Laadukas yleinen tuki
Laadukas yleinen tuki oppimisen tukena
Koko koulun yhteiset säännöt on tehty yhdessä noudatettaviksi, miksi siis niissä jokainen tekisi omat valintansa? Näissäkin kaikkien johdonmukainen toiminta tukee jokaista oppilasta ja luokkaa sekä helpottaa opettajien toimintaa.
Lisää täältä:
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2019/03/samanaikaisopetus-tyotapana.html
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2018/11/eriyttamisen-monet-mahdollisuudet-ja.html
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2018/09/struktuuritluovat-selkeytta.html
Apuvälineet ja esteettömyys
Nykykoulussa
ei enää riitä se, että erityisopettaja tukee pelkästään yksittäistä oppilasta,
vaan hän tukee myös koko koulua. Onko erityisopettajan ammattitaito vielä
hyödyntämätön resurssi kouluissa? Jotta koulun tuki toimii ja on inklusiivista,
vaatii se koko koulun yhteistä toimintakulttuurin muutosta ja kehittämistä. Keskeistä on kehittää koulujen yleistä tukea ja siinä tarvitaan meidän laaja-alaisten erityisopettajajien osaamista. Oppimisen tuki on olennainen osa koulun toimintakulttuuria ja jokaisen
opettajan tehtävä, sillä laadukas yleinen tuki kouluissa koskettaa ihan
jokaista oppilasta, opettajaa ja oppituntia. Se tukee niin oppilaiden
oppimista, keskittymistä ja motivaatiota, sekä luo turvallisen
oppimisympäristön jokaiselle.
Tärkeintähän on oppilaiden kokonaisvaltainen
hyvinvointi luokassa ja myös opettajien. Me opettajat yhdessä luomme sen ja ohjaamme
oppilaiden käytöstä kohti myönteistä suuntaa. Tarkoituksena on aina välttää mahdollisimman paljon suurempia
oppimisen- tai keskittymisen pulmien esiin marssia. Hyvässä yleisessä tuessa
vain ne, jotka todella tarvitsevat tehostetumpaa tukea oppimiseensa tai koulunkäyntiinsä
jäävät jäljelle. Niihin on silloin helppo erityisopettajana puuttua ja
suunnitella tehostetumpi tuki. Miksi me opettajat olemme koulussa? Opettamassa, ohjaamassa ja auttamassa lapsia ja nuoria yhä parempaan oppimiseen, kehitykseen ja kasvuun.
Mitä ainesosia hyvä yleisen tuen resepti mm sisältää?
- Myönteisiä kohtaamisia ja positiivista
palautetta
- Struktuureja ja eriyttämistä
- Johdonmukaisuutta ja yhteisiä pelisääntöjä
- Yhteistyötä, erityisopettajan konsultointia ja vuorovaikutusta
- Monipuolisia opetus – ja arviointimenetelmiä
- Toiminnan ohjauksen tukea luokkaan
- Oppimisympäristöjen muokkausta
- Tukitoimien suunnittelua oppitunneille koko luokalle ja yksilöllisesti
- Esteettömyyttä ja ja apuvälineitä
- Ennaltaehkäisyn keinoja
- Ja jos niitä pulmia edelleen nousee esiin, on erityisopettajan kunniakin pyrkiä selvittämään, mitä taustalla on.
Oppilaan kohtaaminen ja positiivinen palaute
Kyllä KEHU KANTAA! Ja kyllä se
vain niin on. Kukapa ei kävisi kehuilla? Jos työpaikalla saa vain negatiivista
palautetta eipä sitä jaksa kunnolla ahkeroida, kehittää ja suunnitella.
Positiivinen palaute on sitä parhainta ravintoa oppilaan huononkin käytöksen
kumoamiseksi. Sen antaminen ei aina ole luokkatilanteessa helppoa, mutta jos
hiljalleen keksii kehuja, se poikii varmasti ja todistetusti hedelmää. Voiko
olla masentavampaa kuin arvosteleva ja negatiivinen, nalkuttava opettaja? Sillä
saa varmasti käytöstä suunnattua yhä enemmän huonompaan. Oppilaan kohtaaminen
on taitolaji ja huumoriakin tarvitaan. Välittävä, innostunut ja oppilaita
arvostava opettaja huomataan oppilaiden parissa. Vanhan koulukunnan kuri ei
taida olla enää nykyään avain onneen. Se ei siltikään poissulje rajoja ja struktuureja, koska niitä tarvitaan myös. Kyse on vain siitä, miten asiat tuodaan esiin ja miten edetään.
