Arvostava kohtaaminen ja välittäminen leviää
Hyvää uutta vuotta 2023
kaikille!
Vuosi 2022 on nyt takanapäin ja eteenpäin mennään. Itselläni on vaihderikas vuosi ja paljon uutta oppia ja kokemuksia takataskussa. Olen saanut edelleen kouluttaa aikuisia eri alan opettajia kuin erityisopettajaopiskelijoita ja ollut erilaisissa kehittämisprojekteissa mukana. Minulla on todella taitavia ja osaavia yhteistyökumppaneita, joiden kanssa olen saanut tehdä yhteistyötä niin työpaikassani lukiolla kuin muiden ulkopuolisten tahojen kanssa. Olen saanut mielettömiä mahdollisuuksia. Mutta yksi asia on selvä, eniten minä pidän omasta työstäni todella paljon nuorten kanssa nykyään lukiossa. Nuoret ovat voimaannuttavia ja mikä onkaan antoisampaa kuin huomata auttaneensa nuorta eteenpäin omalla polullaan. Asiat eivät aina todellakaan ole helppoja kouluissa ja lukioissa, ryhmät ovat heterogeenisiä ja välillä liiankin suuria, mutta tärkeintä lapsille ja nuorille on kuitenkin tulla kuulluksi ja kohdatuksi. Nuoret kertovat avoimesti ajatuksistaan oli se sitten peruskoulussa tai lukiossa ja helpointa heidän mukaansa on mennä niille tunneille, jossa kohdataan, välitetään aidosti ja arvostetaan, tuetaan sekä pidetään rajat.
Opettajan mahdollisuudet
Me opettajat luomme ilmapiirin,
joka on koko hyvinvoinnin ja oppimisen kivijalka. Paras tapa ohjata oppilaan
negatiivista käytöstä myönteiseen suuntaan on antaa positiivista palautetta
pienestäkin onnistumisesta. Haastavakin oppilas ja se, joka ei ole ryhmän priimus
tarvitsee arvostusta. Jos sitä ei ole, haasteet lisääntyvät entisestään.
Kannustavan palautteen avulla voidaan nostaa esiin lasten ja nuorten vahvuuksia
ja onnistumisia, jotka tukevat myönteisen minäkäsityksen muodostumista.
Positiivinen ohjaaminen
Positiivisten ilmausten käyttö
kaikessa koulun arjessa ohjaa oppilaita aiempaa paremmin. Ohjaaminen kohti
toivottua käytöstä sanomalla: ”Liikutaan käytävällä rauhallisesti” motivoi
paremmin kuin kielteinen käskyttäminen: ”Älä juokse käytävällä!” Kohtaamisen
taitoa voi oppia, ja sitä voidaan opettaa. Sillä tuetaan niin työrauhaa,
oppimista kuin motivaatiota. Sillä, miten palautteen antaa ja miten oppilaan
kohtaa, on suuri merkitys.
Ammattimaisuus
Ammattimaista on tehdä yhdessä
töitä ja selvittää haastavan käytöksen oirehdinnan syy ja suunnitella paremmat
tukitoimet. Kannattaa miettiä, miten voisi itse toimia toisin ja hakea aiempaa
parempia ratkaisuja tilanteeseen. Oppilaat ovat monta tuntia koulussa joka
päivä, myös haastava oppilas tai se, jolle oppiminen ei ole helppoa. Kuvittele,
miten lapsen ja nuoren hyvinvointiin ja oppimiseen vaikuttaa se, jos hänen
niskaansa kuormataan pelkästään negatiivista palautetta. Jokainen oppilas ja opiskelija
tarvitsee arvostamista ja lämmintä kohtaamista, samoin kokonaiset ryhmät.
Kannustava vuorovaikutus
Arvostava kohtaaminen ja
välittäminen leviää. On parempi kulkea ja kannustaa muitakin kohti
myönteisyyttä kuin kielteisyyttä. Se leviää molemmissa tapauksissa. Kohtaaminen
on vuorovaikutusta, ja vuorovaikutteinen kulttuuri toimii silloin, kun lapsi
tai nuori kokee ympäristönsä turvalliseksi. Kannustava ja lämmin vuorovaikutus
ja kohtaaminen tukee jokaisen hyvää oloa ja luo lisää turvallisuutta
koulupäivään myös meille opettajille.
Opehuoneessa
Myös oppilaita arvostava ja
entistä parempia ratkaisuja hakeva keskustelu opettajien välillä ja
opettajainhuoneissa vie parhaiten oppilaan ja luokkien kehitystä parempaan
suuntaan. Ollaan ratkaisukeskeisiä keskusteluissamme ja pyydetään ajoissa lapsille,
nuorille ja ryhmille apua ja tukea. Yhtä arvostava kohtaaminen niin kollegalle kuin oppilaalle ja opiskelijalle kantaa eniten hedelmää.Yhteistyö on ykkösjuttu nykykouluissa ja
lukioissa. Kukaan ei pärjää yksin.
Hyvää uutta vuotta 2023
kaikille!
Tässä julkaistut kirjani, jotka sopivat peruskouluun kuin toiselle asteelle. Sieltä löytävät niin listat lukitukeen, struktuureihin, eriyttämiseen yms haastaviin ja ongelmallisiin tilanteisiin.
VIP-hinnalla saat ilman lähetyskuluja 31 euroa/kirja alla olevasta linkistä.
https://www.ps-kustannus.fi/6911
Kommentit
Lähetä kommentti