Syksyn aloitus ja yhteistyö koulussa

 Jännitystä ilmassa


 Tankarin majakka, Kokkola 2021


Uskomatonta! Muuta ei voi todeta, kun ajattelee miten nopeaa tämä aurinkoinen ja lämmin kesäloma meni ohi ja arki alkaa kuumottavasti lähentyä. Meillä kaikilla on mielessä taas se, miten aloittaa ja mistä aloittaa koulupäivät. Meillä laaja-alaisilla ne vähän poikkeavatkin muista, mutta uskokaa tai älkää, tekemistä ja hommaa riittää, jotta opetus, tuki ja se tärkeä yhteistyö koulun sisällä saadaan käyntiin. Ne ensimmäiset päivät ovat tunnetusti vähän hakusalla ja sekavia. Vaikka tätä työtä itsekin olen tehnyt yli 20v, on syksy aina yhtä jännittävää. Uudet oppilaat, uusia opettajia ja koulunkäynnin ohjaajia, joskus uusi rehtorikin. Minulla itselläni vaihtuu koulu yläkoulusta alakouluun, joten muutos on normaalia syksyäni suurempi. Ihan kaikki muuttuu. Vähän kuin ensimmäistä vuottaan alkaisi taas opettajana. Täytyy tutustua koulun tämänhetkiseen toimintakulttuuriin, kaikkiin opettajiin ja ohjaajiin, rehtoriin ja siihen tärkeimpään eli oppilaisiin. Kaikki on uutta. Jännittää ihan tosissaan! Perhosia on vatsassa, mutta positiivisia sellaisia ja odotan ihan innolla koulun alkua. 



Veso-päivät

                                                Varvi, Kokkola 2021


Normaalisti varmasti meillä useimmilla laaja-alaisilla erityisopettajilla on sanottavaa kaikille ensimmäisenä päivänä kokouksissa, minä vältyn pitkästä aikaa siltä ja olen ihan kuunteluoppilaana. Kerrankin saa olla ihan hiljaa. Normi syksynä tulee käytyä  vesossa tai kokouksissa läpi tukeen liittyviä tarvittavia seikkoja, ilmoiteltua pedagogisten asiakirjojen päivitysten ajankohtia ja mahdollisia asiakirjapajojen päiviä yms. Itse yleensä jo touko-kesäkuussa käyn rehtorin kanssa läpi onko tarvetta kerrata koulussa kaikkien kanssa vaikkapa samanaikaisopetusta, kohtaamista, eriyttämistä tai mikä milloinkin on koulun tarve. Yhteistyötä ja tarkkaa silmää tarvitaan kokoajan sekä erityisesti sitä kokonaisuuden hallintaa, mitä koulu ja tuen toimiminen tarvitsee. Lisäksi on yleisopetuksen koulunkäynninohjaajien lukujärjestyksen tekoa ja loppujen integrointien suunnittelua ja läpikäymistä. Ja aina, siis aina tulee yllätyksiä ja niitä kuuluisia akuutteja tilanteita, joita arkemme on täynnä. Eli sitä oikeaa kaavaa laaja-alaisten alkuun ei ole olemassakaan vain suuntaa antavia vinkkejä. 



