Lukion erityisopettajan arkipäivää
Lukion erityisopettajan
arkipäivää
Siirryin joulukuussa lukion erityisopettajaksi Kokkolan suomalaiseen lukioon sekä Kokkolan
aikuis- ja ammattilukioon. Olen aiemmin toiminut noin kuusi vuotta sivutoimisena lukioissa, mutta nyt ihan täyspäiväisenä vuosityöajalla. Olen
todella nauttinut työstäni, nuorten kohtaamisesta ja miten ihanasti uudet
kollegani ovat ottaneet minut vastaan. Paikka tuli yllättäen auki enkä
miettinyt hetkeäkään. Kuulin erään sanovan sen olen vain kliinistä työtä. Silloin
ei kyllä tiedä, miten upeita kohtaamisia lukiossa on nuorten kanssa ja kuinka
monipuolista se nykyään on. Tosin en kysynyt, mitä hän kliinisellä tarkoitti,
oliko käsitys lukion erityisopettajasta ihan vain testauskoneena? Parasta päivissä on,
kun opiskelijat kiittävät lähtiessään tapaamisesta. Mutta totta toinen puoli. Valitettavasti on vielä lukioita, joissa erityisopettaja ei juurikaan ehdi tukea. Aika kuluu YTL:n lausuntojen takia testaukseen eikä siihen tärkeimpään eli oppimisen tukeen jää juuri aikaa eli lukiolaki ei toteudu.
Lukiolaissa on nykyään
kirjattuna mm.
”Opiskelijalla, jolla on
kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia
suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada erityisopetusta ja muuta oppimisen
tukea yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön
yhteistyönä.
Tuen
tarvetta tulee arvioida opintojen alussa sekä säännöllisesti opintojen
edetessä. Tukitoimet kirjataan opiskelijan pyynnöstä opiskelijan
henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan.
Opiskelijan oikeudesta opiskelun edellyttämiin avustajapalveluihin, erityisiin apuvälineisiin ja muihin palveluihin säädetään erikseen.”
Täytyy muistaa, että tuetun opiskelijan minäkäsitys ja itsetunto voivat paremmin. Sehän on sitä paljon puhuttua hyvinvointia. Jos joku kommentoi, ettei lukiossa tarvita tukea, voidaan kysyä miksei? Esimerkiksi lukivaikeus tai ADHD eivät ole älykkyyttä vähentäviä. Näillä opiskelijoilla on erilainen tapa hahmottaa asioita. Pelkästään sen vuoksi tarvitaan erityisopettajia lukioissa tasoittamaan tietä. Se ei tarkoita, että helpotetaan vaan mietitään asioita hieman toisin.
Nyt
siis ollaan lukion erityisopettajana. Minulle on tullut muutamia viestejä enkö
voisi kirjoittaa blogiini lukion erityisopettajan työstä jotain, koska se on
useille aika vierasta. Lupasin jossain vaiheessa kokeilla. Ja nyt aloitan. 😊
Päiväni ovat todella monipuolisia ja vaihtelevia. Välituntisin tulee kuunneltua ja keskusteltua opettajien kanssa nuorista kuten peruskoulussakin toimitaan. Monia juttuja on saatu jo yhdessä eteenpäin. Yhteistyötä tarvitaan nykyään lukiossakin. Vuoden alussa me kaikki Kokkolan lukioiden erityisopettajat yhdessä uudistimme oppimissuunnitelmapohjia siten, että myös toiminnanohjauksen tuki lukituen lisäksi huomioidaan oppitunneilla. Tottahan on, ettei monenkaan nuoren toiminnanohjaus yhtäkkiä ole valmis siirryttäessä peruskoulusta toiselle asteelle, vaikka joskus tuntuu, että näin kuvitellaan. Teimme valmislauseita tukitoimiin, jotka nopeuttavat ja helpottavat toivon mukaan oppimissuunnitelmien tekoa ja nyt niitä hiljalleen kokeillaan. Lisäksi perehdytämme/koulutamme opettajia käyttämään niitä kertoen muille, miksi kirjaamme kutakin tukimuotoa. Tieto lisää ymmärrystä.
