Laadukas yleinen tuki

Laadukas yleinen  tuki oppimisen tukena






Nykykoulussa ei enää riitä se, että erityisopettaja tukee pelkästään yksittäistä oppilasta, vaan hän tukee myös koko koulua. Onko erityisopettajan ammattitaito vielä hyödyntämätön resurssi kouluissa? Jotta koulun tuki toimii ja on inklusiivista, vaatii se koko koulun yhteistä toimintakulttuurin muutosta ja kehittämistä. Keskeistä on kehittää koulujen yleistä tukea ja siinä tarvitaan meidän laaja-alaisten erityisopettajajien osaamista. Oppimisen tuki on olennainen osa koulun toimintakulttuuria ja jokaisen opettajan tehtävä, sillä laadukas yleinen tuki kouluissa koskettaa ihan jokaista oppilasta, opettajaa ja oppituntia. Se tukee niin oppilaiden oppimista, keskittymistä ja motivaatiota, sekä luo turvallisen oppimisympäristön jokaiselle.

 Tärkeintähän on oppilaiden kokonaisvaltainen hyvinvointi luokassa ja myös opettajien. Me opettajat yhdessä luomme sen ja ohjaamme oppilaiden käytöstä kohti myönteistä suuntaa. Tarkoituksena on aina välttää mahdollisimman paljon suurempia oppimisen- tai keskittymisen pulmien esiin marssia. Hyvässä yleisessä tuessa vain ne, jotka todella tarvitsevat tehostetumpaa tukea oppimiseensa tai koulunkäyntiinsä jäävät jäljelle. Niihin on silloin helppo erityisopettajana puuttua ja suunnitella tehostetumpi tuki. Miksi me opettajat olemme koulussa? Opettamassa, ohjaamassa ja auttamassa lapsia ja nuoria yhä parempaan oppimiseen, kehitykseen ja kasvuun. 


Mitä ainesosia hyvä yleisen tuen resepti mm sisältää?


-       Myönteisiä kohtaamisia ja positiivista palautetta
-       Struktuureja ja eriyttämistä
-       Johdonmukaisuutta ja yhteisiä pelisääntöjä
-       Yhteistyötä, erityisopettajan konsultointia ja vuorovaikutusta
-       Monipuolisia opetus – ja arviointimenetelmiä
-       Toiminnan ohjauksen tukea luokkaan
-       Oppimisympäristöjen muokkausta
-    Tukitoimien suunnittelua oppitunneille koko luokalle ja yksilöllisesti
-       Esteettömyyttä ja ja apuvälineitä
-    Ennaltaehkäisyn keinoja 
-       Ja jos niitä pulmia edelleen nousee esiin, on erityisopettajan kunniakin pyrkiä selvittämään, mitä taustalla on.

Oppilaan kohtaaminen ja positiivinen palaute



Kyllä KEHU KANTAA! Ja kyllä se vain niin on. Kukapa ei kävisi kehuilla? Jos työpaikalla saa vain negatiivista palautetta eipä sitä jaksa kunnolla ahkeroida, kehittää ja suunnitella. Positiivinen palaute on sitä parhainta ravintoa oppilaan huononkin käytöksen kumoamiseksi. Sen antaminen ei aina ole luokkatilanteessa helppoa, mutta jos hiljalleen keksii kehuja, se poikii varmasti ja todistetusti hedelmää. Voiko olla masentavampaa kuin arvosteleva ja negatiivinen, nalkuttava opettaja? Sillä saa varmasti käytöstä suunnattua yhä enemmän huonompaan. Oppilaan kohtaaminen on taitolaji ja huumoriakin tarvitaan. Välittävä, innostunut ja oppilaita arvostava opettaja huomataan oppilaiden parissa. Vanhan koulukunnan kuri ei taida olla enää nykyään avain onneen. Se ei siltikään poissulje rajoja ja struktuureja, koska niitä tarvitaan myös. Kyse on vain siitä, miten asiat tuodaan esiin ja miten edetään. 


Yhteistyö



Kun oppilas kaikesta yrittämästämme huolimatta ei pysy rauhassa ja oppimista ei tapahdu, on kahdenkeskinen keskustelu tarpeen. Oppilas tarvitsee kuuntelijaa opettajista ja erityisopettajista. Erityisopettajana kysyn aina suoraan, mikä on ja missä mennään? Sieltä tulee aina hyvin suoria vastauksia, joihin yhdessä on tärkeää miettiä ratkaisua. Oppilaat aina haluavat parempaa ratkaisua, mutta heillä itsellään ei ole siihen aina keinoja. Meitä aikuisia tarvitaan heidän tuekseen ohjaamaan käytöstä myönteiseen suuntaan ja tukemaan oppimista nousuun.

