Kysymysmerkkejä alkavaan syksyyn

 

Kysymysmerkkejä syksyyn



 

Lukuvuosi on alkamassa meillä laaja-alaisilla erityisopettajillakin ympäri Suomea. Ja edelleen epätietoisissa ja – määräisessä tilanteessa. Moni meistä miettii, miten tehdä tänä syksynä työnsä. Minä ainakin mietin enkä ole voinut näin huonosti suunnitella tulevaa syksyä kuin tällä hetkellä olen tehnyt. Miten voi suunnitella pidemmälle, koska ei tiedä mitä edessä on ja miten voi lopulta toimia?

 

Ohjeita ja neuvoja


Ohjeita tulee THL:ltä, OKM:lta, OPH:lta ja kunnilta, kouluilta sekä ties mistä. Ohjeita on, jotka eivät anna vastausta siihen, miten me luovimme tässä nykytilanteessa ja varmasti meistä jokainen haluaisi noudattaa opetussuunnitelmaa ja ajatella oppilaan parasta, mutta miten siinä voimme onnistua täysin? Vaikuttaa ainakin hankalalta, mutta parhaamme teemme. Ohjeiden viidakossakin on jo ihan sekaisin saako olla ryhmien kanssa vai eikö saa. Voiko olla samanaikaisopettajana vai eikö saa? Miten toimin konsultoinnin kanssa? Miten arvioin alkavan syksyn oppimisen puutteet omalta osaltani viime keväältä? Yhteistyötähän tarvitaan muiden opettajien kanssa. Miten paljon saa olla opettajakontakteja?  Lisäksi, miten arvioin kiellelliset taidot ja matemaattiset taidot tänä syksynä? Teenkö ne itse vai pitääkö ohjeistaa joku muu tekemään koko luokan arviointeja ja seuloja? Kysymyksiä tuntuu riittävän meillä kaikilla erkoilla tänä syksynä ihan joka lähtöön.


Syksyn käynnistys



Toisaalta meillä on ns huoahdusaikaa reilu viikko, kun käynnistämme työmme. Käymme läpi oppilaiden tuet ja pedagogiset asiakirjat sekä luemme lausunnot, siirrämme vielä opettajille viimeisiä pedagogisia niveltietoja uusista oppilaista ja samalla suunnittelemme syksyä muiden opettajien kanssa tuen tarpeiden kartoittamiseksi lopullisesti. Itse ajattelin alkaa mahdollisesti kohdistaa syksyn alkuun lukiseulat ja mahdolliset matikan arvioinnit. Päässäni olen myös pyöritellyt sitä tekisikö ihan alkusyksyyn yksilöllisiä lukitestauksia ja niiden pohjalta tekisi tukitoimia oppilaille heti näin alkusyksystä keskittyen niihin. Keskitynkö ihan kohdennettuun luki - ja matikanopetukseen alkuunsa? Harjoittelenko luetun ymmärtämistä pienryhmissä vai mitä teen? Jospa se tilanne sitä mukaan muotoutuisi, mitä tuleman pitää ja miten voimme työmme hoitaa. Pelkäksi klinikkaopeksi en itse haluaisi, koska se ei tuota samaa tulosta kuin se laaja-alaisen erityisopettajan työ, jossa vastataan kulloiseenkin tarpeeseen ja selvitetään missä ongelma on luoden uusia parempia ratkaisuja ja tehden uusia tavoitteita oppilaiden omiin ryhmiin ja  luokkiin. 

Täytyy ehdottomasti satsata ensisijaisesti oppilaan kohtaamiseen ja läsnäoloon. Eiköhän tämä tästä meillekin pian selkene, miten työmme parhaimmalla tavalla voimme hoitaa.

Tsemppiä kaikille alkavaa syksyyn!

Pian minulla on pieni yllätys teille kaikille. Se muutaman viikon kuluttua.

 

Tiina


Tästä linkistä kirjani Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa VIP-hintaan 33 euroa ilman lähetyskuluja, jos haluat lukea enemmän laaja-alaisen työstä tai saada  vinkkiä tukea tarvitseville: 

https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Lukivaikeus koulun arjessa