Lukion erityisopettajan arkipäivää

 

Lukion erityisopettajan arkipäivää 

 



Siirryin joulukuussa lukion erityisopettajaksi Kokkolan suomalaiseen lukioon sekä Kokkolan aikuis- ja ammattilukioon. Olen aiemmin toiminut noin kuusi vuotta sivutoimisena lukioissa, mutta nyt ihan täyspäiväisenä vuosityöajalla. Olen todella nauttinut työstäni, nuorten kohtaamisesta ja miten ihanasti uudet kollegani ovat ottaneet minut vastaan. Paikka tuli yllättäen auki enkä miettinyt hetkeäkään. Kuulin erään sanovan sen olen vain kliinistä työtä. Silloin ei kyllä tiedä, miten upeita kohtaamisia lukiossa on nuorten kanssa ja kuinka monipuolista se nykyään on. Tosin en kysynyt, mitä hän kliinisellä tarkoitti, oliko käsitys lukion erityisopettajasta ihan vain testauskoneena? Parasta päivissä on, kun opiskelijat kiittävät lähtiessään tapaamisesta. Mutta totta toinen puoli. Valitettavasti on vielä lukioita, joissa erityisopettaja ei juurikaan ehdi tukea. Aika kuluu YTL:n lausuntojen takia testaukseen eikä siihen tärkeimpään eli oppimisen tukeen jää juuri aikaa eli lukiolaki ei toteudu. 

 

Lukiolaissa on nykyään kirjattuna mm.

 

”Opiskelijalla, jolla on kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia suoriutua opinnoistaan, on oikeus saada erityisopetusta ja muuta oppimisen tukea yksilöllisten tarpeidensa mukaisesti. Tukitoimet toteutetaan opetushenkilöstön yhteistyönä.

Tuen tarvetta tulee arvioida opintojen alussa sekä säännöllisesti opintojen edetessä. Tukitoimet kirjataan opiskelijan pyynnöstä opiskelijan henkilökohtaiseen opintosuunnitelmaan.

Opiskelijan oikeudesta opiskelun edellyttämiin avustajapalveluihin, erityisiin apuvälineisiin ja muihin palveluihin säädetään erikseen.


Täytyy muistaa, että tuetun opiskelijan minäkäsitys ja itsetunto voivat paremmin. Sehän on sitä paljon puhuttua hyvinvointia. Jos joku kommentoi, ettei lukiossa tarvita tukea, voidaan kysyä miksei? Esimerkiksi lukivaikeus tai ADHD eivät ole älykkyyttä vähentäviä. Näillä opiskelijoilla on erilainen tapa hahmottaa asioita. Pelkästään sen vuoksi tarvitaan erityisopettajia lukioissa tasoittamaan tietä. Se ei tarkoita, että helpotetaan vaan mietitään asioita hieman toisin.

Nyt siis ollaan lukion erityisopettajana. Minulle on tullut muutamia viestejä enkö voisi kirjoittaa blogiini lukion erityisopettajan työstä jotain, koska se on useille aika vierasta. Lupasin jossain vaiheessa kokeilla. Ja nyt aloitan. 😊

Päiväni ovat todella monipuolisia ja vaihtelevia. Välituntisin tulee kuunneltua ja keskusteltua opettajien kanssa nuorista kuten peruskoulussakin toimitaan.  Monia juttuja on saatu jo yhdessä eteenpäin. Yhteistyötä tarvitaan nykyään lukiossakin. Vuoden alussa me kaikki Kokkolan lukioiden erityisopettajat yhdessä uudistimme oppimissuunnitelmapohjia siten, että myös toiminnanohjauksen tuki lukituen lisäksi huomioidaan oppitunneilla. Tottahan on, ettei monenkaan nuoren toiminnanohjaus yhtäkkiä ole valmis siirryttäessä peruskoulusta toiselle asteelle, vaikka joskus tuntuu, että näin kuvitellaan. Teimme valmislauseita tukitoimiin, jotka nopeuttavat ja helpottavat toivon mukaan oppimissuunnitelmien tekoa ja nyt niitä hiljalleen kokeillaan. Lisäksi perehdytämme/koulutamme opettajia käyttämään niitä kertoen muille, miksi kirjaamme kutakin tukimuotoa. Tieto lisää ymmärrystä. 