Opettajien ja erityisopettajan välinen yhteistyö on äärimmäisen tärkeää, kun mietitään miten tuki saadaan yleisopetuksessa joka tunnilla kokonaisvaltaisesti toimimaan. Meillä erityisopettajilla on erityispedagoginen osaaminen, joten hyödynnetään osaamistamme koko koulua hyödyntävänä resurssina. Miksei hyödynnetä yhdessä omia vahvuuksiamme myös oppituntien parempien ratkaisujen löytämiseksi, koska hyvällä yhteistyöllä ja suunnittelulla se ihan oikeasti toimii paremmin kuin yksin tehdessä? Osaamisen jakaminen esimerkiksi hyvin suunnitellulla samanaikaisopetuksella on tehokasta. Konsultoinnilla taas saadaan pieniä juttuja eteenpäin ja erityisopettajana pysyy sitäkin kautta vähän kuin ajan hermoilla, mitä kukin luokka tai oppilas tarvitsee ja missä mennään. Ilman keskustelua ja yhteistyötä on tukeminen nykyaikana aika mahdotonta. Tukihan koskettaa meitä kaikkia opettajia ja kaikkia oppilaita. Tuki ei ole synonyymi sanalle erityisopettaja. Ne ovat pieniä keinoja, joilla tuetaan oppilaita ryhmissään. 

Täällä lisää konsultaatiosta ja yhteistyöstä:

https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2018/08/konsultointi-oppilaiden-tukena.html


Johdonmukaisuutta, suunnittelua ja sääntöjä



Hyvin suunniteltu opetus vaatii myös tuettavia ja muitakin oppilaita ajatellen johdonmukaisuutta ja yhteisten pelisääntöjen noudattamista. Jos joku tekee aina toisin kuin on sovittu, haittaa se esimerkiksi tilanteissa joissa luokkaan pyritään yhdessä saamaan työrauhaa. Opettajan johdonmukaisuus edellyttää sitä, että hän heti alusta alkaen luo pelisäännöt, joista pidetään myös kiinni kaikilla tunneilla. Oppilaat ovat tarkkoja, että ollaan reiluja ja oikeudenmukaisia. Se luo närää oppilaiden parissa ja aiheuttaa levottomuuttakin, jos yksi saa tehdä toista ja toinen toista. Poukkoileva, suunnittelematon tunti on myös häiritsevä tekijä eikä tue johdonmukaisesti suunniteltua opetusta lainkaan. Päinvastoin, tuo lisää pulmia oppimiseen ja käytökseen, jos asioissa ei edetä johdonmukaisesti ja hyvin suunnitellusti. Opetuksen ja tuen on tärkeää olla johdonmukaisesti etenevä kokonaisuus, jossa huomioidaan oppilaat. 

Koko koulun yhteiset säännöt on tehty yhdessä noudatettaviksi, miksi siis niissä jokainen tekisi omat valintansa? Näissäkin kaikkien johdonmukainen toiminta tukee jokaista oppilasta ja luokkaa sekä helpottaa opettajien toimintaa. 


Monipuolisia opetusmenetelmiä,- tapoja ja – arviointia mausteena toiminnan ohjausta


Kaikille ei sovi kaikki. On tilannekohtaistakin katsoa, miten alkaa toimia oppilaiden kanssa erilaisten haasteiden edetessä. Erilaisia opetusmenetelmiä käyttäessä on tärkeää opettajan ja erityisopettajan välisenä yhteistyönä katsoa, että kaikki toimivat kaikille. Usein se yleisin, mitä tulee katsoa ja suunnitella tarkemmin erilaisissa projekteissa ja ryhmätöissä on oman toiminnan ohjauksen tuki. Oppilaan haasteet pitää huomioida kaikessa ja niihin luoda sopiva tuki. Toiminnan ohjauksen tuki on helpointa viedä samanaikaisopetuksena luokkaan oppilaalle. Tärkeää on myös harjoitella erilaisia menetelmiä, kunhan vain toimiva tuki kehitetään ympärille. Toiminnan ohjauksen taitoja on tärkeää harjoitella.

