Syksyn aloitus ja yhteistyö koulussa
Jännitystä ilmassa
Tankarin majakka, Kokkola 2021
Uskomatonta! Muuta ei voi
todeta, kun ajattelee miten nopeaa tämä aurinkoinen ja lämmin kesäloma meni ohi
ja arki alkaa kuumottavasti lähentyä. Meillä kaikilla on mielessä taas se, miten
aloittaa ja mistä aloittaa koulupäivät. Meillä laaja-alaisilla ne vähän
poikkeavatkin muista, mutta uskokaa tai älkää, tekemistä ja hommaa riittää,
jotta opetus, tuki ja se tärkeä yhteistyö koulun sisällä saadaan käyntiin. Ne
ensimmäiset päivät ovat tunnetusti vähän hakusalla ja sekavia. Vaikka tätä
työtä itsekin olen tehnyt yli 20v, on syksy aina yhtä jännittävää. Uudet oppilaat,
uusia opettajia ja koulunkäynnin ohjaajia, joskus uusi rehtorikin. Minulla
itselläni vaihtuu koulu yläkoulusta alakouluun, joten muutos on normaalia
syksyäni suurempi. Ihan kaikki muuttuu. Vähän kuin ensimmäistä vuottaan alkaisi taas opettajana. Täytyy tutustua koulun tämänhetkiseen toimintakulttuuriin, kaikkiin
opettajiin ja ohjaajiin, rehtoriin ja siihen tärkeimpään eli oppilaisiin.
Kaikki on uutta. Jännittää ihan tosissaan! Perhosia on vatsassa, mutta positiivisia sellaisia ja odotan ihan innolla koulun alkua.
Normaalisti varmasti meillä useimmilla laaja-alaisilla erityisopettajilla
on sanottavaa kaikille ensimmäisenä päivänä kokouksissa, minä vältyn pitkästä
aikaa siltä ja olen ihan kuunteluoppilaana. Kerrankin saa olla ihan hiljaa. Normi syksynä tulee käytyä vesossa tai kokouksissa läpi tukeen liittyviä
tarvittavia seikkoja, ilmoiteltua pedagogisten asiakirjojen päivitysten
ajankohtia ja mahdollisia asiakirjapajojen päiviä yms. Itse yleensä jo
touko-kesäkuussa käyn rehtorin kanssa läpi onko tarvetta kerrata koulussa kaikkien kanssa vaikkapa
samanaikaisopetusta, kohtaamista, eriyttämistä tai mikä milloinkin on koulun
tarve. Yhteistyötä ja tarkkaa silmää tarvitaan kokoajan sekä erityisesti sitä
kokonaisuuden hallintaa, mitä koulu ja tuen toimiminen tarvitsee. Lisäksi on
yleisopetuksen koulunkäynninohjaajien lukujärjestyksen tekoa ja loppujen
integrointien suunnittelua ja läpikäymistä. Ja aina, siis aina tulee yllätyksiä ja niitä kuuluisia akuutteja tilanteita, joita arkemme on täynnä. Eli sitä oikeaa kaavaa laaja-alaisten alkuun ei ole olemassakaan vain suuntaa antavia vinkkejä.
Uusi
alku
Valkohieta 2021, Kokkola
Tavallaan voisimme joka syksy ajatella sen olevan uusi alku. Miten ajattelin aloittaa? Sännätä opettamaan? Ei se taida laaja-alaiselta onnistua varsinkaan uusien oppilaiden kanssa saati uudessa koulussa. Joka syksy istun rauhassa alas kaikkien opettajien kanssa ensimmäisellä ja toisellakin viikolla riippuen opettajien määrästä, käymme läpi oppilaat ja itse olenkin tänä syksynä vain se kuunteleva osapuoli vaihtaen tietenkin ajatuksia. Yleensä olen se, joka kertoilee opettajille oppilaiden tuen tarpeista tunneilla, kokeissa ja yhdessä suunnitellaan yhteistyökuviot. Tottahan toki samalla nytkin suunnittelemme, miten aloitamme yhdessä kulloisenkin luokan kanssa. Tärkeää on kuitenkin luoda yhdessä pohja tulevan lukuvuoden yhteistyölle. Yhteistyön luominen ja hyvä vahva pedagoginen perusta joka luokkaan tarvitsee alussa aikaa istua rauhassa alas. Jokaisen opettajan tehtävänä on tukea, joten sitä tehtävää täytyy pohjustaa ja suunnitella hyvin, jotta se tuki luokassa toimisi mahdollisimman hyvin. Ennen jokaista tapaamista luen läpi luokan pedagogiset asiakirjat ja lausunnot yms, jotta olen vähän edes mukana siinä, mitä on tulossa ja pystyn paremmin ajatusten vaihtoon opettajan kanssa. Vaikka kuulostaa paljolta ajallisesti, se kannattaa kun ajattelee pidemmälle lukuvuotta eikä lähdetä vain soitellen sotaan. Tällä luodaan pohjaa myös laaja-alaisen erityisopettajan niin tärkeälle tukimuodolle kuin pedagogiselle konsultaatiolle koulun sisällä muille kuten opettajille ja rehtorille sekä ohjaajille. Tällä päästään paremmin ennalta ehkäisemään turhia tukitoimia ja miettimään järkevästi resurssien jakoa. Lisäksi istun alas myös ennen joulua rauhassa jokaisen opettajan kanssa. Tiedän kouluja, joissa vastaavaa tehdään useamminkin. Hulluahan ja oikeaa resurssien hukkaamista vain heittäytyä opettamaan kunnon suunnitelmallista pohjaa. Tämä on kuitenkin seikka, joka on tärkeää tuoda esiin rehtoritasolla, jotta se ymmärretään myös koko koulussa. Jotta inklusiivinen koulu toimii, tarvitaan johdon tuki, mutta tarvitaan myös laaja-alaisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen ja kaikkien yhteistyö.
Haluan myös päästä näkemään konkreettisesti oppilaat työssään ja lähden aina jokaiseen uuteen luokkaan seuraamaan oppilaita työssään, jotta pääsemme opettajan kanssa myös yhdessä suunnittelemaan tukitoimia luokkaan oppilaiden edun mukaisesti. Tällöin myös jatkossa luokan ja opettajan tukeminen helpottuu, kun tunnen kaikki oppilaat. Pystyn myös luomaan kokonaiskuvan koulusta auttaen tällä samalla myös rehtoria työssään. Parin ensimmäisen viikon aikana teen myös tarvittavat seulat ja alan tehdä myös tarvitseville yksilöllisiä luki- ja matematiikan arviointeja/ testauksia, jotta tuki varmasti kohdentuu oikein, jotta oppilas saa mahdollisimman hyvän itselleen soveltuvan tuen jatkossakin eikä tule mutuna tehtyjä päätöksiä. Tämän kokonaisuuden jälkeen pystyn miettimään laajemmin työtäni, resurssien jakoa mahdollisimman tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Lukujärjestys alkaa muokkautua viikko viikolta aina tarpeen mukaan eikä yksikään viikko ole samanlainen. Osa oppilaista tarvitsee kohdennettua eli kuntouttavaa opetusta, oppiaineet tulee samanaikaisopetuksena haastavissa kohdissa yms. Pohdittavaa on, miten toimia ja kuinka pitkään missäkin on. Kaikki riippuu aina tarpeesta ja se, mikä tukee oikein oppilasta.
Lisää ajatuksia oppilaiden tukemisesta ja ala -sekä yläkoulujen vuosikellomallit löytyvät kirjastani Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja. Lisäksi aiheesta voi keskustella lisää facebookissa Laaja-alaiset erityisopettajat ja kehittäminen- joka on suunnattu laajiksille, rekseille ja opettajille sekä muille, jotka vaikuttavat laaja-alaisten arkeen ja haluavat kehittää koulun toimintakulttuuria nykyaikaan ja toimivampaan suuntaan.
Ihanaa ja antoisaa alkavaa lukuvuotta ihan jokaiselle!
Kirjaani saa VIP-hinnalla tästä linkistä 31 euroa ja ilman
lähetyskuluja.
https://www.ps-kustannus.fi/6911
Hyvä avaus syyskauteen! Oiva muistilista, myös rehtorille. Kiitos Tiina avaavista kirjoituksista, kun itselle ei erkka ole omaa asiantuntijuutta, mutta rehtorina joka päivä läsnä työnkuvassa.
VastaaPoista