Yhteistyö
Kun oppilas kaikesta
yrittämästämme huolimatta ei pysy rauhassa ja oppimista ei tapahdu, on
kahdenkeskinen keskustelu tarpeen. Oppilas tarvitsee kuuntelijaa opettajista ja
erityisopettajista. Erityisopettajana
kysyn aina suoraan, mikä on ja missä mennään? Sieltä tulee aina hyvin suoria
vastauksia, joihin yhdessä on tärkeää miettiä ratkaisua. Oppilaat aina haluavat
parempaa ratkaisua, mutta heillä itsellään ei ole siihen aina keinoja. Meitä
aikuisia tarvitaan heidän tuekseen ohjaamaan käytöstä myönteiseen suuntaan ja
tukemaan oppimista nousuun.
Opettajien ja erityisopettajan
välinen yhteistyö on äärimmäisen tärkeää, kun mietitään miten tuki saadaan
yleisopetuksessa joka tunnilla kokonaisvaltaisesti toimimaan. Meillä erityisopettajilla
on erityispedagoginen osaaminen, joten hyödynnetään osaamistamme koko koulua hyödyntävänä resurssina. Miksei hyödynnetä
yhdessä omia vahvuuksiamme myös oppituntien parempien ratkaisujen löytämiseksi,
koska hyvällä yhteistyöllä ja suunnittelulla se ihan oikeasti toimii paremmin
kuin yksin tehdessä? Osaamisen jakaminen esimerkiksi hyvin suunnitellulla
samanaikaisopetuksella on tehokasta. Konsultoinnilla taas saadaan pieniä
juttuja eteenpäin ja erityisopettajana pysyy sitäkin kautta vähän kuin ajan hermoilla, mitä
kukin luokka tai oppilas tarvitsee ja missä mennään. Ilman keskustelua ja
yhteistyötä on tukeminen nykyaikana aika mahdotonta. Tukihan koskettaa meitä
kaikkia opettajia ja kaikkia oppilaita. Tuki ei ole synonyymi sanalle erityisopettaja.
Ne ovat pieniä keinoja, joilla tuetaan oppilaita ryhmissään.
Täällä lisää konsultaatiosta ja yhteistyöstä:
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2018/08/konsultointi-oppilaiden-tukena.html
Täällä lisää konsultaatiosta ja yhteistyöstä:
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2018/08/konsultointi-oppilaiden-tukena.html
Johdonmukaisuutta, suunnittelua ja sääntöjä
Hyvin suunniteltu opetus
vaatii myös tuettavia ja muitakin oppilaita ajatellen johdonmukaisuutta ja yhteisten
pelisääntöjen noudattamista. Jos joku tekee aina toisin kuin on sovittu,
haittaa se esimerkiksi tilanteissa joissa luokkaan pyritään yhdessä saamaan
työrauhaa. Opettajan johdonmukaisuus edellyttää sitä, että hän heti alusta alkaen luo pelisäännöt, joista pidetään myös kiinni kaikilla tunneilla. Oppilaat ovat tarkkoja, että
ollaan reiluja ja oikeudenmukaisia. Se luo närää oppilaiden parissa ja
aiheuttaa levottomuuttakin, jos yksi saa tehdä toista ja toinen toista. Poukkoileva,
suunnittelematon tunti on myös häiritsevä tekijä eikä tue johdonmukaisesti
suunniteltua opetusta lainkaan. Päinvastoin, tuo lisää pulmia oppimiseen ja käytökseen,
jos asioissa ei edetä johdonmukaisesti ja hyvin suunnitellusti. Opetuksen ja
tuen on tärkeää olla johdonmukaisesti etenevä kokonaisuus, jossa huomioidaan oppilaat.
Monipuolisia
opetusmenetelmiä,- tapoja ja – arviointia mausteena toiminnan ohjausta
Kaikille
ei sovi kaikki. On tilannekohtaistakin katsoa, miten alkaa toimia oppilaiden
kanssa erilaisten haasteiden edetessä. Erilaisia opetusmenetelmiä käyttäessä on
tärkeää opettajan ja erityisopettajan välisenä yhteistyönä katsoa, että kaikki
toimivat kaikille. Usein se yleisin, mitä tulee katsoa ja suunnitella tarkemmin
erilaisissa projekteissa ja ryhmätöissä on oman toiminnan ohjauksen tuki.
Oppilaan haasteet pitää huomioida kaikessa ja niihin luoda sopiva tuki.
Toiminnan ohjauksen tuki on helpointa viedä samanaikaisopetuksena luokkaan
oppilaalle. Tärkeää on myös harjoitella erilaisia menetelmiä, kunhan vain
toimiva tuki kehitetään ympärille. Toiminnan ohjauksen taitoja on tärkeää
harjoitella.