Arviointi tukee, ohjaa ja kannustaa oppilaita. Monipuolisessa arvioinnissa on oppilaalla mahdollisuuksia näyttää osaamistaan. Arvoinnissakin pitää tuki huomioida, kuten lukituki tai keskittymisen tuki jne. Tukea tarvitsevan arviointi on varmasti haasteellisinta, mutta siinä on tärkeää tehdä laaja-alaisen erityisopettajan kanssa yhteistyötä. Itselläni aina ennen joulua ja kevättä on parisen viikkoa täynnä välitunnit, wilma ja puhelinkeskustelut konsultointia arvioinnista tuettavien oppilaiden suhteen ja yhteistä pohdintaa, tarvitseeko tämän oppilaan tukea muuttaa ja miten. Yhteistyö opettajien ja erityisopettajan välillä näissä hetkissä on erityisen kullanarvoista jatkoa ajatellen.

Vinkkinä, jos haluaa koko luokalle oman toiminnan ohjauksen harjoittelua tai ryhmässä on suuri joukko oppilaita, jotka tätä tarvitsevat, on esim oppimispolut hyvä keino rakentaa sitä tai sitten luoda vaikka käsityöhön toiminnan ohjauksen malli. Olemme tehneet niitä aineeseen kuin aineeseen. 



Oppimisympäristön sopivuus ja muokkaus, eriyttäminen ja struktuurit luokassa


Kun huomaa, ettei oppimisympäristö toimi, luokassa on levotonta tai osa oppilaista ei opi, sitä täytyy muuttaa tai kannattaa muuttaa. Miten tekisin toisin tai paremmin? Riittääkö tukiopetus, erityisopettajan konsultointi, kokeillaanko samanaikaisopettajuutta, eriytetäänkö toisin, lisätäänkö struktuureja vai mitä tehdään? Pohdintaa kannattaa tehdä yhdessä, erityisopettajan kanssa, koska siten saadaan laajempaa näkökulmaa asiaan. Yhteistyössä on suurempi onnistumisprosentti ja se on huomattavasti antoisampaakin.

Apuvälineet ja esteettömyys


Pienillä keinoilla ja apuvälineiden tuella, on mahdollista potkaista oppimista eteenpäin niin tunneilla kuin koetilanteissa: alleviivauskyniä, matikan konkreettia välineistöä, värilappuja, erilaisia keskittymisvälineitä, oikolukuohjelmia, tietokone/Ipad jne, äänikirjat (esim Arttu-tai Otso-sovellus ja celia), pelit jne. Apuvälineitä löytyy ihan joka lähtöön. Hyvää vinkkiä löytyy mm  http://lukiapuvaline.fi/


Kun kaikesta ylläolevasta huolimatta oppilaalla on pulmia?



Silloin täytyy vahvistaa tukea ja laaja-alaisen erityisopettajan tehtävä on jo miettiä viimeistään tässä, mitä pulman takana mahdollisesti on, jotta oppilasta voidaan tukea paremmin. Löytyykö lukivaikeus, onko laajempaa oppimisen haastetta, onko tarkkaavaisuuden pulmaa ja keskittyminen edelleen pulmallista? Ongelmia ei etsitä, vaan sitä tekijää, mikä taustalla on , jotta voimme tukea entistä paremmin ja oppilas ymmärtää itseäänkin paremmin. Jos tukimuotoja on paljon yhdellä oppilaalla päällekkäin ja todellisia haasteita, täytyy siirtyä pedagogisen arvion kautta jo tehostettuun tukeen tai pedagogisen selvityksen kautta erityiseen tukeen.

Mukavia yhteistyön hetkiä kouluihin!

Tästä linkistä   Laaja-alainen erityisopetus — miten siitä hyötyy koko koulu? voit katsoa myös webinaarini Opettajan tietopalvelusta


Tästä linkistä saat tilattua ennakkoon VIP-hintaan uutta kirjaani "Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja"  https://www.ps-kustannus.fi/6911








Lisää ja tarkemmin löytyy aiheesta kirjastani ”Laaja-alainen erityisopetus yläkoulussa”. Kirja on käsikirjamaiseksi avuksi tehty tuki opettajille.

Kirjaa voi tilata VIP-hintaan 33 euroa ja  ilman postituskuluja

 https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pedagoginen kirjoittaminen lyhyesti

Lukituen suunnittelu

Luokkiin viety tuki

Open ajatuksia riippumatolta

Struktuurit - työrauhaa ja motivaatiota oppitunneille