaikutuksellasi. Negatiivisella
kohtaamisella ei ainakaan paranna tilannetta. Eräs psykologiystäväni sanoikin,
että hankalissakin tilanteissa pitäisi muistaa, että me aikuiset ohjaamme
tilannetta kuin tilannetta ja mielellään positiiviseen suuntaan omalla
mallillamme. Saatat pelastaa omalla myönteisellä toiminnallasi ja kohtaamisellasi
yksittäisen oppilaan koko päivän ja jopa viikon!
Jos jokainen miettisi, miten
olla myönteinen tälle haastavalla oppilaalle. Me aikuiset pystymme olemaan
vuorovaikutustilanteissa jo joustavampia kuin lapset ja nuoret ja pystymme
mukautumaan erilaisiin haasteellisiinkin tilanteisiin oppilasta tukien. Mitäs
jos kysyisimme haasteellisessa tilanteessa: Miten voin auttaa sinua? Mitä
sinulle kuuluu? Mikä on hätänä? Mikä sinua helpottaisi?
Toivotankin rentouttavaa lomaa
ja joulun aikaa kaikille!
Sen me kaikki olemme ansainneet.
Tiina
Jos kiinnostaa lukea ja tietää enemmän laaja-alaisen erityisopettajan työn haasteista, vahvuuksista tai käytänteistä yms saat tilattua sen VIP-hintaan 33 euroa tästä linkistä ilman postituskuluja:
https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
Kommentit
Lähetä kommentti