Oppilaan kohtaaminen on välittämistä
Oppilaan
kohtaaminen on välittämistä
Miksi
me olemme opettajia? Olemme kaikki opettajia, koska haluamme tukea ja auttaa
oppilaita kehittymään, oppimaan ja kasvamaan omalla polullaan. Tätä työtä ei jaksa tehdä, jos ei välitä oppilaista. Teemme siinä
yhteistyötä vanhempien kanssa ja tarvittaessa muiden kuten oppilashuoltoväen
kanssa. Oppilas tarvitsee meitä varsinkin, kun hänellä on haasteita
koulunkäynnissä ja tai oppimisessa. Ennen vanhaan opettajat olivat vain
opettamassa oppiainetta ja siinäpä ne tärkeimmät olivatkin. Jos oppilas tuli
myöhässä saatettiin vaatia selitystä myöhästymiselle koko luokan kuulleen tai
rangaista ilman kaksin keskustelua. Mistäpä sitä tietää oliko Kallella edes
ruokaa aamulla kaapissa tai kukaan kotona herättämässä? Aika karua tulla
kouluun, jos on muutenkin vaikeaa ja tilannetta hankaloitetaan koulussa. Mukavampi
tulla kouluun, jos vastassa olevan opettaja sanoo ”Kiva, kun tulit” ja jos
tarvetta on asiasta keskustella, se tehdään kaksin myöhemmin. Nykyään vaaditaan
taitoa kohtaamiselle. Itse en osaisi edes kuvitella työtäni siten, etten kannustaisi
ja antaisi positiivista palautetta oppilaille. Mitä vaikeampaa oppilaalla on,
sitä enemmän hän meidän kannustustamme tarvitsee. Eihän unohdeta sitä. 😊 Ikävän rangaistuspuhuttelukulttuurin
aika lienee ohi eikä se ole kovin tehokaskaan käytäntö, koska olisi jo toiminut, mutta tiedämme sen vain lisäävän huonoa käytöstä. Tuetaan siis myönteisillä asioilla myönteistä käytöstä eli toimitaankin
päinvastoin.
Opehuone
Opettajahuoneissakin
vallitsee nykyään ratkaisukeskeinen oppilaiden ja luokkien tilanteisiin
ratkaisuja hakeva työote. Oppilaita arvostava ja entistä parempia ratkaisuja
hakeva keskustelu opettajien välillä ja opettajainhuoneissa vie parhaiten
oppilaan ja luokkien kehitystä parempaan suuntaan. Negatiivinen ongelmissa
rypevä keskustelu ei auta ketään ja väsyttää itse opettajaa ja kollegoita. Paras
tapa ohjata oppilaan negatiivista käytöstä myönteiseen suuntaan on antaa
positiivista palautetta pienestäkin onnistumisesta, samoin koko luokkaa.
Erityisopettajan
taitolaji
Yksi erityisopettajiin liittyvä tärkeä
ominaisuus on aina ollut oppilaiden kohtaamisen taito ja vuorovaikutus heidän
kanssaan. On suuri merkitys sillä, miten palautteen annamme ja oppilaan
kohtaamme. Tätä on saatu levitettyä nyt positiivisen pedagogiikan voimin kaikkiin
kouluihin. Positiivinen pedagogiikka ei tarkoita rajattomuutta ja sitä, ettei
olisi sääntöjä. Päinvastoin oppilaat tarvitsevat myös struktuureja, koska pelkkä
myönteisyys harvoin riittää. Turvallisuutta tuodaan oppilaille ja luokille myös
struktuurien avulla. Se ei taas tarkoita negatiivista kuria. Pian julkaistavassa
kirjassani Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja lisää struktuureista ja struktuurilistoista.
Opetellaan, jos ei osata
Kohtaamisen taitoa voi oppia, ja sitä voidaan opettaa myös
oppilaille. Sillä tuetaan luokan työrauhaa, oppimista ja motivaatiota. Oppilaat
aistivat nopeasti aikuisten antaman epäaidon palautteen. Sillä, miten
palautteen antaa ja miten oppilaan kohtaa, on suuri merkitys. Oppilaat ovat
monta tuntia koulussa joka päivä, myös se haastava oppilas. Kuvittele, miten
oppilaan hyvinvointiin ja oppimiseen vaikuttaa se, jos hänen niskaansa
kuormataan pelkästään negatiivista palautetta. Jokainen oppilas tarvitsee
arvostamista ja lämmintä kohtaamista, samoin kokonaiset luokat.
Erilainen, ne sanoo että mä oon erilainen
Mutta ne sanoo, että kaikki on erilaisia,
mutta miksi ne sanoo sitä vaan mulle.
Ne sanoo, että musta näkee että mä oon erilainen,
Mä puhun erilailla, mä kuulemma käyttäydyn eritavalla,
Mun hiukset on erilaiset, ne sanoo mä en kuulu joukkoon,
Mutta kukapa kuuluu tässä yhteiskunnassa?
Ne sanoo että erilaisuus on rikkaus,
mutta silti repii meitä kahtia mielipiteillä.
Kaikki samanarvoisia.
Kaikilla sama mahdollisuus menestyä.
Mutta jos oot etniseltä taustaltaan ”muukalainen”,
sulle se on vaikeampaa.
Hassua eikö,
toi just kumos samanarvoisuuden.
Ne sanoo mä yliajattelen,
mutta miten mä voin yliajatella?
Jos mun pitää aina tehdä tuplasti töitä
ja aina todistaa, että mä oon samanarvonen
ja yhtä arvokas ku muut.
ja sen arvoinen, että mulle voi antaa mahdollisuuden.
Oi sitä se ennakkoluuloisuus tuo!
Kuulkaas…
Erilainen.
Ne sanoo, että mä oon erilainen.
Mä sanon, että mä oon ylpeesti erilainen.
-Hawa Sesay
Koronakoulu
Koronakoulu ei ole raskas meille opettajille pelkästään , vaan se on sitä
myös oppilaille. Helpotetaan me opettajat heidän oloaan positiivisen palautteen
ja kohtaamisen voimin.
Haastankin jokaisen opettajan joka päivä antamaan positiivista
palautetta sille haastavimmallekin oppilaalle ihan pienestä jutusta. Usko pois, se
kantaa hedelmää!
Mukavaa alkanutta lukukautta 2021!
Tiina 😊
Kirjoissani lisää erityisopettajan työstä ja pedagogisesta tuesta. Alla linkit vip-hintoihin.
Kommentit
Lähetä kommentti