Tällä viikolla on ollut muutamia palavereita mm toisen lukion erityisopettajan, kuraattorin ja moniammatillisen tiimin kanssa. Muutamien
opiskelijoiden kanssa on pidetty ns esseetsekkaus eli toimiko se, mitä olimme
yhdessä opiskelijan kanssa harjoitelleet ja miten toimimme nyt. Lukustrategioita
on tehty tutuksi, puhuttu samalla ennakoinnin tärkeydestä ja tosissaan he
kuuntelevat lukumoottorista, vaikka ovat osa jo 19v. Mutta samalla tavallahan
se käynnistyy kaikilla ja pölynimurillekin voi höpötellä muistiksi asioista, jos kukaan ei jaksa kuunnella muuten kotona fysiikan lakeja tai psykologian ajatuksia. Pölyimuri ei ainakaan karkaa mihinkään, kuten kotiväki voi tehdä. Otsikkojen luku ja kuvatekstien katsominen on unohtunut
monelta lukiolaiselta ja sännätään suoraan vaan lukemaan tekstiä ennakoimatta
ja tukematta työmuistia uuden oppimiselle. Sitäkin ollaan nyt sitten treenailtu
ja kertailtu. Alleviivaustekniikoita on tällä viikolla muutaman kanssa
harjoiteltu. Ehkei ihan kaikkea kannata alleviivata, vaan ne tärkeimmät.
Yksikin lukiolainen huomasi, miten helppoa hänen on nyt niiden perusteella
tehdä omat muistiinpanot. Usein syy, miksei tiedä mitä alleviivaa on se,
ettei nuori ole sisäistänyt vielä tekstiä tarpeeksi hyvin.
Miten voisi alleviivauksen aloittaa? Tässä yksi tapa kokeilla, tapojahan on monia ja jokaiselle yritetään löytää se oma hyvä tapa toimia. (Ja digi-kirjojenkin kanssa on tärkeää opetella oppimisstrategioita. Valitettavasti nekään eivät sovi kaikille.)
1.
Luen
ensin teksti läpi
2.
Alleviivaa
lyijykynällä toisella lukukerralla
3.
kolmannella
lukukerralla voit jo käyttää värejä.
Lukitestit ovat tuttua heinää lukion
erityisopettajille ja niitä on myös tehty. Testithän ovat pohja tuelle opiskeluaikana ja lausunto lopuksi apu niihin tuleviin ylioppilaskirjoituksiin. Testien aikana erityisopettajana tutustuu
opiskelijaan ja miettii samalla sopivia tukimuotoja. Siitä se yhteistyö alkaa keskustellenkin yksilötestien lomassa. Oppimisen tuki läpi lukion ja ymmärrys omasta lukivaikeudesta on se tärkein juttu.
Tällä viikolla on tullut tehtyä myös useampia lukusuunnitelmia tähdäten
tuleviin kirjoituksiin. Jännitys on korkealla ja sitä on pyritty tasaamaan hyvällä
suunnitelmalla. Monia ahaa-elämyksiä on tullut nuorilta, kun he ovat huomanneet
lukutaakan jakautuvan pidemmälle ajalle. Stressi vähenee! 😊
Lukiolaisen pohtimaa (lupa
saatu kirjoittaa):
” Epäilin jo yläkoulussa, että minulla olisi lukivaikeus. Koulu
kuitenkin vielä sujui , vaikka teinkin kovasti töitä. Lukiossa kaikki
romahti, koska opittavan määrä oli niin suuri. Sain onneksi lukiossa tietää
lukivaikeudestani. Kunpa olisin tiennyt aiemmin ja olisin saanut tukea. Lukiokin olisi ollut niin varmasti helpompaa.
Täällä nyt sitten opetellaan luetun ymmärtämistä ja muuta.”
Tässä todella pieni ripaus lukion
arkea erityisopettajan näkökulmasta ihan vaan ajatuksen juoksulla. Jatkuu myöhemmin tarkempana.
Mukavia hetkiä kaikille lasten ja nuorten
parissa!
Tässä vielä julkaistut kirjani, jotka sopivat peruskouluun ja lukioonkin. Sieltä löytävät niin listat lukitukeen, struktuureihin, eriyttämiseen yms. Sekä lisää tietoa lukivaikeudesta ja sen tukemisesta.
VIP-hinnalla saat ilman lähetyskuluja 31
euroa/kirja alla olevasta linkistä.
https://www.ps-kustannus.fi/6911
Kommentit
Lähetä kommentti