Laaja-alainen erityisopettaja koulun oppimisen tuen asiantuntija


Laaja-alainen erityisopettaja koulun oppimisen tuen asiantuntija

Tiina Vitka KM, EO, Leila Kairaluoma KT, EO

Kommentoinnit Marjaana Leivo KT, EO ja Anita Seivo KM, EO






Sieltä täältä kentältä kantautuu korviin laaja-alaisten erityisopettajien huolestuttavia kommentteja ja ihmettelyä  syksyllä voimaan tulevasta oppimisen tuen uudistuksesta. “Ei ole omaa työtilaa, pitää olla pelkkä samanaikaisopettaja, on opetettava pienryhmissä oppikirjasisällön mukaisesti, ei ole mahdollisuutta toteuttaa oppilaiden tarpeiden mukaista erityispedagogiikkaa”.  Laaja-alaisen erityisopettajan keskeinen työnkuva ja perustehtävät eivät ole muuttumassa, vaan erityisopettajien asiantuntijuutta ja osaamista tarvitaan entistä enemmän. Työssä on käytettävä vaikuttavia, tiedeperustaisia tuen keinoja luotettavaan arviointiin perustuen.

Erityisopettaja on koulun erityispedagoginen asiantuntija. Hänen osaamistaan tulisi hyödyntää kouluissa oikein, jotta inklusiivinen tuki toteutuisi ja oppilaat olisivat yhdenvertaisessa asemassa oppimisessa etenkin perustaitojen hallinnan osalta. Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ja rooli eivät muutu opetussuunnitelmauudistuksessa, vaan erityispedagogiset asiantuntijatehtävät  entisestään vahvistuvat koulujen  oppimisen tuessa. Kouluissa tarvitaan entistä enemmän myös laaja-alaisten erityisopettajien ennaltaehkäisevää työotetta.  

 

Huolikeskustelun lähtökohtia



Mitkä asiat ovat aiheuttaneet huolta ja hämmennystä? Joissakin kouluissa tai kunnissa on tulkittu uutta opetussuunnitelmaa siten, että laaja-alainen erityisopettaja toimii  pelkästään samanaikaisopettajana ryhmissä tai luokan- tai aineenopettajan jatkeena. Pahimmissa tapauksissa erityisopettajaa käytetään avustavana ohjaajana luokissa tai hänet määrätään opettajien sijaiseksi. Ääritilanteissa erityisopettajat voivat olla täysin ilman omaa työtilaa tai paikkaa, jossa työskennellä  oppilaiden kanssa. Miten silloin oppilaan yksilöllinen tuen tarpeen arviointi ja monipuolinen tuki toteutetaan? Miten toteutetaan systemaattisia, vaikuttavia lukemisen, kirjoittamisen tai matematiikan interventioita? Keskustelutuki oppilaiden vaikeuksissa on myös tärkeää, mikä vaatii oman häiriöttömän tilansa. Milloin ja miten erityisopettaja keskustelee oppimisvaikeuksisen tai käytökseltään haastavan oppilaan kanssa eli antaa sitä tärkeää emotionaalista tukea? Vastaavatko kouluissa erityisopettajille osoitetut tehtävät erityisopettajan varsinaista erityispedagogista koulutusta ja osaamista? Ovatko käytetyt  työtavat oppilaiden tarvitsemaa tehokasta ja vaikuttavaa tukea? Samanaikaisopettajuus helpottaa ensisijaisesti opettajan työtä, mutta ei välttämättä kohdennu eikä auta vaikuttavasti oppilaita, joilla on esimerkiksi vakavia erityisiä tai laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Tarvitaan monipuolisesti tarpeen mukaisia työtapoja. Ei ole yhtä ainutta oikeaa työtapaa. Oppilaiden päällekkäistyvät vaikeudet vaativat menetelmiltä yksilöllisiä ratkaisuja ja välillä myös vierellä opettamista turvallisessa, erillisessä tilassa.  Samalla oppilaan oppimisprosessin tarkka havainnointi auttaa kehittämään edelleen oppilaalle kohdennettua tukea.  Erityispedagogista tukea ei ole pelkän oppikirjan mukaan eteneminen, jolloin “tehdään kirjaa” samalla sivulla ja samalla tavalla kuin muut oppilaat luokassa tekevät. Toki näilläkin tavoilla on joissakin tilanteissa paikkansa, mutta ei ole riittävää jatkuvana ja ainoana erityisopettajan antamana tukikeinona. Mihin sijoittuu kohdennettu, oppilaiden erityistarpeista lähtevä erityispedagoginen opetus ja vahva tuki? Eikö eritysopettaja pysty käyttämään omassa työssään ydinosaamistaan? Kuullaanko ja jaetaanko erityisopettajan asiantuntemusta kouluissa? Erityisopettajan asiantuntemus on arvokasta kaikkien koulun oppilaiden ja erityisesti yksittäisten oppilaiden osalta. Erityisopettajan antama konsultointiapu toisille opettajille on tarpeen tehdä näkyväksi ja systemaattiseksi.

 

Vaikuttava tuki pohjautuu arviointitietoon 




Laaja-alainen erityisopettaja osaa seuloa ja arvioida myös tarkemmin oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeuksiin voidaan puuttua oikealla ja vaikuttavalla tavalla, kun on selvitetty luotettavin menetelmin, mikä on oppilaan varsinainen pulma ja miten vaikeudet näkyvät oppimisessa. Vasta tämän jälkeen voidaan suunnitella oppilaille sopivaa oppimisen tukea.  Hyvin tehdyllä arvioinnilla saadaan myös kohdennettua tuki oikeaan kohtaan oikea-aikaisesti. Arviointi myös lisää oppilaan itseymmärrystä sekä opettajien että huoltajien ymmärrystä oppilaan haasteista.

 

Oppimisvaikeuksien ja tuen tarpeen selvittäminen ovat yksi tärkeimmistä töistä laaja-alaisen erityisopettajan toimenkuvassa, jotta tiedetään, miten toimitaan ja mitä menetelmiä käytetään. Tukea arvioidaan lisäksi tiedonsiirroissa tulleen tiedon pohjalta, yhteistyössä opettajien ja huoltajien sekä tarvittaessa myös oppilashuoltoväen kanssa. Tuen tulee olla aina suunnitelmallista, systemaattista ja vaikuttavaa. Jotta oppilaiden tarpeiden mukaista tukea pystytään suunnittelemaan oikein ja tehokkaaksi, on tuen tarve tunnistettava monipuolisin menetelmin. Tuen tulee olla myös joustavaa ja oppilaiden tarpeiden mukaan muuntuvaa. Erityisopettajan tekemien oppimisvaikeuksien arvioinnin tarkoituksena on ymmärtää oppilaiden vaikeuksia ja selvittää oppimisen esteiden/ydinongelman luonne.  Hyvään arviointiin sisältyy siten erityispedagoginen päätöksenteko tuen määrästä, intensiteetistä ja luonteesta. Arviointiin kuuluu myös tuen vaikuttavuuden seuranta. Mikäli annettu tuki ei tuen seurannan perusteella ole tehokasta, on tuen määrää ja menetelmiä suunniteltava uudella ja tehokkaalla tavalla. Ei ole mahdollista tämänkään takia pitäytyä yhdessä työmuodossa.

 

Kun oppilas itse ymmärtää, miksei opi joitakin asioita samalla tavalla kuin muut, voi tällä ymmärtämisellä olla ratkaiseva ja myönteinen vaikutus oppilaan minäkäsitykseen ja itsetuntoon. Oppilas, joka ei opi tavanomaisin keinoin lukemaan, ei ymmärrä lukemaansa hitaan lukutaidon vuoksi tai oppilas, joka joutuu laskemaan pienetkin laskut sormin, kokee väistämättä ahdistusta ja riittämättömyyttä oppimistilanteissa. Kun oppilas ja opettajat ymmärtävät vaikeudet ja oppilasta tuetaan oikein, oppilaiden opiskelumotivaatio vahvistuu kasvaa ja oppimisen edistyminen tuottaa mielihyvää. Onnistuminen luo uusia onnistumisia.


 

Erityisopettajan ydintehtävä




Erityisopettajan tehtävä on omassa koulussaan hyödyntää erityispedagogista osaamistaan ja asiantuntijana päättää, millaisesta tuesta kukin oppilas kulloinkin voi hyötyä. Työn ydin ei voi olla vain samanaikaisopetusta tai oppiainekohtaista, sisällöllistä opetusta. Jos keskitymme pelkästään korjaavaan toimintaan, jossa tehdään samaa kuin muu luokka, ongelmat todennäköisesti tulevat kasvamaan ja monimuotoistumaan. Tarvitaan siten myös kuntouttavaa opetusta mm. lukemisessa, kirjoittamisessa ja matematiikassa sekä luetun ymmärtämisessä harjaannuttamalla rinnalla opiskelutaitoja ja -tekniikoita. Ilman opiskelutaitoja ongelmat saattavat kasvaa.  Riittävän varhaisessa vaiheessa annettu oikeanlainen tuki ehkäisee ongelmien syvenemistä.  Jos esimerkiksi lukutaidoltaan heikkojen oppilaiden lukusujuvuutta ei vahvisteta, alkaa oppilaille kasautua hitaan lukemisen vuoksi muita kerrannaisvaikutuksia, kuten luetun ymmärtämisen vaikeuksia.  Matematiikassa taas ongelmanratkaisutaidot ja soveltavat tehtävät nousevat ongelmaksi. Päällekkäistyneissä oppimisvaikeuksissa tarvitaan entistä enemmän eritysopettajan asiantuntemusta. Jos oppilaalla on esimerkiksi oppimisvaikeus ja käytöshäiriö, vaatii se entistä enemmän suunnittelua ja asiantuntemusta. Oikeanlaisen, yksilöllisen tuen suunnittelu ja toteuttaminen ovat osaavan erityisopettajan ydintyötä.  Yleisluontoinen tuki ilman tuen tarpeen arviointia ja suunnittelua on lähinnä tehotonta tulipalojen sammuttelua. Erityisopettajan on katsottava laajemmin ja nähtävä, mikä tukee oppilasta vaikuttavasti ja mahdollisimman tehokkaasti myös tulevaisuutta ajatellen. Ilman tehokasta kohdennettua tukea monen oppilaan koulupolku vaikeutuu viimeistään toiselle asteelle siirryttäessä ja myöhemmin aikuisuudessa työelämän vaikeudet tulevat vastaan.

 


Konsultoiva työ on tärkeä osa erityisopettajan työtä




Konsultointi tukee ja täydentää erityisopettajan työnkuvaa ja mahdollistaa resurssien jakamisen laajemmin koko koulun hyväksi. Työ on tehtävä näkyväksi resurssiksi. Opetussuunnitelmauudistuksen myötä luokissa painopistettä siirretään ennaltaehkäisevään tukeen ja koko koulu tukee - ajatukseen. Ensisijainen tuki on ryhmäkohtaista, ja siihen on oikeus kaikilla oppilailla. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Laaja-alaisen erityisopettajan työhön kuuluva konsultointi korostuu varsinkin nyt, kun ryhmäkohtaiset tukitoimet  lisäävät luokan- ja aineenopettajajien  vastuuta  oppimisen tuessa. Osana toimintakulttuurin kehittämistä tarvitaan suunniteltuja ja sovittuja rakenteita, jotka tukevat kaikkien oppilaiden oppimista. Erityispedagogista tukea ryhmäkohtaisissa tuessa antavat koulujen opettajat omilla oppitunneillaan. Ne voivat olla edellä mainittujen lisäksi muun muassa ryhmäkohtaisia struktuurien ja eriyttämisen keinoja. Luokassa annettava yleinen tukikin (lukituki, matematiikan tuki, luetun ymmärtämisen vahvistaminen) auttaa  jokaista oppilasta luokassa. Luokkiin tarvitaan nykyään paljon konsultaatiota  strukturoinnin ja toiminnanohjauksen vahvistamisessa oppilaille, joilla on oppimisvaikeuksia, tarkkaavuuden vaikeuksia ja/tai käyttäytymisen ongelmia.  Tarvitaan siis entistä enemmän resurssointia erityisopettajan konsultointiin, jotta ryhmäkohtainen tuki toteutuu. Muun muassa Veivon ja Mäntykiven mukaan (2021) erityisopettajan rooli nähtiin merkityksellisenä koulun toimintakulttuurin kehittämisessä. Tukeen liittyvä osaaminen kasvoi erityisopettajan konsultaation myötä koko koulussa.

Konsultoinnin keinoin opettajien on helpompi kohdata ja ymmärtää oppilaiden yksilöllisiä tuen tarpeita  luokissa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.  Mitä enemmän opettajien pedagoginen  osaaminen kasvaa, sitä enemmän opettajien ammatillisuus kehittyy ja tuettavan oppilaiden luokassa olo helpottuu. Konsultaation keinoin turvataan se, että opettajat saavat lisää keinoja työhönsä, eikä erityisopettajaa aina tarvita luokkatilanteisiin. Resurssia vapautuu muuhun tukeen, esimerkiksi oppilaiden tarvitsemien heikkojen taitojen harjaannuttamiseen. Yhteiskunnassa esiintyvät koulurauhan haasteet (some, älypuhelimet, mielenterveysongelmat, kiusaaminen, isot luokkakoot jne.) eivät voi olla yksinomaan erityisopettajan harteilla. Vaikuttavat keinot ratkaista niitä ovat toisenlaiset.

 

Erityisopettajan työ ja kouluyhteisön kehittäminen

 

Erityisopettajalta voidaan nykyään odottaa koko kouluyhteisön vaikuttajan ja muutoksen tuojan roolia – varsinkin silloin, jos koulussa  halutaan edistää tehokkaasti kaikkien oppilaiden mahdollisuuksia oppia. Erityisopettajan ammattia voidaan siis pitää hyvinkin aktiivisena ja uudistavana roolina. Roolin laajeneminen koulun kehittämistyöhön ja konsultointiin tuo erityisopettajalle entistä enemmän asiantuntijaroolia kouluissa. Työn luonne ja toimenkuva vaativat erityisosaamista, joka korostuu varsinkin koulun haastavissa tilanteissa.

Viesti on selkeä. Erityisopettajilla on edelleen tärkeä, oma paikka ja rooli kouluissa. Ilman erityispedagogista asiantuntemusta tuen tarve kasvaa. Sekä laaja-alaisilla erityisopettajilla että erityisluokanopettajilla on edelleen oma tärkeä paikkansa kouluissa. Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva korostuu myös ennaltaehkäisevissä tukitoimissa entistä laajemmin.

Kaiken kaikkiaan nykylainsäädännön tarpeiden takia on tärkeää kasvattaa koko opettajakunnan pedagogista näkemystä ja yhteistyötaitoja. Näiden tarpeiden huomioimisessa laaja-alainen erityisopettaja on avainasemassa henkilönä, jolta koko työyhteisö voi saada apua, tukea ja koulun sisäistä osaamisen jakamista.  Erityisopettajien tieteeseen perustuva asiantuntijatieto oppimisvaikeuksista tarjoaa osaamista arvioida ja suunnitella jokaiselle oppilaalle tarvittaessa myös yksilöllistä  opetusta  ja kuntoutusta.

Laaja-alainen erityisopetus ja laaja-alainen erityisopettaja ovat suomalaisen erityisopetuksen timantteja ja uniikki malli myös maailmalla (Jahnukainen, 2018).

Erityisopetus on oppimisen esteiden purkamista oppilailta edestä, ja siihen tarvitaan koulutetun erityisopettajan erityispedagogista osaamista. Laaja-alaiseen erityisopetukseen kohdistuvatkin odotukset juuri siinä vaiheessa, kun opettajan omat pedagogiset keinot eivät riitä. Opettajat hallitsevat opetettavien aineiden pedagogiikan. Erityisopettajan erityistaito on muun muassa arvioida ja tukea oppilaita, joilla on oppimisen ja  keskittymisen vaikeuksia.  Erityisopettajilla on myös keinoja kohdata oppilaita vaikeissakin tilanteissa. Laaja-alaiset erityisopettajat ovat kouluilla iso ja välttämätön resurssi, joka on otettu  koulujen käyttöön juuri heidän erityisosaamisensa takia. Erityisopettajien tarve näyttää myös kasvavan, ja resursseja on syytä kasvattaa. Työhön ei voi sisällyttää mitä tahansa tehtäviä, vaan keskeisenä lähtökohtana työssä ovat oppilaiden todetut tarpeet.

Oikea-aikainen erityispedagoginen tuki ja havaittuihin ongelmiin tarttuminen on välttämätöntä. Resurssien kohdentaminen on tasapainottelua erilaisten tarpeiden välillä. Oppilaiden tarpeet ovat ensisijalla. Oikeanlaisella, oikein kohdennetulla ja oikein suunnitella tuella on suuri merkitys oppilaiden elämässä. Ilman laaja-alaisten erityisopettajien ennaltaehkäisevää työotetta korjaavan tuen määrä tulee kasvamaan. 


Mukavaa kevättä kaikille! 😊












Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille

Open ajatuksia riippumatolta