Arvostava kohtaaminen ja välittäminen leviää

 

Hyvää uutta vuotta 2023 kaikille!




 

Vuosi 2022 on nyt takanapäin ja eteenpäin mennään. Itselläni on vaihderikas vuosi ja paljon uutta oppia ja kokemuksia takataskussa. Olen saanut edelleen kouluttaa aikuisia eri alan opettajia kuin erityisopettajaopiskelijoita ja ollut erilaisissa kehittämisprojekteissa mukana. Minulla on todella taitavia ja osaavia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä niin työpaikassani lukiolla kuin muiden ulkopuolisten tahojen kanssa.  Olen saanut mielettömiä mahdollisuuksia. Mutta yksi asia on selvä, eniten minä pidän omasta työstäni todella paljon nuorten kanssa nykyään lukiossa. Nuoret ovat voimaannuttavia ja mikä onkaan antoisampaa kuin huomata auttaneensa nuorta eteenpäin omalla polullaan. Asiat eivät aina todellakaan ole helppoja kouluissa ja lukioissa, ryhmät ovat heterogeenisiä ja välillä liiankin suuria, mutta tärkeintä lapsille ja nuorille on kuitenkin tulla kuulluksi ja kohdatuksi. Nuoret kertovat avoimesti ajatuksistaan oli se sitten peruskoulussa tai lukiossa ja helpointa heidän mukaansa on mennä niille tunneille, jossa  kohdataan, välitetään aidosti ja arvostetaan, tuetaan sekä pidetään rajat.


Opettajan mahdollisuudet




Me opettajat luomme ilmapiirin, joka on koko hyvinvoinnin ja oppimisen kivijalka. Paras tapa ohjata oppilaan negatiivista käytöstä myönteiseen suuntaan on antaa positiivista palautetta pienestäkin onnistumisesta. Haastavakin oppilas ja se, joka ei ole ryhmän priimus tarvitsee arvostusta. Jos sitä ei ole, haasteet lisääntyvät entisestään. Kannustavan palautteen avulla voidaan nostaa esiin lasten ja nuorten vahvuuksia ja onnistumisia, jotka tukevat myönteisen minäkäsityksen muodostumista.


Positiivinen ohjaaminen


Positiivisten ilmausten käyttö kaikessa koulun arjessa ohjaa oppilaita aiempaa paremmin. Ohjaaminen kohti toivottua käytöstä sanomalla: ”Liikutaan käytävällä rauhallisesti” motivoi paremmin kuin kielteinen käskyttäminen: ”Älä juokse käytävällä!” Kohtaamisen taitoa voi oppia, ja sitä voidaan opettaa. Sillä tuetaan niin työrauhaa, oppimista kuin motivaatiota. Sillä, miten palautteen antaa ja miten oppilaan kohtaa, on suuri merkitys.


Ammattimaisuus




Ammattimaista on tehdä yhdessä töitä ja selvittää haastavan käytöksen oirehdinnan syy ja suunnitella paremmat tukitoimet. Kannattaa miettiä, miten voisi itse toimia toisin ja hakea aiempaa parempia ratkaisuja tilanteeseen. Oppilaat ovat monta tuntia koulussa joka päivä, myös haastava oppilas tai se, jolle oppiminen ei ole helppoa. Kuvittele, miten lapsen ja nuoren hyvinvointiin ja oppimiseen vaikuttaa se, jos hänen niskaansa kuormataan pelkästään negatiivista palautetta. Jokainen oppilas ja opiskelija tarvitsee arvostamista ja lämmintä kohtaamista, samoin kokonaiset ryhmät.


Kannustava vuorovaikutus 

Arvostava kohtaaminen ja välittäminen leviää. On parempi kulkea ja kannustaa muitakin kohti myönteisyyttä kuin kielteisyyttä. Se leviää molemmissa tapauksissa. Kohtaaminen on vuorovaikutusta, ja vuorovaikutteinen kulttuuri toimii silloin, kun lapsi tai nuori kokee ympäristönsä turvalliseksi. Kannustava ja lämmin vuorovaikutus ja kohtaaminen tukee jokaisen hyvää oloa ja luo lisää turvallisuutta koulupäivään myös meille opettajille.


Opehuoneessa




Myös oppilaita arvostava ja entistä parempia ratkaisuja hakeva keskustelu opettajien välillä ja opettajainhuoneissa vie parhaiten oppilaan ja luokkien kehitystä parempaan suuntaan. Ollaan ratkaisukeskeisiä keskusteluissamme ja pyydetään ajoissa lapsille, nuorille ja ryhmille apua ja tukea. Yhtä arvostava kohtaaminen niin kollegalle kuin oppilaalle ja opiskelijalle kantaa eniten hedelmää.Yhteistyö on ykkösjuttu nykykouluissa ja lukioissa. Kukaan ei pärjää yksin.

 

Hyvää uutta vuotta 2023 kaikille!


Tässä julkaistut kirjani, jotka sopivat peruskouluun kuin toiselle asteelle. Sieltä löytävät niin listat lukitukeen, struktuureihin, eriyttämiseen yms haastaviin ja ongelmallisiin tilanteisiin. 

VIP-hinnalla saat ilman lähetyskuluja 31 euroa/kirja alla olevasta linkistä.

https://www.ps-kustannus.fi/6911



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Lukivaikeus koulun arjessa