Arviointi
tukee, ohjaa ja kannustaa oppilaita. Monipuolisessa arvioinnissa on oppilaalla
mahdollisuuksia näyttää osaamistaan. Arvoinnissakin pitää tuki huomioida, kuten
lukituki tai keskittymisen tuki jne. Tukea tarvitsevan arviointi on varmasti
haasteellisinta, mutta siinä on tärkeää tehdä laaja-alaisen erityisopettajan
kanssa yhteistyötä. Itselläni aina ennen joulua ja kevättä on parisen viikkoa
täynnä välitunnit, wilma ja puhelinkeskustelut konsultointia arvioinnista
tuettavien oppilaiden suhteen ja yhteistä pohdintaa, tarvitseeko tämän oppilaan
tukea muuttaa ja miten. Yhteistyö opettajien ja erityisopettajan välillä näissä
hetkissä on erityisen kullanarvoista jatkoa ajatellen.
Vinkkinä, jos haluaa koko luokalle oman toiminnan ohjauksen harjoittelua tai ryhmässä on suuri joukko oppilaita, jotka tätä tarvitsevat, on esim oppimispolut hyvä keino rakentaa sitä tai sitten luoda vaikka käsityöhön toiminnan ohjauksen malli. Olemme tehneet niitä aineeseen kuin aineeseen.
Vinkkinä, jos haluaa koko luokalle oman toiminnan ohjauksen harjoittelua tai ryhmässä on suuri joukko oppilaita, jotka tätä tarvitsevat, on esim oppimispolut hyvä keino rakentaa sitä tai sitten luoda vaikka käsityöhön toiminnan ohjauksen malli. Olemme tehneet niitä aineeseen kuin aineeseen.
Oppimisympäristön
sopivuus ja muokkaus, eriyttäminen ja struktuurit luokassa
Kun
huomaa, ettei oppimisympäristö toimi, luokassa on levotonta tai osa
oppilaista ei opi, sitä täytyy muuttaa tai kannattaa muuttaa. Miten tekisin
toisin tai paremmin? Riittääkö tukiopetus, erityisopettajan konsultointi, kokeillaanko
samanaikaisopettajuutta, eriytetäänkö toisin, lisätäänkö struktuureja vai mitä
tehdään? Pohdintaa kannattaa tehdä yhdessä, erityisopettajan kanssa, koska siten saadaan laajempaa näkökulmaa
asiaan. Yhteistyössä on suurempi onnistumisprosentti ja se on huomattavasti
antoisampaakin.
Lisää täältä:
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2019/03/samanaikaisopetus-tyotapana.html
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2018/11/eriyttamisen-monet-mahdollisuudet-ja.html
https://laaja-alainenerityisopettaja.blogspot.com/2018/09/struktuuritluovat-selkeytta.html
Apuvälineet ja esteettömyys
Pienillä
keinoilla ja apuvälineiden tuella, on mahdollista potkaista oppimista eteenpäin
niin tunneilla kuin koetilanteissa: alleviivauskyniä, matikan konkreettia välineistöä,
värilappuja, erilaisia keskittymisvälineitä, oikolukuohjelmia, tietokone/Ipad
jne, äänikirjat (esim Arttu-tai Otso-sovellus ja celia), pelit jne. Apuvälineitä löytyy
ihan joka lähtöön. Hyvää vinkkiä löytyy mm http://lukiapuvaline.fi/
Kun kaikesta
ylläolevasta huolimatta oppilaalla on pulmia?
Silloin
täytyy vahvistaa tukea ja laaja-alaisen erityisopettajan tehtävä on jo miettiä
viimeistään tässä, mitä pulman takana mahdollisesti on, jotta oppilasta voidaan
tukea paremmin. Löytyykö lukivaikeus, onko laajempaa oppimisen haastetta, onko
tarkkaavaisuuden pulmaa ja keskittyminen edelleen pulmallista? Ongelmia ei
etsitä, vaan sitä tekijää, mikä taustalla on , jotta voimme tukea entistä paremmin
ja oppilas ymmärtää itseäänkin paremmin. Jos tukimuotoja on paljon yhdellä
oppilaalla päällekkäin ja todellisia haasteita, täytyy siirtyä pedagogisen
arvion kautta jo tehostettuun tukeen tai pedagogisen selvityksen kautta
erityiseen tukeen.
Mukavia yhteistyön hetkiä kouluihin!
Tästä linkistä Laaja-alainen erityisopetus — miten siitä hyötyy koko koulu? voit katsoa myös webinaarini Opettajan tietopalvelusta
Tästä linkistä saat tilattua ennakkoon VIP-hintaan uutta kirjaani "Laaja-alaisen erityisopetuksen käsikirja" https://www.ps-kustannus.fi/6911
Lisää
ja tarkemmin löytyy aiheesta kirjastani ”Laaja-alainen erityisopetus
yläkoulussa”. Kirja on käsikirjamaiseksi avuksi tehty tuki opettajille.
Kirjaa voi tilata VIP-hintaan 33 euroa ja ilman postituskuluja
https://www.ps-kustannus.fi/tuotteet/691161947.html
Kommentit
Lähetä kommentti