Lukivaikeuden arviointiprosessimalli
Lukivaikeuden arviointiprosessimalli
Minulta on usein kysytty Kokkolan sivistystoimen ja
Soiten eli Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja
terveyspalvelukuntayhtymän yhteistyönä suunnittelemaa suositusta lukivaikeuden
arviointiprosessimallista maakunnassamme Keski-Pohjanmaalla. Päätin kyselyjen
vuoksi avata asiaa myös blogissani. Olemme esitelleet yhdessä asiaa myös
teamsin välityksellä keväällä ja syksyllä 2021 ja itse allekirjoittaneena olen vastannut
kysymyksiin omissa koulutuksissani.
Mistä yhteistyömme alkoi ja
ketä siihen kuului?
Suomen
erilaisten oppijoiden liitto teki kyselyn keväällä 2019 lukivaikeuksien
arviointien tekemisestä alueella. Käsitykseni mukaan sama kysely on tehty kaikille
alueille. Se paljasti tarpeen selkeyttää ja luoda yhtenäistä käytäntöä
lukivaikeuksien arviointiin kuntayhtymä Soiten alueen sote-palveluiden ja
sivistystoimen yhteistyönä.
Mukana
olivat kukin omalla panoksellaan ja omassa toimessaan mm foniatri, soitesta johtava psykologi ja psykologi, perhekeskuspalveluiden ylilääkäri, koulupsykologi, laaja-alainen erityisopettaja, puheterapeutti, kehittämispäällikkö jne. Lisäksi mallia kierrätettiin laajasti maakunnassa alueen
erityisopettajilla peruskoulun osuutta tehtäessä ja nivelvaiheesta esiopetukseen
oli mukana lukemassa ja antamassa tietoja varhaiskasvatuksen erityisopettaja. Taas nivelvaiheesta
toiselle asteelle käytiin keskustelua ammatillisten erityisopettajien ja lukion
erityisopettajan kanssa.
Tankarin majakkasaari Kokkolan edustalla kesällä 2021.
Miksi suositus tehtiin ja koetaan tärkeäksi?
Päädyimme
aloittamaan peruskoulun lukivaikeuksia koskevan arviointimallin tekemisestä,
koska sillä on väestötasolla suurin vaikuttavuus oppimisvaikeuksien ja niiden
seurannaisvaikutusten ennaltaehkäisyssä sekä lasten ja nuorten hyvinvoinnin
lisäämisessä. Kun lukivaikeudet tunnistetaan jo peruskoulussa ja ennen sitä
mahdolliset lukiriskit esikoulussa, saadaan vähennettyä niiden aikuisten määrää
joiden tunnistamaton lukivaikeus on haitannut myöhemmin opiskelu- ja työuraa sekä aiheuttanut
mahdollisesti psyykkistä kuormitusta. Kun tämä tunnistamisprosessi toimii kapea-alaisempien
lukivaikeuksien kohdalla, seuloutuvat esiin myös laaja-alaisemmat
kehitykselliset oppimisvaikeudet mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Edelleen jää vielä liian paljon tunnistamattomia oppimisen vaikeuksia, jotka haittaavat lasten
ja nuorten koulunkäyntiä lieveilmiöineen, joten koimme asian ja prosessimallin teon todella tärkeäksi.
Mitä olemme tehneet?
Suosituksen
ja arviointimallin lisäksi pidimme Keski-Pohjanmaan erityisopettajille,
koulupsykologeille ja rehtoreille sekä soiten lasten ja nuorten kanssa toimiville
lukiseminaarin tammikuussa 2020. Täällä kerroimme kaikille mallista ja kävimme
siitä kaikkien kanssa yhteistä keskustelua, jonka pohjalta loimme lopullisen
arviointimallin sekä sen nivoutumisesta terveydenhuoltoon ja erikoissairaanhoidon
palveluihin. Lisäksi oli koulutus arvioinnista, testeistä ja lukituesta. Koska laaja-alaisempien kehityksellisten häiriöiden ja oppimisen
vaikeuksien kuntoutuksen suunnittelussa ja seurannassa tarvitaan myös
terveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluita eikä pelkkä koulun puoli yksinään riitä.
Prosessikaaviossa on kuvattu oppilaan
polkua varhaiskasvatuksesta esiopetuksen kautta peruskoulun loppuun sekä
oppimisvaikeuksien tunnistamista, toteamista ja tukitoimenpiteitä
esiopetuksessa ja peruskoulussa. Lisäksi kuvataan prosessin etenemistä
vastaavien ikäluokkien kohdalla Soiten perusterveydenhuollon palveluissa ja
erityispalveluissa.
Lukiarviointiprosessista
erityisopettajan työssä
Kouluissa
laaja-alaiset erityisopettajat tekevät lukemisen ja kirjoittamisen/luki seulontoja
ja yksilöllisempi lukemisen ja kirjoittamisen/luki arviointeja ja testejä.