Uusi alku


                                       Valkohieta 2021, Kokkola


Tavallaan voisimme joka syksy ajatella sen olevan uusi alku. Miten ajattelin aloittaa? Sännätä opettamaan? Ei se taida laaja-alaiselta onnistua varsinkaan uusien oppilaiden kanssa saati uudessa koulussa. Joka syksy istun rauhassa alas kaikkien opettajien kanssa ensimmäisellä ja toisellakin viikolla riippuen opettajien määrästä, käymme läpi oppilaat ja itse olenkin tänä syksynä vain se kuunteleva osapuoli vaihtaen tietenkin ajatuksia. Yleensä olen se, joka kertoilee opettajille oppilaiden tuen tarpeista tunneilla, kokeissa ja yhdessä suunnitellaan yhteistyökuviot. Tottahan toki samalla nytkin suunnittelemme, miten aloitamme yhdessä kulloisenkin luokan kanssa. Tärkeää on kuitenkin luoda yhdessä pohja tulevan lukuvuoden yhteistyölle. Yhteistyön luominen ja hyvä vahva pedagoginen perusta joka luokkaan tarvitsee alussa aikaa istua rauhassa alas. Jokaisen opettajan tehtävänä on tukea, joten sitä tehtävää täytyy pohjustaa ja suunnitella hyvin, jotta se tuki luokassa toimisi mahdollisimman hyvin. Ennen jokaista tapaamista luen läpi luokan pedagogiset asiakirjat ja lausunnot yms, jotta olen vähän edes mukana siinä, mitä on tulossa ja pystyn paremmin ajatusten vaihtoon opettajan kanssa.  Vaikka kuulostaa paljolta ajallisesti, se kannattaa kun ajattelee pidemmälle lukuvuotta eikä lähdetä vain soitellen sotaan. Tällä luodaan pohjaa myös laaja-alaisen erityisopettajan niin tärkeälle tukimuodolle kuin pedagogiselle konsultaatiolle koulun sisällä muille kuten opettajille ja rehtorille sekä ohjaajille. Tällä päästään paremmin ennalta ehkäisemään turhia tukitoimia ja miettimään järkevästi resurssien jakoa. Lisäksi istun alas myös ennen joulua rauhassa jokaisen opettajan kanssa. Tiedän kouluja, joissa vastaavaa tehdään useamminkin. Hulluahan ja oikeaa resurssien hukkaamista vain heittäytyä opettamaan kunnon suunnitelmallista pohjaa. Tämä on kuitenkin seikka, joka on tärkeää tuoda esiin rehtoritasolla, jotta se ymmärretään myös koko koulussa. Jotta inklusiivinen koulu toimii, tarvitaan johdon tuki, mutta tarvitaan myös laaja-alaisen erityisopettajan pedagoginen osaaminen ja kaikkien yhteistyö.


 Mitäs sitten?





Haluan myös päästä näkemään konkreettisesti oppilaat työssään ja lähden aina jokaiseen uuteen luokkaan seuraamaan oppilaita työssään, jotta pääsemme opettajan kanssa myös yhdessä suunnittelemaan tukitoimia luokkaan oppilaiden edun mukaisesti. Tällöin myös jatkossa luokan ja opettajan tukeminen helpottuu, kun tunnen kaikki oppilaat. Pystyn myös luomaan kokonaiskuvan koulusta auttaen tällä samalla myös rehtoria työssään. Parin ensimmäisen viikon aikana teen myös tarvittavat seulat ja alan tehdä myös tarvitseville yksilöllisiä luki- ja matematiikan arviointeja/ testauksia, jotta tuki varmasti kohdentuu oikein, jotta oppilas saa mahdollisimman hyvän itselleen soveltuvan tuen jatkossakin eikä tule mutuna tehtyjä päätöksiä. Tämän kokonaisuuden jälkeen pystyn miettimään laajemmin työtäni, resurssien jakoa mahdollisimman tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti. Lukujärjestys alkaa muokkautua viikko viikolta aina tarpeen mukaan eikä yksikään viikko ole samanlainen. Osa oppilaista tarvitsee kohdennettua eli kuntouttavaa opetusta, oppiaineet tulee samanaikaisopetuksena haastavissa kohdissa yms. Pohdittavaa on, miten toimia ja kuinka pitkään missäkin on. Kaikki riippuu aina tarpeesta ja se, mikä tukee oikein oppilasta. 


Lisää ajatuksia oppilaiden tukemisesta ja ala -sekä yläkoulujen vuosikellomallit löytyvät kirjastani  Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja. Lisäksi aiheesta voi keskustella lisää facebookissa Laaja-alaiset erityisopettajat ja kehittäminen- joka on suunnattu laajiksille, rekseille ja opettajille sekä muille, jotka vaikuttavat laaja-alaisten arkeen ja haluavat kehittää koulun toimintakulttuuria nykyaikaan ja toimivampaan suuntaan.

 


 

Ihanaa ja antoisaa alkavaa lukuvuotta ihan jokaiselle!

 

Kirjaani saa VIP-hinnalla tästä linkistä 31 euroa ja ilman lähetyskuluja.

 

https://www.ps-kustannus.fi/6911







Kommentit

  1. Hyvä avaus syyskauteen! Oiva muistilista, myös rehtorille. Kiitos Tiina avaavista kirjoituksista, kun itselle ei erkka ole omaa asiantuntijuutta, mutta rehtorina joka päivä läsnä työnkuvassa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille