Kysymysmerkkejä alkavaan syksyyn
Kysymysmerkkejä
syksyyn
Lukuvuosi on alkamassa meillä
laaja-alaisilla erityisopettajillakin ympäri Suomea. Ja edelleen epätietoisissa
ja – määräisessä tilanteessa. Moni meistä miettii, miten tehdä tänä syksynä työnsä.
Minä ainakin mietin enkä ole voinut näin huonosti suunnitella tulevaa syksyä
kuin tällä hetkellä olen tehnyt. Miten voi suunnitella pidemmälle, koska ei
tiedä mitä edessä on ja miten voi lopulta toimia?
Ohjeita
ja neuvoja
Ohjeita tulee THL:ltä,
OKM:lta, OPH:lta ja kunnilta, kouluilta sekä ties mistä. Ohjeita on, jotka eivät anna
vastausta siihen, miten me luovimme tässä nykytilanteessa ja varmasti meistä
jokainen haluaisi noudattaa opetussuunnitelmaa ja ajatella oppilaan parasta, mutta
miten siinä voimme onnistua täysin? Vaikuttaa ainakin hankalalta, mutta parhaamme teemme. Ohjeiden viidakossakin
on jo ihan sekaisin saako olla ryhmien kanssa vai eikö saa. Voiko olla
samanaikaisopettajana vai eikö saa? Miten toimin konsultoinnin kanssa? Miten
arvioin alkavan syksyn oppimisen puutteet omalta osaltani viime keväältä?
Yhteistyötähän tarvitaan muiden opettajien kanssa. Miten paljon saa olla opettajakontakteja? Lisäksi, miten arvioin
kiellelliset taidot ja matemaattiset taidot tänä syksynä? Teenkö ne itse vai
pitääkö ohjeistaa joku muu tekemään koko luokan arviointeja ja seuloja?
Kysymyksiä tuntuu riittävän meillä kaikilla erkoilla tänä syksynä ihan joka lähtöön.
Syksyn
käynnistys
Toisaalta meillä on ns
huoahdusaikaa reilu viikko, kun käynnistämme työmme. Käymme läpi oppilaiden
tuet ja pedagogiset asiakirjat sekä luemme lausunnot, siirrämme vielä opettajille viimeisiä pedagogisia niveltietoja
uusista oppilaista ja samalla suunnittelemme syksyä muiden opettajien kanssa tuen tarpeiden kartoittamiseksi lopullisesti. Itse
ajattelin alkaa mahdollisesti kohdistaa syksyn alkuun lukiseulat ja mahdolliset matikan arvioinnit.
Päässäni olen myös pyöritellyt sitä tekisikö ihan alkusyksyyn yksilöllisiä
lukitestauksia ja niiden pohjalta tekisi tukitoimia oppilaille heti näin
alkusyksystä keskittyen niihin. Keskitynkö ihan kohdennettuun luki - ja matikanopetukseen alkuunsa? Harjoittelenko luetun ymmärtämistä pienryhmissä vai mitä teen? Jospa se tilanne sitä mukaan muotoutuisi, mitä
tuleman pitää ja miten voimme työmme hoitaa. Pelkäksi klinikkaopeksi en itse
haluaisi, koska se ei tuota samaa tulosta kuin se laaja-alaisen erityisopettajan
työ, jossa vastataan kulloiseenkin tarpeeseen ja selvitetään missä
ongelma on luoden uusia parempia ratkaisuja ja tehden uusia tavoitteita oppilaiden omiin ryhmiin ja luokkiin.
Täytyy ehdottomasti satsata
ensisijaisesti oppilaan kohtaamiseen ja läsnäoloon. Eiköhän tämä tästä
meillekin pian selkene, miten työmme parhaimmalla tavalla voimme hoitaa.
Tsemppiä kaikille alkavaa syksyyn!
Pian minulla on pieni yllätys
teille kaikille. Se muutaman viikon kuluttua.
Tiina
Tästä linkistä kirjani Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa VIP-hintaan 33 euroa ilman lähetyskuluja, jos haluat lukea enemmän laaja-alaisen työstä tai saada vinkkiä tukea tarvitseville:
https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
Kommentit
Lähetä kommentti