Niiden perusteella tehdään tukitoimet kouluun sekä seurataan tukitoimien
toimivuutta. Usein koulun tukitoimet,
kuten laaja-alaisten erityisopettajien antama yksilöllinen ja kohdennettu
lukiopetus/ lukikuntoutus, kompensaatio- ja apukeinojen sekä lukitukikeinojen hyödyntäminen
ovat riittäviä tukitoimenpiteitä lukivaikeuden kanssa pärjäämiseen. Mikäli koulun tukitoimet eivät riitä, ollaan
yhteydessä koulupsykologiin, joka tarvittaessa tekee oppilaalle tutkimuksia
laajemmin. Mikäli hän huomaa lisätutkimuksen tarvetta jatkaa erityissairaanhoito
omalla osuudellaan. Koulussa on tärkeää suunnitella oikein kohdennettu tuki. Mikäli se
rullaa ja saadaan hyvin toimimaan ajoissa, vältämme turhia putoamisia oppimisessa ja muita lieveilmiöitä, joita selvittämättömät lukivaikeudetkin aiheuttavat
kuten käytöksen haasteita yms. Olemme siis tärkeä asian äärellä, koska lapsen ja
nuoren etu edellä on kuljettava. Mitä varhemmin puutumme, sitä toimivampaa tuki
on. Lisäksi lukitukea suunnitellessa
tulee huomioida toiminnanohjauksen tuki, jota yleensä moni lukivaikeuksinen
tarvitsee lukituen lisäksi. Nimittäin, jos tuet vain yhtä asiaa ja jätät toisen
asian tukematta, tuoli heiluu eikä tuki toimi.
Yksilöllisestä
kuntoutuksesta/kohdennetusta lukiopetuksesta erityisopettajan työssä, lukiarviointien/lukitestien
tekemisestä, testeistä, tukitoimista (lukituki, struktuurit, toiminnanohjaus,
eriyttäminen) ja lukituesta oppitunneilla löytyy asiaa jne ja tietoa kirjastani
Laaja-alaisen erityisopettajan käsikirja.
Mitä muuta on sovittu?
Sovimme myös seminaarissa, että
lukivaikeus ja siihen suunniteltu tuki tulee selkeästi dokumentoida. Esimerkiksi
Kokkolassa tämä tehdään wilma-järjestelmään erilliseen lukilausunto-pohjaan.
Lisäksi tärkeää on tietojen siirtyminen nivelvaiheelta toiselle, esiopetuksesta
peruskouluun, alaluokilta yläluokille, yläluokilta toisen asteen opetukseen ja
niiden tietojen siirtoon eli pedagogisen tiedon siirtoon tulee kiinnittää
erityistä huomiota. Myös prosessien sujuvuuden sekä
ennen kaikkea lapsen ja nuoren edun kannalta on huomiota kiinnitettävä myös
tietojen kulkuun opetuksen ja terveydenhuollon palveluiden toimijoiden välillä.
Lisäksi, kun lapsi tai nuori tulee tutkimuksiin terveydenhuoltoon on tärkeää,
että hänen mukanaan tulee myös tieto koulussa tehdyistä lukitutkimuksista ja sekä
tieto, millaista tukea on annettu. Vastaavasti
on tärkeää, että terveydenhuollon puolella tehtyjen tutkimusten tiedot ja
suositukset ovat käytettävissä opettajilla. Tämä kaikki edellyttää myös hyvää
yhteistyötä vanhempien kanssa ja erilaisten tilanteiden vaatimien
lupakäytänteiden ja tietosuojan huomioimista.
Yhteistyössä on voimaa
Yhteistyö
Soiten väen kanssa on ollut itselleni silmiä avaavaa, antoisaa ja opettavaista. Suosittelen
kaikille tahoille vastaavaa yhteistyötä. Sillä tuemme alueidemme lapsia ja
nuoria paremmin. Lisäksi ymmärrämme toistemme työtä paremmin ja se tuo myös lisää
voimaa ja mahdollisuuksia lasten ja nuorten eduksi. Jatkoakin seuraa, koska olemme yhdessä jo suunnitelleet jatko- ja seurantaseminaarin tulevalle helmikuulle 2022. Toivottavasti koronatilanne sen mahdollistaa eikä siirtoa edemmäksi tarvita.
Hyvää yhteistyön uutta vuotta 2022 kaikille!
Jos
olet kiinnostunut kirjastani Laaja-alaisen erityisopettajan käsikirja, saat sen
tällä linkillä VIP-hintaan ilman lähetyskuluja tai laittamalla minulle
messenger-viestin.
https://www.ps-kustannus.fi/6911
Kommentit
Lähetä kommentti