Tällä viikolla on ollut muutamia palavereita mm toisen lukion erityisopettajan, kuraattorin ja moniammatillisen tiimin kanssa. Muutamien opiskelijoiden kanssa on pidetty ns esseetsekkaus eli toimiko se, mitä olimme yhdessä opiskelijan kanssa harjoitelleet ja miten toimimme nyt. Lukustrategioita on tehty tutuksi, puhuttu samalla ennakoinnin tärkeydestä ja tosissaan he kuuntelevat lukumoottorista, vaikka ovat osa jo 19v. Mutta samalla tavallahan se käynnistyy kaikilla ja pölynimurillekin voi höpötellä muistiksi asioista, jos kukaan ei jaksa kuunnella muuten kotona fysiikan lakeja tai psykologian ajatuksia. Pölyimuri ei ainakaan karkaa mihinkään, kuten kotiväki voi tehdä. Otsikkojen luku ja kuvatekstien katsominen on unohtunut monelta lukiolaiselta ja sännätään suoraan vaan lukemaan tekstiä ennakoimatta ja tukematta työmuistia uuden oppimiselle. Sitäkin ollaan nyt sitten treenailtu ja kertailtu. Alleviivaustekniikoita on tällä viikolla muutaman kanssa harjoiteltu. Ehkei ihan kaikkea kannata alleviivata, vaan ne tärkeimmät. Yksikin lukiolainen huomasi, miten helppoa hänen on nyt niiden perusteella tehdä omat muistiinpanot. Usein syy, miksei tiedä mitä alleviivaa on se, ettei nuori ole sisäistänyt vielä tekstiä tarpeeksi hyvin.

Miten voisi alleviivauksen aloittaa? Tässä yksi tapa kokeilla, tapojahan on monia ja jokaiselle yritetään löytää se oma hyvä tapa toimia. (Ja digi-kirjojenkin kanssa on tärkeää opetella oppimisstrategioita. Valitettavasti nekään eivät sovi kaikille.)

1.     Luen ensin teksti läpi

2.     Alleviivaa lyijykynällä toisella lukukerralla

3.     kolmannella lukukerralla voit jo käyttää värejä.

Lukitestit ovat tuttua heinää lukion erityisopettajille ja niitä on myös tehty. Testithän ovat pohja tuelle opiskeluaikana ja lausunto lopuksi apu niihin tuleviin ylioppilaskirjoituksiin. Testien aikana erityisopettajana tutustuu opiskelijaan ja miettii samalla sopivia tukimuotoja. Siitä se yhteistyö  alkaa keskustellenkin yksilötestien lomassa. Oppimisen tuki läpi lukion ja ymmärrys omasta lukivaikeudesta on se tärkein juttu. Tällä viikolla on tullut tehtyä myös useampia lukusuunnitelmia tähdäten tuleviin kirjoituksiin. Jännitys on korkealla ja sitä on pyritty tasaamaan hyvällä suunnitelmalla. Monia ahaa-elämyksiä on tullut nuorilta, kun he ovat huomanneet lukutaakan jakautuvan pidemmälle ajalle. Stressi vähenee! 😊

                  Lukiolaisen pohtimaa (lupa saatu kirjoittaa):

” Epäilin jo yläkoulussa, että minulla olisi lukivaikeus. Koulu kuitenkin vielä sujui , vaikka teinkin kovasti töitä. Lukiossa kaikki romahti, koska opittavan määrä oli niin suuri. Sain onneksi lukiossa tietää lukivaikeudestani. Kunpa olisin tiennyt aiemmin ja olisin saanut tukea. Lukiokin olisi ollut niin varmasti helpompaa. Täällä nyt sitten opetellaan luetun ymmärtämistä ja muuta.”


Tässä todella pieni ripaus lukion arkea erityisopettajan näkökulmasta ihan vaan ajatuksen juoksulla. Jatkuu myöhemmin tarkempana.

Mukavia hetkiä kaikille lasten ja nuorten parissa!

Tässä vielä julkaistut kirjani, jotka sopivat peruskouluun ja lukioonkin. Sieltä löytävät niin listat lukitukeen, struktuureihin, eriyttämiseen yms. Sekä lisää tietoa lukivaikeudesta ja sen tukemisesta. 

VIP-hinnalla saat ilman lähetyskuluja 31 euroa/kirja alla olevasta linkistä.

https://www.ps-kustannus.fi/6911




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille